FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) Ammán (1) amman (2) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (4) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (2) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (6) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomagdíjak (1) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (17) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (9) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (11) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) Kannonkoski (1) kártérítés (6) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (6) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) kósz (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (2) Mallorca (1) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (3) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (1) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (2) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (16) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Páfosz (1) Pafosz (4) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (3) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (73) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (14) Transavia (2) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (9) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (100) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Bomba a reptéren, mit tegyen a szerencsétlen utas?

2014.09.08. 18:31 Fillér B. Gusztáv

A poszt írásának pillanatában már órák óta zárva van a lutoni reptér, mert állítólag bombát találtak. Mindenki ideges, utasok kiterelve a szabad ég alá, a járatok törlődnek. Ennek apropóján néhány jó tanács, hogy mit is érdemes tennie ilyen, illetve ehhez hasonló helyzetben az egyszeri fapados utasnak, aki hirtelen a szopórolleren találta magát.

Van ennél idegesítőbb reptéri közlemény?

London Luton Airport has evacuated the terminal building after a security alert. The decision has been taken with the Police to ensure the safety and security of passengers and staff.  All incoming flights have been suspended and the approach road to the Airport has also been closed. Passengers are advised to contact their airlines to establish the status of their flights. We understand passengers will be frustrated by the delays they are experiencing. We are working closely with the police to ensure passengers are not inconvenienced unnecessarily but we must ensure that the safety and security of all our passengers and staff remains our top priority.

Magyarul, kicsit egyszerűsítve: kiürítették biztonsági okok miatt a terminált, naná, hogy a mi érdekünkben, egy járat se szállhat le, reptérre vezető út is zárva, utas keresse infóért a légitársaságát, amúgy  megértik, hogy fel van kúródva az agyunk, mindent megtesznek, még egy kis bullshit, bla-bla.

lutoneva.jpg

Fotó: news.sky.com

Ez bizony lófütty és esti fény. Azok az utasok, akik az érkező gépen ülnek, nem szívnak akkorát, egy reptérrel odébb landolnak, onnan mennek a dolgukra. Nem kellemes, de kibírható. Persze veszhet előre megvett buszjegy, ilyesmi, de a többség erre legyint, csak az elvetemült paragrafusagyú kockafejek próbálják meg behajtani utólag a 10 fontos új jegyet a légitársaságon, váljék egészségükre.

Az igazi cumi azoké, akik indulnának az érintett reptérről, esetünkben Lutonról. A legnagyobb gond, hogy senki se tudja, meddig tart a zárlat. A legnagyobb népbutítás a közleményben az, hogy fordulj a légitársaságodhoz. Lutonban? Szinte tisztán fapados reptér, azoknál pedig képtelen elérni olyan embert, akinek valós infója van. Fel lehet hívni az emelt díjas ügyfélszolgálatot, majd makognak valamint, hogy fingjuk nincs.. Mert tényleg nincs. A cég operations részlege vadul küzd, hogy a helyzetet kezelje. Az ottani arcok döntenek arról, hogy melyik gépet hova irányítsák át, melyiket töröljék, ha nincs más lehetőség. Dolgoznak, hogy minél kisebb legyen a cidri, de a halálba kívánják a kérdéseket.

Az utasnak két dologgal tök felesleges töltenie az idejét: idegeskedéssel és a helyi erők folyamatos csesztetésével. Sokáig szerencsétlen reptéri földi kiszolgálók se tudják, hogy mi lesz. A legfontosabb, hogy gondoljuk át higgadtan, mi a legvalószínűbb kimenetel. Bomba? Előbb-utóbb csak kiderül, hogy van, vagy nincs, órák kérdése és újranyit a reptér. Minél hosszabb a zár, annál valószínűbb, hogy a gépünk megy a dolgára nélkülünk. Szar idő? Abból bármi lehet. Ha a reptér nem tud gépet fogadni, sanszos, hogy átirányítják máshova, nekünk meg törlés.

