FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (3) ajándék (2) akció (15) alapszabályok (1) Amalfi-part (2) apartman (1) app (1) Arad (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) Athén (3) átszállás (2) autóbérlés (4) Azori-szigetek (3) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balkáni útvonalak (1) bankkártyacsalás (1) Barcelona (1) bénázás (1) Bergamo (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (2) blama (1) blöff (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (7) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) Chania (1) Ciprus (3) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csomagszabályok (13) Dánia (1) Debrecen (4) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (1) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (11) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (3) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (5) Ferihegyi busz (2) fillérekért (6) fjord (1) Flixbus (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (2) Fuerteventura (4) géplekésés (1) géprohamozás (1) Germanwings (1) görög csőd (1) Granada (1) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) hányinger (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (2) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) horror (3) információ (1) ingyen wifi (1) Isztambul (3) Izland (5) Izrael (4) járatmódosítás (1) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (5) kártérítés (4) katasztrófa (5) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kés (1) késés (4) kézipoggyász (2) Koppenhága (1) Kréta (1) kutya (1) Lanzarote (2) last minute (2) légikatasztrófa (2) legjobb helyek (1) Legoland (1) lehúzás (9) Lipari-szigetek (1) Lisszabon (3) London (4) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (1) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Málta (1) Mastercard lounge (1) MÁV (2) mellékhelyiség (1) Mélosz (1) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (1) MiniBUD (3) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (2) nők (1) Norwegian (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (11) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (1) őszi szünet (1) óvintézkedés (1) Pafosz (1) panasz (1) Párizs (2) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) pilótahiány (1) poggyász (2) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (2) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (1) profit (1) profit warning (1) repjegy (1) repülőtér (3) részeg (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (38) Skócia (2) Skót Felföld (2) Spirit (2) spórolás (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szakszervezet (1) szállás tippek (1) Szantorini (1) Szardínia (1) szeku (1) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (3) sztrájk (2) sztyuvi (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) törlés (8) Transavia (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (1) tuti tippek (1) ufb (2) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (5) új menetrend (6) új útvonal (4) ülőhelyleosztás (2) utasjog (1) utasszívatás (5) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) Váradi József (3) vasút (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (1) wifi (1) Wizz Air (61) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Így vihetünk fel kést és ollót a repülőgépre

2017.02.22. 22:42 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Kést venni a fedélzetre? Nekünk is új, hogy legálisan is lehet, nem mindent dobnak ki a szekunál. Ultra fapados turistának persze különösen jól jön, ha vihet magával eszközt felvágni a zsömlét és megkenni a kenyeret.

Biztos mindannyian emlékszünk azokra a képekre, amikor a reptéren hegyekben álltak a kisollók, körömreszelők, svájci bicskák és egyéb szúró, vágó és hentelő eszközök, amelyeket a szekunál vettek el az utasoktól. Pár hete mi is belefutottunk hasonlóba, az ajándékba kapott kis bicska benn maradt a hátizsákban. A fickó hússzor megnyomkodta a táskát, kipakolta, visszarámolta, röntgenezte, aztán megtalálta a bicskát. Gondoltuk, na, buktuk a kis svájcit, de a pali visszaadta. Mert hat centinél rövidebb pengéjű kést fel lehet vinni a gépre. Ha esetleg máshol kötekednek, hivatkozzunk nyugodtan az uniós rendeletre - tette hozzá.

Az említett rendelet viszonylag friss, 2015 novemberében lépett hatályba, pontosabban váltotta a korábbi, sokszor módosított verziót. A késes szabály valamelyik korábbi módosításkor került a szövegbe, hogy mikor, azt nem sikerült megtalálnunk.
bics.jpg

Mindenesetre a szabály most a következő: fegyvert, baltát, fejszét, számszerírjat, pop-szegecs belövőt, baseball és softball ütőt, furkós botot, fúrógépet, fúrószárat és egy sor hasonló, emberélet kioltására, élőlények szedálására alkalmas sokkolót felvinni a kézipoggyászban tilos. Szintén tiltólistán van a parittya és a hajítógép is, utóbbinál mondjuk legfeljebb egy makett férne ki a kapun, de nem is ez a fontos, tutira nem rohangálnak sokan trebuchet-val.

