Hiába repül Párizsba 4 légitársaság is Budapestről, nem könnyű olcsón megjárni a francia fővárost. A választásnál fontos mérlegelni, hogy 3 különböző reptérre érkezhetünk, a bejutási költségek nagyon eltérőek. Olcsó szállást se könnyű találni, de kis kompromisszummal megoldható. Legalább az ügyesen megoldott helyi közlekedés nem kerül sokba.
Ha ragaszkodnánk a max. 10 ezer forintos repjegyhez, elég ritkán ejtenénk útba Párizst. Hiába repül oda, pontosabban a várostól 90 kilométerre fekvő Beauvais-ba a Ryanair, ritkán van 8500 forinttal olcsóbb jegy, a többi játékos pedig még drágább. Az easyJet a legnagyobb reptérre, Charles De Gaulle-ra visz, de még télre is alig ad 10 ezer körül jegyeket kifelé, hazaútra pedig nincs 15 ezernél olcsóbb.
Örömtáncot jártunk, amikor a Transavia bejelentette, hogy ő is belép az útvonalra, a változatosság kedvéért egy harmadik reptérről, Orlyról repül Pestre. Árban középen vannak, ha nincs is túl sok, de azért kis keresgéléssel megtalálhatók az odaútra 40, vissza 45 euróba kerülő legolcsóbb jegyek (plusz foglalási díj: 5 euró/foglalás, ha sokan vagyunk, eloszlik). Az Air France a negyedik, nem fapados szereplő az útvonalon, de árban elég ritkán versenyképes, legfőbb előnye a napi több járat CDG-ről Budapestre.
A fapadosok eléggé lazára veszik a telet. Az easyJet heti 3-ra vágja vissza a frekit, ami már nincs túl messze a kalap szartól – még szerencse, hogy péntek és vasárnap benne van. A Ryanairnél 4 járat lesz télen, a Transaviánál nincs fenn a téli menetrend, reméljük, nem szűnik meg a frissen indult járat október végén.
Ami a reptereket illeti, a két nagyról elég könnyen és gyorsan elérhető a belváros, csak az agyonpromózott opciók mocskos drágák. CDG-ről ott a HÉV (helyiül RER), de több mint 8 euróba kerül. Van sokféle busz is, ezek 10 eurótól indulnak, de van 17 eurós is. A legolcsóbb, ámde időben leghosszabb verzió (ha a végén dugóba kerül, két óra is összejön) a 350-es, illetve 351-es jelzésű városi busz, ezekre 5,7 euró a jegy. RER+busz opcióval lehet még kicsit sprórolni, főleg ha érvényes napijegyünk van a városi közlekedésre, de ez már nem csak súrolja a fillérbaszás határait, nem is részletezzük.
Idő és költségszempontból Orlyra a legjobb érkezni, mert a reptérről sima áras (1,70 euró) új, 7-es jelzésű villamos visz be a 7-es metró végállomásához. Itt is vannak fasza egyéb lehetőségek, például magasvasút a RER-ig, aztán azzal tovább, csak horror, 12 eurós áron. Orlynál visít a kotta: ha nem rohanunk nagyon, villamossal kell menni, minden egyéb választás tömény balfaszság.
BVA-nál aztán választás sincs: lényegében az egyetlen opció a városba jutásra a reptérről induló busz, melynek legnagyobb baja, hogy iszonyat áron fut: 17 euró, online vásárolva is 15,90. Ráadásul nagyon messze tesz le a belvárostól, a Porte Maillot környékén, ahonnan még vagy 10 perc gyaloglás az 1-es metró. A reptér irányába menet a gépindulás előtt 3 és negyed órával indul busz kifelé, tehát nagyon hamar el kell indulni. Ha később megyünk, vagy épp lesz másik busz másik géphez, vagy mehetünk taxival, ha el akarjuk érni a járatunkat.