Latolgathatjuk az esélyeket, s ha sanszos a törlés, törekedjünk arra, hogy ezt az infót az elsők között tudjuk meg. Nézzük a reptéri monitorokat, ha meg ki vagyunk cseszve a bomba miatt az épületből, kövessük telefonon a járatinfót, vagy kérjünk meg egy netközeli ismerőst, hogy kövesse nekünk. Érdemes az adott reptér járatinfóját és a légitársaságét is sasolni. Ha hivatalossá válik a törlés, az fér fel a következő gépre, aki a leghamarabb jelentkezik rá. Meg kell tudni, a reptéren ki és hol intézi az átfoglalást, de ezzel párhuzamosan hívjuk telefonon a légitársaságot is, lehetőleg a változtatások kezelésére szolgáló nem emelt díjas számon. Lényeg, hogy az elsők között legyünk.

Gyakori és bosszantó, hogy csak tologatják a késést, majd a végén törlés lesz belőle. Ha például a köd nem oszlik és senki se száll le, végig készüljünk a törlésre, de ha már fogad a reptér és még mindig csak késést írnak, nagy valószínűséggel lazíthatunk és megkönnyebbülve guríthatunk még egy sört az indulás örömére.

Fontos: ha már elérte az öt órát a késés, dönthetünk úgy, hogy lemondunk az utazásról, visszajár a pénz, vagy szabadon átfoglalhatunk másik járatra. Nyilván hazaútra várva ez ritkán opció, de kiutazásnál szóba jöhet. Ha retúr jegyünk van, az egész visszajár, ha vissza külön vettük, ráfáztunk, csak az odaút érintett.

Aki még otthon értesül a gebaszról, mindenképp menjen a reptérre, mert kiszámíthatatlan a járat sorsa, legfeljebb készüljön plusz elemózsiával, piával és olvasnivalóval a hosszú várakozásra. Tudva, hogy két óra késés után kötelesek némi ellátást adni.

17 komment

Címkék: törlés kényelmetlenség

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr956681093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csekkin 2014.09.08. 19:02:53

Legújabb info:

The police have successfully concluded their investigation inside the terminal and have confirmed that the Airport is now safe for normal operations to resume.

UPDATE 17:50

Airport staff are now working hard to re-open the terminal and get flights moving as soon as possible. We thank passengers for their patience and advise they contact their airlines for latest flight information.

nerock2000 2014.09.08. 23:17:58

kikerem magamnak h elvetemült paragrafusagyú kockafej lennek mert behajtom a legitarsasagon az altaluk okozott extra koltsegeim megteriteset, ha egyszer lutonra vettem jegyet akkor oda is kell vigyenek es ha nem tudnak kutya kotelesseguk megterinteni a szuksegszeru alternativ kozlekedesi eszkoz koltseget.. az utasjogok koruli tajekoztatas meg mindig boven hagy kivannivalot maga utan ami miatt a legtobben nem veszi at a neki jaro karteritest, szegyen h a blog szerzoje ahelyett h propagalna az utasok jogait leteremti azokat akik esetleg ismerik a szabalyozast..

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.09.09. 00:37:50

@nerock2000: szerintem néhány ezer forint miatt levelezni, fénymásolni, futkosni, telefonálgatni kockafejűség, megértem, ha a többség hagyja a francba, fontosabb az ideje. nekem biztos.

nerock2000 2014.09.09. 08:53:55

@Fillér B. Gusztáv:
egy e-mailt megirni kabe 2 perc, melle beszkennelni a szamlakat meg 2 perc, meg meg elkuldeni tovabbi egy perc, osszesegeben kabe 5 perc benyujtani az igenyt amivel par ezer forintot visszakaphatsz, szval sztem nem rossz oraber, nyilvan van aki jobban keres es megengedheti maganak bar valszeg nem ok a blogod tipikus olvasoi..

Ddodi 2014.09.09. 09:07:06

@nerock2000: na éppen pont te vagy az a fillérbaszó, akiről itt mindig szó van... :) nem tök mindegy neked, ha már Londonban vagy a példa szerint, hogy Lutonba vagy Stanstedre szálltál le? ja hogy ugrott az easybus jegyed? húapicsába, most mi lesz... levelezzünk, hátha visszaadnak őőő mondjuk 1516 ft-ot. gratulálok, maradj otthon inkább.

leszallopalya · https://leszallopalya.wordpress.com 2014.09.09. 12:58:33

"Aki még otthon értesül a gebaszról, mindenképp menjen a reptérre, mert kiszámíthatatlan a járat sorsa" - tökjó ötlet, bombariadó esetén menjen oda mindenki, aki még nincs ott.

