FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) ciprus (1) Ciprus (7) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

Fél nap étlen-szomjan egy repülőgépbe zárva

2015.01.12. 07:32 Fillér B. Gusztáv

Milyen érzés, ha fél napon át bezárnak egy repülőgépbe, amely nem tud felszállni például köd miatt? Kevesen tudják a választ, de aki beleszalad ilyesmibe, biztos megemlegeti. Az utas majdnem teljesen kiszolgáltatott, miközben persze a légitársaság alapvető érdeke, hogy ne engedje szétszéledni az embereket, mert elkóricálhatnak. A jó hír: Európában 5, Amerikában 4 óra után kötelesek kiereszteni az utasokat. A rossz: ételt-italt még a legjobb hírű cégek sem szeretnek ilyen helyzetben osztani.

Legutóbb köd miatt nem tudott felszállni egy csomó gép Abu Dhabiban, köztük az Etihad egyik járata, mely ráadásul a világ egyik leghosszabb útvonalát repülte. Ennél a 12 órás földön baszódás után jöhetett maga a repülés San Franciscoba, mely egy potom 15 órás szökkenés. Szerencsétlen utasok tehát bőven több mint egy teljes napig voltak bezárva a csőbe.

Egy másik járat Düsseldorba indult, ennél „csak” 8 órát kellett az utasoknak a gépbe zárva várakozniuk a felszállásra. Ez a járat azért került be a hírekbe, mert az egyik utas a levegőben rosszul lett, s hiába szállt le a gép Bécsben, hogy minél hamarabb orvosi ellátás jusson az utasnak, a 73 éves férfit már nem tudták megmenteni. Kár azon spekulálni, hogy a felszállást megelőző idegőrlő várakozásnak lehetett-e köze a stroke-hoz, ezt majd nyilván perben, vagy peren kívül lejátsszák az elhunyt hozzátartozói és a légitársaság. Az biztos, hogy a bécsi megállás miatt lejárt a személyzet munkaideje és csak másnap tudtak az utasok tovább repülni, ezzel nekik is 24 óránál tovább tartott az utazás.

eti_utasfoto.jpg

Utasfotó: a személyzet tájékoztatni próbál. Forrás: AP

De milyen alapon nem engedi ki az utasokat a légitársaság, s egyáltalán, joga van-e ehhez? Úgy tűnik, az utasoknak nagyjából kuss a nevük ilyenkor, legalábbis 4-5 órás várakozásig mindenképp. Mindenki ugyanazt akarja, indulni mihamarabb, de ezt az időjárási, vagy egyéb körülmények megakadályozhatják. Egy ködös helyzetben nehezen belőhető, hogy mikor lesz lehetőség az indulásra, a légitársaság érdeke az, hogy bármelyik pillanatban készen álljon a gép a felszállásra. Ha visszaeresztik az utasokat a terminálba, biztos, hogy jó esetben is újabb egy óra, mire újra beszállnak a népek, hosszú távú járatokon, széles törzsű gépek esetében akár másfél is lehet. És még nem számoltunk azzal, hogy néhány utas tutira elkolbászol, úgy kell őket lasszóval összefogdosni.

Sokkal hatékonyabb egyben tartani a népet, ez viszont csak úgy oldható meg, hogy nem engedik ki az utasokat gépből. Ezzel csak az a baj, hogy egy-két óra után kikészíti az utasok idegrendszerét. Főleg, ha nem kapnak információt és ellátást. Utóbbival kapcsolatban rengeteg panasz szokott lenni. Elég bicskanyitogató azt hallani, amikor a fapados azt mondja, lehet fizetni a vízért, alapvetően elvárható lenne ilyenkor legalább az alapszintű ingyenes ellátás: víz, egy szendó. Mégis, gyakran hagyományos légitársaságok sem adnak ilyenkor semmit, ami az ügyfél szempontjából felháborító, másrészt viszont a gépen annyi kaja és ital van, amennyivel egy átlagos útra számoltak, ha szétosztják a betonon, nem marad útközbenre. Miközben bármelyik pillanatban jöhet a felszállási engedély, nem lehet utánrendelni és töltögetni se.

Ami az információt illeti, a fenti Etihad-gép utasai is szitkozódtak: állításuk szerint mindig azt kamuzták, hogy fél óra múlva indulnak, ebből lett 24-szer fél óra. Nehéz eldönteni, hogy jobb lenne-e azt kommunikálnia a légitársaságnak, hogy kedves utasaink, őszintén szólva fingunk nincs, mikor indulunk, csak reméljük, mihamarabb. Mert alapvetően ez az igazság. Az időjárás javulhat, vagy nem, de azt sem tudhatja a kapitány, hogy ha javul a helyzet, milyen sorrendben engedi indulni a sok várakozó gépet az irányítás. Azt viszont sejti, hogy ha visszagurul a terminálhoz és kiengedi az utasokat, akkor a sor végére kerül. Simán lehet, hogy ha választhatna, az utasok többsége is a gépben maradást választaná, de ez nem népszavazás, ahol többség dönt alapon lehet tovább haladni.