A 2015/1998 számú EU rendelet szerint viszont hat centinél rövidebb pengéjű ollót, kést, körömreszelőt fel lehet vinni a gépre. A centizést ugyanakkor komolyan veszik, minden szekupult mellé fel van ragasztva egy kis mérce, ott méricskélik, mekkora is  a penge.

A mi kis bicskánk további története, hogy miután Budapesten észrevették, további három reptéren lazán átcsúszott, nem vették észre - vagy mérés nélkül is tudták, hogy 5,6 centis az éle. Köztük Lutonban is, pedig a derék britek igencsak szőrözős szekusok szoktak lenni. Így sajnos azt nem tudjuk, hogy ha megtalálják, mennyit kell magyarázni a 6 centis szabályt. Mindenesetre továbbra is látunk kidobva kisollókat és kisbicskákat, akitől elvennék, lobogtassa bátran az uniós szabályt.

2 komment

Címkék: kés kézipoggyász szeku

Jövő télen már fapadon mehetünk sörözni Prágába

2017.02.16. 13:56 Repülős Rozi

Új gépet továbbra sem hoz pesti bázisára a Ryanair, de három új útvonalat igen. Edinburgh nagyon király, eddig mocskos drága volt. Prága fapadilag vadiúj, viszont igencsak meglepődtünk rajta. Valencia lényegében papírforma.

Majdnem pont két éve annak, hogy amikor rákérdeztünk a Wizznél arra, hogy milyen útvonalakban gondolkodnak, adtak egy ötös listát, futtassuk meg, mit gondolnak a potenciális utasok. Az ötből hármat aztán meg is csináltak, most meg az a hír, hogy a legnagyobb konkurensük elkezdi repülni a negyediket, ami nekik végül nem kellett.

Ez Valencia, amiről nem csak a pesti reptér bizonygatja már hosszú ideje, hogy lenne benne ráció, de tavaly ősszel az anna aero-nál is a hét "legalulkiszolgáltabb" útvonala volt - rengetegen kerestek rá, mégse repülte senki. A Wizznek, amely épp két napja hozta ki, hogy keményen nekirongyol Frankfurtnak, a sokkal kisebb kockázatot jelentő Valencia nem kellett, tolja hát téltől a Ryanair, heti kettővel.

Aztán: Skóciát is kérdezte a Wizz, be is indult nem sokkal később Glasgow-ba. Most viszont a Ryanair bejelentette a másik skót nagyvárost, Edinburgh-t, egyik kedvenc városunkat, hurrá. Ezt a Jet2 már régóta repüli, de általában jó drágán és ritkán, most aztán a Ryan a tökére lép itt is - East Midlands esetében is hasonló volt a szitu, régen repülte, majd bezárta a Ryanair, a Jet2 rácsapott, majd utána lépett a Ryanair. A freki itt is elég gyík, csak heti kettő.

De amin konkrétan a legnagyobb hátast dobtuk: Prága. Már csak halványan rémlik, hogy valamikor az indulásukkor vagy a megboldogult SkyEurope, vagy épp a Wizz megpróbálta, de csúnya bukás lett belőle. Baromi kíváncsian várjuk mi is, hogy 13 évvel később meg lehet-e tölteni a két legszebb és legnépszerűbb közép-európai város között 180 fős gépeket, főleg hetente ötször. Az biztos, hogy ha 5 ezer alatti jegyekbe botlunk, kanyarintunk vele egy nagy sörtúrát. Öt éve Krakkónál éreztük, hogy nem lesz hosszú életű, gyorsan be is utaztuk, reméljük, ma már a Budapest-Prága fapados útvonal életképesnek bizonyul. 

A Ryanair egyébként már feltette jövő téli menetrendjét, sok változás nincs benne az ideihez képest, már ami Budapestet illeti. Amit leghamarabb megnéztünk, a legjobb hőmérséklet/jegyár mutatóval bíró téli cél, Eilat jövőre is játszik, persze most még horror áron kínálják lúzereknek, jövő ősszel lesz érdemes foglalni. Izraelt jövő télen sokkal több helyről repüli majd a Ryanair (nem csak Eilatot, hanem Tel Avivot is), semmi ok nincs arra, hogy a budapesti útvonalon emelkedjenek az árak.  

Az új útvonalakat most csak bejelentették, foglalni majd később lehet őket.