ComLo 2014.09.09. 13:35:31

@nerock2000: Szerintem te egy "hangyányival" többet képzelsz magadról, mint az itt emlegetett "átlag magyar utazók" legtöbbsége.

A repülés NEM egy kötöttpályás közlekedés. Millió olyan ok (technikai, egészségügyi, meteorológiai) oka lehet annak hogy nem ott és nem akkor szál le vagy fel a gép amikor és ahol kéne. Értelmes utazó ezzel tisztában is van, mint ahogy értelmes légitársaság is törekszik az utast ért kár minimalizálására. De ha engem kérdezel inkább tegyenek le másik reptéren, mint félig működő repülővel, tejfelködben próbáljanak leszállni. Márpedig a te mentalításod, az utobbit eredményezné ...

Zest 2014.09.09. 15:20:34

@leszallopalya: Bombariadók esetén az esetek nagyrészében nincs bomba, csak fenyegetés így várhatóan néhány óra alatt újra megnyitják a repteret.

Apropó, Pérrel mi van? Mikortól fog repülni onnét a WizzAir?

Basilisk Captain 2014.09.09. 15:44:34

@leszallopalya:
és mégis hogy kapok információt a járatomról, ha nem vagyok ott? hogy foglalnak át a köveztkező járatra, ha másik reptérre szállt le gép, akkor honnan tudom melyikre? ha mási kreptérre szállt le akkor bukom a transzfert is. ezért kell kimenni...

@Zest:
nem lesz pérrel semmi. kacsa az egész.

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2014.09.09. 18:10:25

@Zest: @kevin22: Váradi szerint:

És mi a helyzet Győrrel? Mitől működhet egy reptér, mely félúton van Budapest és Bécs között, ráadásul ott van a pozsonyi fapados reptér is.

Pozsony egyáltalán nem olcsó, Bécs pedig kiemelkedően drága. Győr rendkívül nagy vonzáskörzettel rendelkezik három ország irányából is. Most az a kérdés, hogy a reptér szeretné-e, hogy megjelenjünk és elvégzi-e az ehhez szükséges fejlesztéseket.

forbes.blog.hu/2014/09/09/mitol_lett_a_wizz_air_az_uj_magyar_nemzeti_legitarsasag

Basilisk Captain 2014.09.09. 18:21:51

@Fillér B. Gusztáv:
Érdekes. köszi!

Mondjuk nem értem mire értette, hogy pozsony drága? A légitársaság költségei lennének magasak? Asszem' repültek ők már régebben Pozsonyból, de aztán hagyták a fenébe.

Inkább a kint dolgozó vendégmunkásokra hajt a W6, és Győr környékén nincs akkora munkanélküliség. Bár, ha azt veszem pl a Vas-, Zala- megyeieknek Győri reptér lényegesen közelebb esne mint a Pesti.
De aki eddig akart Londonba menni, az megtehette Pozsonyból ( Ryanairnak 20-23€-ért vannak jegyei LTN-ra és STN-re), nyilván ha lenne Győrből, akkor átszoknának arra, de a kérdés, hogy elég lenne ez egy járat eltartásához. Audinak is lesz beleszólása ebbe, hogy kell-e nekik ez a procedúra vagy sem. NON SCH miatt kellene kitelepített határőrség, stb-stb-stb.

nerock2000 2014.09.10. 21:53:13

@A.Daniel: egyaltalan nem mindegy h luton helyett stansteden raknak le mert lutonon hagytam az automat a parkoloban, ergo extra ket orat buszozhattam es plusz 25£ buszjegyktgem volt amit legutobb szo nelkul megteritettek mivel raszantam 5 percet egy email megirasara, a stilusodat meg inkabb nem kommentalom

nerock2000 2014.09.10. 22:10:12

@ComLo: a repulojegy pontrol pontra szolo szallitasi szerzodes, ha a legitarsasag nem teljesiti magatol ertetodo h szerzodest szeg es karteritessel tartozik, senki se vitatja a biztonsagi es egyeb szempontokat, de attol fuggetlenul felelossege van..
arrol pedig tudnek meselni h melyik legitarsasag mennyire torekszik az utast ert kar minimalizalasara, a multkor a lutonrol az utolso wizzel 2:50 percet kestem egy korabbi jarat muszaki hibaja miatt, unalmamban (na meg ellenorizve h lesz-e ebbol jarat vagy torlik az egeszet) lenyomoztam flight trackeren a torteneseket, aznap a halozatban 5 masik (oda-vissza) jarat utasait szivattak meg 2:30 koruli kesesekkel, valoszinuleg puszta veletlen h a dominosorban vegig eppen harom ora alatt tartottak a keseseket es nincs osszefuggesben azzal h ha 3 oran felul kesnek akkor fejenkent 250euro karteritest kell fizessenek..