Értjük tehát mi is a légitársaság szempontjait, de azért kell lennie egy pontnak, ahol az utasok bezárását limitálják. Szerencsére Európában és Amerikában van is ilyen. Az öreg kontinensen 5, a tengerentúlon 4 óra után ki kell ereszteni az embereket. Amerikában több botrányos bezárásos eset után hozták a szabályt, azóta persze azért is balhéztak utasok, hogy már épp mehettek volna, de mégis vissza kellett menniük a terminálra a hülye szabály miatt. A mostani balhéban érintett járatokra nem vonatkozott a szabályozás, tehát semmi hibát nem vétett a kapitány és a légitársaság. Ennek ellenére az Etihad bejelentette, hogy újragondolják az ilyen jellegű problémák kezelését. Igazából rákényszerülnek erre, a közösségi tartalmak terjedésével, amikor ezerrel osztódnak a negatív utastapasztalatok, sérül a cég elismertsége minden ilyen balhéval. (Az Etihad a világ legjobb szolgáltatást nyújtó légitársaságai között van.)

Pozitív tehát, hogy Európában és Amerikában van egy határ, amit nem lehet átlépni, de a kötelező kiszállítás helyett talán jobb lenne, ha az utasoknak lenne döntési lehetőségük. Ha eltelt az 5 óra és még mindig a földön dekkoló gépben döglődünk, választhassak: maradok, vagy kérem, vigyenek vissza. Ha utóbbi, akkor viszont lemondok az útról, ingyen átfoglalhatok egy másik járatra. Aki marad, vállalja hogy kivárja az indulást. Mindez persze csak olyan esetekre vonatkozik, amikor még 5 óra után is a betonon dekkol a gép. Reménytelen helyzetben úgyis visszaviszik az utasokat a terminálba, akkor a döntés arról kell szóljon, hogy várok, vagy átfoglalok másik járatra. A döntés végleges, épp elég egyszer kiszelektálni a gép gyomrából például a maradók poggyászait.

Ez persze csak egy amatőr utasötlet, ami nyilván nem fog megvalósulni. Ami biztos: ha valaki ilyen helyzetbe kerül, Európában számíthat arra, hogy 5 órán túl nem tarthat a rémálom. Ami pedig az ellátást illeti, két óra után még fapadoson is érdemes erélyesen fellépve legalább vizet kikövetelni. Ennyi késés után ugyanis az uniós szabályok értelmében van ellátási kötelezettsége a légitársaságnak.

59 komment

Címkék: késés utasszívatás

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr997061255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kipper 2015.01.12. 11:05:51

Hat en biztosan nem utaznek meg egyszer azzal a tarsasaggal, amelyik egy napon at varat. Hasonlo esetben (elore nem lathato esemeny miatt felszallas elhalasztva) a Lufthansa kb egy ora elteltevel inkabb visszekuldte az utasokat a varoba (LHR) azzal, hogy figyeljek a tajekoztatast. Mindenki jol jart, mert nekik nem kellett etetniuk a nepet, mi meg legalabb setalhattunk/ehettunk/vasarolhattunk.

lifelike 2015.01.12. 17:18:19

az egész repülés el van ba..va, sokkal előrébb kellene tartani, sokkal jobb gépekkel, fejlettebb (automatizált) repülésirányítással, időjárástól függetlenül lehetne repülni, kőkorszak ez

ott van pl. a gép amit nem találnak, röhej az egész

Shopping 2015.01.12. 17:22:47

@Kipper: én pont a Lufthansával szívtam 3 órát!!!!!!!
Este 8kor lett volna az indulás, e helyett este 11 kor jöhet tűnik le a gépről.
Mindig azzal kábitottak, hogy még 40 perc, meg még 40, stb.

Aztán 11 kor leszállhattunk, de csak azért mert bezárt a reptér.