Tanulság: hiába olcsóbb a Ryanair, a BVA reptéri bumli miatt lehet, hogy érdemesebb akkor is mást választani, a repjegy drágább. Egy 50 eurós jegy Orlyra például sokkal jobb választásnak tűnik, mint egy 35-ös a halál péniszén levő BVA-ra, de mi tán még egy 25 eurós különbségnél is Orlyra szavazunk: ha ügyesek vagyunk, a bejutás költségében legalább 12-13 eurós a különbség, a többi az idő és a kényelem.
Ami a szállásokat illeti, Párizsnál a legfőbb szabály: a belváros nagyon drága, de ha vállaljuk az utazgatást kicsit kijjebb, rögtön lesznek megfizethető árú ágyak. Keleti kényelemre sehol se számítsunk: akik már síeltek Franciaországban, tapasztalhatták, hogy nagyon szűkösek az apartmanok, a teljesen kihasznált kecóban valaki biztos a frigóra lehajtott kényszerágyban durmol. Ugyanígy, a párizsi szállodákban is szokatlanul kicsik a szobák.
Persze a nagy szállásközvetítő oldalakon is belefuthatunk leárazásokba, de biztosan és tartósan jóáras az Accor legfapadosabb szállodalánca, az F1 (korábban Formule1). Kizárólag alvásra elviselhető, pici szoba, franciaágyra hajló emeletes ágy,önpucoló műanyag kapszulaklotyó a folyosón, zuhanyzó ugyanez a formátum. De 3 ember is befér és a belvárostól 15 perc HÉV-ezésre és 5 perc sétára 40 euró alatt is van. Valamit valamiéért: aki rászán 100-at, már talál a turistás helyek környékén is jó ajánlatokat.
Az Accor gyakran akciózik, mi legutóbb kikaptunk egy Ibis Style-t 65 euróért a Sacre Coeur közelében. Fasza is lett volna, ha nem krepál be a net, ami ennél a láncnál hangsúlyozottan ingyenes. A reakciójuk ennyi volt: ma péntek van, majd hétfőn hívunk szerelőt. Rendben, a mi reakciónk meg az, hogy 5 évig a közelébe se megyünk az Ibis Style-oknak.
A helyi közlekedéssel kapcsolatban két jegytípusra érdemes figyelni. Egyrészt van 10-es gyűjtő, de ám nullához konvergáló kedvezménnyel, mint Budapesten, hanem majd’ 20 százalékkal: a sima jegy 1,70, a 10-es csomag 13,70. Napijegyeknél ezerrel tolják a Paris Visite nevűt, ami kedvezményeket ad különböző helyeken, de drága. A mezei primitív napijegy neve Mobilis, ennek az árát kell összevetni a 10-es gyűjtőével és várható utazási/sétálási mennyiségünkkel kalkulálva kiókumlálni, hogy melyikkel járunk jobban – a 10 szelvény ugyebár több napig felhasználható, több személynek is. Gyerekeknek nincs külön vonaljegy, de 10-es gyűjtő és napijegy már igen.
Kajaügyben a legolcsóbbak természetesen a gyorséttermek, sok helyen van háromfogásos, elviselhető színvonalú turista menü 10-15 euró körül, de e nélkül egy átlag helyen egy finom ebéd/vacsi egy átlag pohár borral nehezen úszható meg 30-40 euró alatt.
Tehát hogy is jön ki a matek, ha rafkósak vagyunk? A jelenlegi legcsóringerebb verzió 3 napra: repjegy BVA-ra 17 ezer ft (októberig a szerdai járat este jön, aki tud, időkihasználásilag jöjjön azzal hazafelé), be és kijutás 10 ezer, szállás F1-ben két éjjel kb. 12 ezer, egy 10-es gyűjtő 4200. Vagyis kb. 43 ezer forint alaphangon 3 nap/fő, kaja nélkül. De mi inkább megyünk kicsit drágábban Transaviával Orlyra. Aki tud olcsóbbat, szóljon (persze, couchsurfing, ok), részünkről egy előzetes: London olcsóbb lesz, írjuk hamarosan.
Utolsó kommentek