ComLo 2014.09.11. 04:26:37

@nerock2000: Nah ez így, pont nem igaz. A repülőjegy BIZONYOS FELTÉTELEK mellett pontról pontra való szállítást garantál. És az összes közlekedési mód közül ez van kitéve leginkább külső körülményeknek. Erre mondtam, hogy tudatos utazó ezzel tisztában van, és valamilyen szinten próbál felkészülni erre. Ha a te általad képviselt mentalítás lenne általános a légiközlekedésben, exponenciálisan emelkednének a balesetek. Meglepődnél hogy mekkora arányban nem ott és nem akkor szállnak le bizntonsági okokból a gépek, mint ahova menni kéne.
Egyébként pontosan ez a különbség diszkont és hagyományos légitársaság között, nem a szalámis zsemle. Hagyományos esetén, a légitrásaság kezét lábát fogja törni hogy eljuss oda, ahova menni akartál, már a csatlakozások miatt. Repülőt, buszt, vagy valami megoldást kerítenek, folyamatosan tájékoztatnak. Diszkontnál old meg ahogy tudod, és ha jó kedvükben vannak, és nem reklamálnak sokan, visszafizetik amit elutazol. Miért nem a jobb feltétel a sztenderd diszkont járaton is? Hát pont ezekből a dolgokból következik a két kategória közeti árrés.

nerock2000 2014.09.11. 16:14:27

@ComLo: total nem ertem mirol vitatkozol es mifele mentalitast latsz altalam kepviselve, mint mar fentebb is emlitettem egy szoval nem vitattam a kulso korulmenyeket vagy biztonsagi szempontokat, szinte hetente repulok szval van nemi tapasztalatom.. eppeszu embernek nem jut eszebe h peel bombaval fenyegetett repteren akarjon leszallni, ezekre a helyzetekre egyebkent is szigoru iparagi szabalyozasok vannak amikre egy utasnak nyilvanvaloan semmifele befolyasa nincs.. az egyetlen dolog amirol az eredeti hozzaszolasom szolt h karteritesnek helye van, termeszetesen BIZONYOS FELTÉTELEK mellett.. velemenyem szerint igencsak serto es helytelen "elvetemült paragrafusagyú kockafej"-nek belyegezni azt aki a neki jaro karteritest igenybe veszi.. a cikkirotol mar megszokhattuk a sokszor alpari stilust de az kulonosen aggaszto amikor az alapveto fogyasztoi jogok ervenyesitese ellen propagal ahelyett h ismertetne az olvasokozonseggel a jogait..

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.09.17. 14:19:53

A kitérő reptér kérdés érdekes. Szerintem, ha a postoló abba futna bele, hogy egy szélesebb sáv helyett LHBP helyett LHSM-en teszi le a gépet a pilóta, akkor igencsak a haját tépné és bosszús lenne. Ugyanis ez előfordulhat hazafelé is, és a kitérő reptér nem feltétlenül van közel.

Gondoljuk már végig, hogy LHBP közelében milyen olyan potenciális kitérő repterek vannak, amik gond nélkül fogadnák a gépeket, akár a Schengeni övezeten kívülről is...

Feltételezve, hogy kitérő reptér választására mindkét irányban sor kerülhet, érdemes megnézni, hogy LHBP helyett hol tehetnek le hazafelé. Egy esti járat után honnan nem jutnál haza még aznap (annak függvényében mikor érkezel), mikor kell plusz egy napi szálloda, hogyan és mennyiért oldanád meg a hazajutást. Ilyenkor hogyan lehet hirtelen megoldani a közeli városba bejutást, a szállást, majd a hazajutást, erre egy családnak mennyi pénzt kellene félre tennie.

És ha már itt akár több tízezer forintos kiadás is felmerülhet, akkor ugye rögtön máshogy lehet körbejárni a kártérítés kérdését.