Másnap reggeli géppel jöttünk haza.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2015.01.12. 17:58:02

@lifelike: Nem egészen értem, mi az hogy "sokkal előrébb kéne tartani". Főleg mivel pont az időjárástól sosem lesz független a repülés, mert ha másra nem is a szélre mindig érzékeny marad.
Az szerintem is furcsa, hogy nem találják a maláj gépet, de az is tény, hogy mivel nem tudni, hol zuhant le, elég esélytelen a dolog.

galaxiscsirke 2015.01.12. 18:02:43

@lifelike: Időjárástól függetlenül max. a Holdon repülhetsz, a Földön esetleg akkor,ha föltalálják a sztratoszféráig emelt repülőtereket (így minden időjárási jelenség alattuk lesz,tehát kit érdekel). Ennél jóval egyszerűbb lenne az az átmeneti megoldás,hogy mondjuk 1 óra várakozás után kötelező legyen vizet és 1 szendvicsnyi kaját adni, ami nem a gépen levő készletekből menne,hanem lenne egy ilyen célra kitalált guruló kajaszekrény,ami a terminálon lenne készenlétben,és 1 óra után betolnák a gépbe,és lehetne kaját/vizet osztani.
Annyiban egyetértek a kifogással,hogy minden gépen kötelező tartozéknak kellene lennie a fedélzeti radarnak, mert az azért elég gáz, hogy a földi irányítás esetleges hibájából összeütközik 2 gép,ami simán elkerülhető lenne,ha a radarokkal minden gép látná a környezetét 200-300 km-re. A fekete doboz mellett meg már régen kellene vészhelyzeti online adatkapcsolat,vagyis ha a gép a repülési adatokból úgy dönt,hogy baj van (pl. hirtelen irány/magasságváltás,átesés,üzemanyaghiány,egyéb súlyos hiba), akkor automatikusan, ha meg esetleg a pilóta úgy ítéli meg,hogy baj lesz,akkor rácsap a nagy piros gombra,és azzal azonnal küldené az aktuális "műsort", így már akkor is tudnak nyomozni,ha még nincs meg a fekete doboz.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.01.12. 18:09:31

Jártam hasonlóan, Prágából bécsi átszállással, tengerentúlra, és jött a hóvihar. A gép (kis turboprop) 2 órát késett, és közel 3 órát keringett a betonon (A gép kétszer kisérelt meg felszállni, de fordult vissza még nekifutás előtt. Megjegyzem, kinézve az ablakon ennek marhára örültem, a gurulóút menti fényekig nem lehetett ellátni.)

Bécsbe reggel helyett du. fél kettőre értünk, itt a teljes összeomlásnak voltunk tanúi, este 9-kor (!!!) kerültünk sorra a transfer desknél. Kaptunk bónt azzal, hogy már úgysincs nyitva semmi, ahol levásárolhatjuk... Végülis a meki nyitva volt. Aznap addig egy szelet nápolyi volt a menü, meg a sorállás közben adtak vizet. Aztán másnap hajnali géppel el, persze a csomag nem, azt a célállomáson bevártuk. Összesen 25 órát "késtünk".

Ja, ha még Prágában kiengednek a gépből, akkor valszg. át tudtak volna foglalni minket a (partner) Lufira Frankfurton át még aznap, mindenkinek jobb lett volna - de a személyzet érthető módon nem rajongott az ötletért.

Szóval van ilyen, és ez ugye szintén nem fapad volt.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.01.12. 18:17:04

@lifelike:

Egy repülő hihetetlenül könnyű a méretéhez képest (azért repül, ugye...), nem tudom, a teljes időjárás-függetlenséget hogyan képzeled el.

Ezen túl, néhány híressé vált példával szemben ott a repülések elsöprő többsége, ami ma már igen extrém időjárási körülmények között is csont nélkül megvalósul. Azért ma már időjárás kell legyen a talpán, ami a földön marasztalja a gépeket. Földközelben a heves, változó szél, a jég jelent kihívást, ezen kívül biztonsági okokból nem szeretik, ha a pálya nem látható (gyakorlatilag a fel-leszállás és a földi gurulás, ahol még nem repülhet "vakon" a gép).

Mészáros Laci 2015.01.12. 18:22:20

"Kár azon spekulálni, hogy a felszállást megelőző idegőrlő várakozásnak lehetett-e köze a stroke-hoz"

nem annyira új felismerés, hogy a repülőgépen való több órás ücsörgésnek ez az egyik kockázata.

@Comandante en Jefe:

"Azért ma már időjárás kell legyen a talpán, ami a földön marasztalja a gépeket."

Erről tudna mesélni az Air Asia QZ8501 járatának személyzete, ha a viharban le nem zuhantak volna.

Polly Pudli Pötty 2015.01.12. 18:24:07

Az eset előtt feltűnt, hogy napok óta posztolgatják az Etihad FB oldalán, hogy köd van, nem tudnak a gépek felszállni - tehát nem egyszeri esetről van szó.

El sem tudom képzelni, hogy hogy bírnám ki étlen-szomjan 12 órát egy gépben ülve. Nem volt ott egyetlen gyerek/cukorbeteg/refluxos, stb. vagy egyszerűen csak megéhező/megszomjazó ember sem?
Nekem ez elég felelőtlennek tűnik.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.01.12. 18:25:08

@Mészáros Laci:

Mondom,
"néhány híressé vált példával szemben ott a repülések elsöprő többsége, ami ma már igen extrém időjárási körülmények között is csont nélkül megvalósul."

Mészáros Laci 2015.01.12. 18:26:09

@Comandante en Jefe:

Az történik, hogy az igen extrém időjárási körülményeket elkerülik, mert nem akarnak úgy járni, mint az Air Asia.

Mészáros Laci 2015.01.12. 18:27:40

@Comandante en Jefe:

...meg azért is, mert az utasok rém nyűgösek ha pár percen keresztül le-fel lifteznek a viharzónában változó feláramlások miatt. Kiborul az étel-ital, repülnek a be nem kötött utasok, szerviz trolley-k, utaskisérők, még össze is rókázzák egymást.

Mészáros Laci 2015.01.12. 18:29:08

Az étlen-szomjan zárva tartás egy másik lehetséges következménye:

www.origo.hu/utazas/hirek/20150112-lazadas-a-kinai-repulon.html

"Miután hiába kérték a személyzetet, hogy egészségügyi okok miatt engedjék őket le a gépről, néhányan kinyitottak három vészkijáratot, hogy megakadályozzák a repülő elindulását. Kettőt közülük 15 napos elzárásra ítéltek a közrend megzavarásáért, a 25 fős csoport többi tagját később elengedték."

Toszkána Grófja 2015.01.12. 18:45:20

Egy éve decemberben üldögéltünk így két órát egy Norwegian járaton Ferihegyen, mert a fogadó repülőtéren (Arlandán Stockholmban) egy pálya ment a háromból hóvihar miatt. Ők egy óraután elkezdtek ingyen kávét és teát osztogatni.

Aztán végül is bejelentés nélkül Göteborgban szálltunk le, de szinte senki sem vette észre, én is csak azért, mert butatelón néztem a Flightradar24-et. Mondjuk a Stockholm előtti nem bejelentett kanyar után nem találtam a kis sárga repülőt a kijelzőn... (azt mondták körözünk majd Stockholm felett mert még mindig nem fogadnak, de mivel a Hold rendületlenül ugyanott álldogált az ablakomon a Vénusszal, elkezdtem gyanakodni, akkor néztem a flightradarra).

mojoking77 2015.01.12. 19:02:35

@Mészáros Laci: Na most ilyen kepeket a vilag osszes legitarsasagainak gepeirol lehet mutogatni, es mellenyultal, mert tenyleg ok es az Emirates jelenleg a legjobb. A fedelzeti kiszolgalast tekintve mindenkep.
En pont a Heatrow-n jartam ugy, hogy 6 orat vartunk egy amugy is stresszes Lahore-i utazas elott, raadasul a repter talan legelhagyatottabb reszere felreallitva, csak mert egy pakisztani fiatal ugy erezte jo poen full bekolazva felszallni a gepre, majd lehetoleg mindenkivel kotozkodnie, es a vegen a felszallas kozben bezarkoznia a WC-re.
Mar csak az 3 ora volt, mig a kommandosok hajlandoak voltak odajonni a gephez es a fulenel fogva levinni a fiatalt. A maradek harom oraban megkerestek emberunk csomagjait, majd beallitottak szepen a felszallo sor legvegere.... Jo mulatsag volt.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.12. 19:14:41

Sokszor hangzik el: pár órát ki lehet bírni ellátás nélkül... De ki lehet akkor is bírni, ha a köd miatt vársz 4 órát, majd repülsz 3-at és megérkezel egy kitérő reptérre ahol ki tudja mit teszel majd?

Érdemes indulás előtt megnézni milyen az időjárás. Ugye a tranzitban vásárolt dolgok (és lehet ott akár KFC is) általában a normál kézipoggyászon felül is felvihetők. A repterek és a légitársaságok közötti megegyezés ezt sokszor előírja.

Akár az időjárás, akár más miatt gyanús a késés, lehet nálad egy dobozban némi kaja, üdítő. Ha nincs baj, az út vége felé is megeheted, ha várni kell nagyon jól jön az.

@galaxiscsirke: Az ütközés ellen van TCAS, minden képen kötelező.

Az online kapcsolat adott korlátokkal sok társaságnál megvan. De sajnos ennek vannak korlátai. Így sem műholdon keresztül, sem földi telepítésű antennákkal nem érnek el 100%os lefedettséget. A fő gond, hogy a jel a távolság négyzetével arányosan gyengül, sok légköri jelenség közbe szól, de van sok más fizikai korlát is.

A kiguruló kajaszekrény kapcsán is az a baj, hogy azt akkor oda kellene tolni elég sok géphez, stb. nem azonnal menne a dolog. Ahol a törvény korlátozza mennyi időt lehetsz a gépen pluszban, ott általában ennyi időt ki lehet bírni kaja nélkül. A víz jobb kérdés.

flea 2015.01.12. 19:31:16

Én pont egy hónapja jártam így, hogy +2 óráig voltam bezárva a gépbe, ami a felszállópálya előtt 100 m-rel rostokolt. A kapitány azzal érvelt, hogy ha visszamegyünk a terminálra, akkor nem másodikok leszünk, mikor végre fel lehet szállni, hanem negyvenötödikek, ami szerintem elég logikus érvelés, és talán nagyobb is a jelentősége, mint annak, hogy elszéled-e a nép vagy sem.

Mészáros Laci 2015.01.12. 19:31:40

@mojoking77:

ILYEN képet nem nagyon. Az Etihad pilótái a legújabb A340 átvételére mentek. A gépet az állóhelyen beindították és befékezett kerekekkel rátolták a felszálló teljesítményt. Amikor a gép lassan kúszni kezdett (ez a földi személyzet hibája volt), a sok Etihad pilóta befosott, és NEM VETTÉK LE A GÁZT, a gép szép lassan, kb lépésben odacsorgott a betonfalhoz majd ugyanilyen szép lassan legyalulta a tokáját, amíg végül fennakadt.

efi 2015.01.12. 19:32:47

1. Ha egyszer köd van, francnak kell mindenkit beszállítani és ott lesni? Majd ha egyáltalán elkezd oszlani, elég akkor. Úgyse tud egyszerre 40 késett repülő felszállni.
2. Mi az hogy egyszer csak lejárt a személyzet munkaideje? Ezt lehet előre tudni, váltást előtte 1 órával riasztani.

flea 2015.01.12. 19:34:43

@efi: Ha egészségügyi vészhelyzet miatt nem ott szállt le, ahová indult, akkor mégis kit riasztasz?

etruszk 2015.01.12. 19:39:39

@SomiTomi: nem hiszem, hogy egyetlen katonai műhold sem látta.

vizsla_barat 2015.01.12. 19:40:00

Altalaban nem szokasom a Deltat dicserni,de minap jottem haza Minneapolisbol es vagy 40 percet kestunk. Volt egy kis perec, mogyoro, keksz, udito, viz. Mindez a terminalon belul! A stewardess kulon ment korbe es kinalta az etelt-italt.

Mr Neanderthal 2015.01.12. 19:40:16

szegeny Air Asia-val jartam egyszer igy KL-ben, de visszatereltek a varoba es adtak ingyen kajat meg vizet, szerintem nagyreszt szemelyzeten mulik

galaxiscsirke 2015.01.12. 19:49:27

@Válasszunk: A TCASnak az a hátránya,hogy mi van,ha a másik gépen nem műxik,v. akkora,amekkorán még nem kötelező,de ott kódorog a közelben? Nem véletlenül nyavalygok yg "közönséges" fedélzeti radarért (akár a TCAS mellé kiegészítésnek),ami adott méret fölött MINDEN objektumot jelez a védendő légtérben a gép előtt. Aztán a radar számítógépe agyalhat az észlelt objektum röppályaadatain, kiszámolva a lehetséges irányokat és esetleges ütközési valószínűséget (pl. az új felbukkanó objektum pár észlelt pozíciójából kb. egyenes pálya számítható,akkor jelezne, ha a meghosszabbított pályavonal és a gép jelen pályája ütközne,akkor visít,és kijelzi a kitérési lehetőségeket) akkor is,ha a "célpontnak" nincs transzpondere.
A kajaszekrényből meg több lehetne, amik üresen készenlétben állhatnak a röptér éttermeiben, és ha vmelyik gép nem indul,és tudják,hogy mondjuk min. fél óra (mert műszaki dolog,és sejtik,hogy nem 2 perc alatt oldják meg), akkor a kajálda kapna 1 jelzést, hogy 1 kajaszekrény rendel. Viszonylag hamar bele lehetne hajigálni szendvicseket (a vizek akár állandóan benne lehetnének), és szerintem a jelzéstől számított 10 percen belül kész lehetne,és lehetne taligázni a gépbe.

etruszk 2015.01.12. 19:57:25

Az egészben csak az zavar, hogy az utas - aki ezt az egészet finanszírozza - az akinek utazás végéig semmlyan joga sincs.

etruszk 2015.01.12. 19:59:04

@Mr Neanderthal: Szerintem is a személyzeten pontosabban a kapitányon múlik.

2015.01.12. 20:15:37

Az egésszel csak annyi a bajom, hogy mi a fenéért repülünk még kontinensen belül is, Európát a technika 20-30 évvel ezelőtti állása szerint is ki lehetne simán szolgálni vonattal.

kandel 2015.01.12. 20:42:41

en a lufthansaval jartam igy. kesett az indulas: az utasokat 1 ora mulva betettek egy buszba, vissza a terminalba ott egy egy teremben tartottak bennunket kaja, ital, ujsag tarsasagaban. ahogy indulni lehetett az utast be a buszba, gepbe, indulas. mindenki elegedett volt, a megoldas kulturalt.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.12. 20:58:02

@galaxiscsirke: Nem véletlen az, hogy a radar a felhőt keresi a TCAS a pedig a gépeket. Bár könnyű azt mondani, hogy "hiába vannak a radarnak korlátai, plusz biztonság", minden plusz rendszer növeli is a kockázatot. A TCAS helyett / mellett radar alapú megoldás pedig nem tűnik hatékonynak.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.12. 21:32:29

@galaxiscsirke: Ja a másik szempont meg: Azt mondod lehetne elég ilyen kocsit a kajáldáknál tárolni, stb.

Csak egy baj van. Ha egy repülőgép kinn van a gurulóúton, felszállásra készen, várja a jó időjárást, akkor ahhoz nem feltétlenül szerencsés oda vinni egy autót + lépcsőket. Ezen feljuttatni pár zsúrkocsit, kiosztani a kaját... Amíg ezzel nem végeztek, nincs visszagyűjtve amit kell várni... Majd levinni a zsúrkocsit, elvinni a lépcsőt, ajtó becsuk, ellenőrzés, újra megnézni mindenki készen áll-e a felszállásra.

Ha van idő bohóckodni, akkor vissza lehet menni a terminálhoz is.

Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu] 2015.01.12. 21:39:51

Az én gépem tavaly késett jelentőset, minimális utánajárással fél év után szép pénzt sajtoltam ki belőle.

KopaszMercis 2015.01.12. 21:57:23

@Mészáros Laci:
Én utaztam Etihad business-en (nem első osztály, biznisz!), konkrétan az összes biznisz kabint kiszolgáló sztyuvinak meg kellett tanulnia fejből, hogy melyik székben mit isznak (gondolom hátul felírták és bebiflázták). Már nem emlékszem (már eleve részeg voltam, amikor felszálltam a gépre), hogy 2 v 3 sztyuvi szolgált-e ki minket, de mindenki tudta fejből, hogy mit iszom, ezen kívül végig volt mükődő wifi a gépen, és a majd 9 órás utat végig tudtam netezni az iPad-emről. Az összes amerikai, európai és ausztrál légitársaságot hatvanszor kenterbe veri az Etihad.

Just sayin...

Mészáros Laci 2015.01.12. 22:55:49

@KopaszMercis:

nagyra értékelem a sztyuvik teljesítményét. nem élcelődöm - ez rendkívül megterhelő munka, igazából a pszichológus, a pedagógus és az ügyfélszolgálati munkatárs egyvelege. folyamatosan ilyen stresszben élni embert (asszonyt) próbáló feladat.

szóval remélem, az etihadnál (a zsír új A340 lezúzása óta) a pilótákkal is igényesebbek. mert hát azok a legények... vissza kell küldeni őket alapiskolába.

Megjegyzem, több vonalon a Norwegian is ad ingyen vifit, minden utasnak.

Mészáros Laci 2015.01.12. 22:58:47

@KopaszMercis:

(a konkrét A340 történetét Mojokingnek megírtam pár sorban fél nyolckor. annyit tennék hozzá, hogy bár a földi személyzet ékelte ki rosszul a gépet (mondjuk nem számítottak a fullgázos állópróbára), a pilótáknak ezt a bejáráskor észre kellett volna venniük, csak nem járták körbe a gépet. az meg, hogy befostak és a gázt is rajta hagyták, katasztrófa. nem is pilóták voltak, hanem számítógépkezelők.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.01.13. 00:48:12

@Mészáros Laci:
Nyilván nem mennek keresztül a zivatarfelhőn, ha nem muszáj. De ha megnézed, hogy akár csak 30-40 éve - és azóta a repülőgépek felépítése alapvetően nem sokat változott - milyen körülmények közt számított az időjárás fel/leszállásra elfogadhatónak, és mi számít annak most, hát van változás.

Sandor Akarki 2015.01.13. 02:31:25

4 óra, 5 óra, nevetséges. A járat teljes repülési idejének 25%-a, minimum 30 perc, maximum 2 óra. Kb. ez lenne a fair.

Sandor Akarki 2015.01.13. 02:55:40

@efi: Ha a rotation-ben vannak egyéb dolgozók (saját bázis, országon belüli reptér: persze). Mondjuk maláj légitársaság peruban mennyi idő alatt tud kipihent csere személyzetet biztosítani, 2-3 nap, több?

KopaszMercis 2015.01.13. 03:21:54

@Mészáros Laci:
Nekem aki trópusi tengerparton szeret nyaralni egyáltalán nem számít, hogy a Norvégok ebben is kurva igényesek. Le a kalappal előttük, de szarok rá, mert engem nem érint. Az Etihad és az Emirates viszont igen.
Az meg, hogy pár hülye alapján ítélj meg egy egész közösséget, elég meredek... lehet te örülnél annak, ha mondjuk téged az országgyűlési képviselőink alapján ítélnének meg, én viszont fel lennék háborodva, hogy a legsuttyóbb plebszhez hasonlítanak engem.

fageza 2015.01.13. 07:47:50

Off:
sziasztok! Jelenleg érvényes Air France kupon kódot tud valaki? :) Előre is köszi!

pandacsökiboborján 2015.01.13. 10:11:34

@galaxiscsirke: igen,a magyar utasok meg kapnanak mar 15 perc varakozas utan rantott hust,meg kenyeret,mert nehez kaja nelkul kibirni 1-2 orat,ugye...

ComLo 2015.01.13. 11:44:12

@Mészáros Laci: A nagy számok törvénye alapján, szinte bármelyik nagy légitársaságról tudsz, ilyen, vagy hasonló képeket mutatni.

A 3 öböl menti légitársaságból (Qatar, Etihed, Emirates), nekem eddig róluk volt a legjobb véleményem. Pontos volt, precíz volt, és osztályon felül igényes (a Business azért mindenhol luxus, ezt sima Economy élményre mondom).

Mészáros Laci 2015.01.13. 11:48:43

@ComLo:

Nem akarom kiemelni az etihadot, de az ilyen kép rendkívül ritka. A gép szép lassan csúszott neki a betonfalnak, miközben ott ült benne a személyzet és még a csutkára tolt gázt sem vették le. A vizsgálati anyagokat nem hozták nyilvánosságra.

Remélem, okultak az esetből és a mostani személyzet már pilóta kiképzést is kap. Nincs az az udvarias sztyuvi, amely kárpótol a béna pilóták hibáiért.

ComLo 2015.01.13. 11:54:08

BTW, és ez erősen szubjektív, de kívülálóként azt kell mondani, ez bárkivel bárhol előfordulhatna. És igazából, a fent leirtak miatt, megértem az eljárást, és jobbat én sem tudnék kitalálni. A kaja és pia osztás persze jól hangzik, de ha hirtelen jön a felszállási engedély, abból is lennének problémák.

Plusz, öszintén szólva, egy ilyen élmény után, tuti nem lenne nálam sem tovább, a top 3-ban a légitársaságé ha velem történt volna.

Egyébként emlékeim szerint az Etihed-nél is volt indulás elötti, cukorka+narancslé+meleg, nedves, törlőkendő. Szóval akár itt is meg lehetett volna oldani valamit.

ComLo 2015.01.13. 12:03:19

@Mészáros Laci: Az én olvasatomban, volt egy teszt, ami alatt összetört egy gép. Én nem értek a gépek teszteléséhez, feltételezem túlságosan te sem. Ellenben éles helyzetben, pláne pilota hibájából, nem történt még baleset, pedig a világ egyik vezető légitársaságáról beszélünk.

Szerintem ezek fényében elég erős kijelentés az, hogy “remélem a mostani személyzet pilóta kiképzést is kap”.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2015.01.13. 13:08:05

@Mészáros Laci: 'és még a csutkára tolt gázt sem vették le.'
Értem. Szóval szép lassan csúszik a gép. Steve meg Wonder, a két pilóta közben beszélgetnek.
- Te, megyünk, de nem kéne.
- Jah, megyünk, de nem kéne.
- Mi ez a kurva nagy zaj?
- Nem tudom, a stuvi szárítja a haját?
- Kérjünk telefonos segítséget!
- Üdvözöljük, Ön a az Airbus telefonos gyorssegély ügyfélszolgálatát hívta. Amennyiben A300B1 típusú géppel kapcsolatban kíván vészhelyzetet kezelni, nyomja meg az 1.-es gombot. Amennyiben A300B2 típusú géppel kapcsolatban kíván vészhelyzetet kezelni, nyomja meg az 2.-es gombot. [..] Amennyiben A380–800 típusú géppel kíván vészhelyzetet jelenteni, nyomja meg a 45-ös gombot.

Teljesen hihető, hogy két pilóta közül egyiknek sem jutott eszébe a gázkar elvétele.

BloodOrange 2015.01.13. 13:45:29

@galaxiscsirke: Az online adatkapcsolat szerintem nem csak vészhelyzetben, hanem állandóan is működhetne. Ha már az utasoknak ki tudnak építeni szélessávú hozzáférést, akkor nem hinném, hogy ez komoly gondot okozna. Az MH370 óta meg végképp lenne létjogosultsága.

Mészáros Laci 2015.01.13. 14:17:43

@Szántó Gábor:

Az állóra fékezett gép kerekei szabálytalanul voltak kiékelve (az ékeket a kerék futófelületétől legalább néhány centire kell elhelyezni). A gép így hiába volt befékezve, amikor rátolták a felszálló teljesítményt, a kerék nekifeszült az éknek, a gép súlyának egy része nem a futófelület és a beton közötti súrlódást szolgálta, hanem az ékre helyeződött. Az ék és a beton között jóval kisebb a súrlódás. Így a befékezett kerék és az ék a felszálló teljesítmény hatására csúszni kezdett - a többi fényképen láthatóak a befékezett kerekek fekete csíkjai a gép eredeti pozíciója és a betonfalnál elfoglalt pozíciója között.

i1166.photobucket.com/albums/q609/DaveK72/340den10_zpsac843f06.jpg

Korábbi állításomat, hogy a vizsgálati jelentést nem hozták nyilvánosságra, visszavonom: csak a CVR tartalmát tartották vissza. Az adatrögzítőből viszont kiderült, hogy miután a gép csúszni kezdett, a személyzet NEM vette le a gázt, hanem még jobban nyomta a fékpedálokat (fölöslegesen, mert rögzítőfék pozícióban voltak) és miután észrevették a betonfal közeledését, még mindig nem vették le a gázt, hanem jobbra kormányozni kezdtek (ami tovább rontotta a fék hatásosságát).

A gép megindulása és betonfalnak ütközése között 13 másodperc telt el.

Teljesen hihetetlen, hogy egyik pilóta sem vette le közben a gázt - pedig ez történt.

Mészáros Laci 2015.01.13. 14:22:52

összefoglaló:

www.flightglobal.com/news/articles/violation-of-test-procedures-led-to-toulouse-a340-600-319969/

van benne egy link a BEA végleges jelentésére is, de nem tudok franciául

ComLo 2015.01.13. 15:27:52

@Mészáros Laci: Te most ezzel mit akarsz mondani?

Hány Etihad gép zuhant eddig le?

Hány ember halt meg\sérült meg balesetben náluk?

Az utazól 99,999999999%-a pontosan leszarja, hogy két neve nincs pilóta (az sem biztos hogy a társasághoz tartoztak), összetör üresben egy gépet, tesztelés alatt. Tesztelés alatt, ahol hibákat keresnek a gépben.

Nem a társaságot akarom védeni minden áron, de szerintem ez baromi irreleváns adat. Az hogy müködése során sosem volt még pilótahobából származó baleset: az már szerintem mérvadóbb.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.01.13. 16:00:18

@flea:

"kapitány azzal érvelt, hogy ha visszamegyünk a terminálra, akkor nem másodikok leszünk, mikor végre fel lehet szállni, hanem negyvenötödikek,"

Hát igen. Aztán kis szerencsével mire megnyitják a pályát, addigra menni kell újrajégteleníteni, és beállhattok negyvenötödiknek a sorba, de csak addig, amíg el nem kell menni újratankolni, ahogy 3 óra betonon keringés után megesik olykor-olykor :)
/sajnos ez is tapasznyalat/

flea 2015.01.13. 17:40:00

@Comandante en Jefe: gondolom, hogy ilyen is elő tud fordulni, én szűk 2 óra betonon állással és tényleg másodikként felszállással megúsztam.

odamondó 2015.01.13. 18:29:28

@Mészáros Laci: ha nem tudod hogy mi történt miért terjesztesz fals információkat?

ComLo 2015.01.14. 01:10:00

@Mészáros Laci: Szerintem, (meg nekem úgy tünik a vizsgálati anyag szerint is) a baleset volt, teljesen véletlen.

De tényleg, egy teszt alatt történt, ismeretlen körülmények közt zajott, baleset miatt bélyegzel meg egy légitársaságot, ami hatalmas flottával, napi szinten a fél világba repül baleset nélkül, hosszú évek óta? Ugye azért nagyon sok közöd nincs a repüléshez? :-)

odamondó 2015.01.15. 21:45:39

@Mészáros Laci: mert nem az történt amit mondasz az Etihadnak átadott A340-600assal.

Mészáros Laci 2015.01.15. 22:27:22

@odamondó:

lehetséges.
szeretek tanulni a tévedéseimből.
mit követtem el?
süti beállítások módosítása