21 komment

Címkék: Ryanair új útvonal

Két igazi nagyágyúnak rontott neki a Wizz Air Frankfurtban

2017.02.14. 17:22 Fillér B. Gusztáv

Szép kis kétkezes gyomrost vitt be a Wizz ma két nagyágyúnak, egyszerre kapott a Ryanair és a Lufthansa azzal, hogy a káeurópai cég Frankfurt fő repterére indít járatokat, ráadásul Budapestről is és naponta.

Michael O'Leary Ryanair-vezér addig mondogatta, hogy Heathrow-ra és Frankfurtba soha nem fog járatokat indítani, hogy végül még tán a Lufthansa is elhitte. Nagy volt ugyanis a tanácstalanság tavaly novemberben, amikor a Ryanair bejelentette két gépes bázisát Frankfurtban. "Főnököm tévedett" - viccelte el a dolgot az egyik Ryanair-alvezér, szerencsétlen a Lufi meg két sztrájk között csak hápogni tudott, hogy megteszi a szükséges ellenlépéseket. Azóta is teszi.

Tény, hogy a Ryanair már évek óta folyamatosan helyezi át a hangsúlyt a halál faszán levő repterekről a városközpontiakra és az üzleti utasokra is rágyúrt az egyre sűrűbb menetrendekkel a fontos útvonalakon. A brexit nyomán egy másik átcsoportosítás is beindult, el az Egyesült Királyságból, máshova. Kimondottan ráfeküdtek a német piacra, ahol a gyengélkedő Lufi és a konkrétan szarul álló Air Berlin könnyű prédának tűnt, így jöttek szép sorban a német bázisok.

sokwizz_egyryan.jpg

Eközben Magyarország? A budapesti bázissal a Ryanair nem igazán foglalkozott, elvolt szépen szinte változatlanul az elmúlt években. Viszont a német beledurrantásból profitált Budapest is, mert két nagyon tolt bázisáról is bevállalós volt, napi járatokat indított Berlinből és Nürnbergből is. Frankfurt esetében is logikus volt feltételezni, hogy ha a kezdeti mediterrán útvonalak után bővítenek, jöhetnek kelet-európai útvonalak is. Nagyon úgy fest, hogy ennek ment elébe a Wizz és a Ryanair módszerét lemásolva bejelentette, hogy majd ő repül Budapestről és Szófiából Franfurtba.

Nem emlékszünk, mikor volt olyan utoljára, hogy egy új útvonalon napi járattal kezdett a Wizz, Londont leszámítva Budapestről talán sose volt ilyen. Tökös lépés, az biztos. A frankfurti reptér még mindig a drágák között van és csak az első évre jár 50 százalékos díjkedvezmény az új útvonalakra. Kérdés, a Wizz fel tudja-e futtatni nyereségesre, illetve ha úgy alakul, bukóval is nyomja-e tovább csak azért, hogy ezt a relációt már ne tudja letarolni a Ryanair.

Sok esélyt nem látunk rá, de nagyon vicces lenne, ha az írek beleállnának a harcba és ők is beindítanák ugyanezt az útvonalat. Jönnének a 3 ezer forintos jegyek, az tuti, mondjuk csak Wizzel is biztos lesznek 4-6 ezerért később - csak decemberben indul a Budapest-Frankfurt útvonal. Kérdés, ezzel párhuzamosan megszűnik-e Hahn - lehet, hogy megpróbálják megtartani, nincs kizárva, hogy ma már Saarbrücken és Luxemburg környéke elbír heti két-három járatot. Majd kiderül, ha feltöltik a téli menetrendet.

Aki biztos szív, az a Lufthansa, amelyik eddig megpróbálta a fapadosát, a Eurowingst kihagyva, saját brand alatt repülni Frankfurtot, mert a hosszú távú járataira jórészt oda hord rá, az átszálló utasokkal a gépeket viszonylag jól tudta tölteni. Neki biztos kiesik a rövid távú forgalom nem kis hányada, szinte már csak a reggel megy, este jön típusú üzleti forgalomra számíthat. 

40 komment

Címkék: Wizz Air Ryanair Lufthansa

Öt kevéssé ismert, de csúcs úticél Valentin-napi romantikázásra

2017.02.13. 10:46 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Ha igazán menők szeretnénk lenni Valentin-napon, ajándékozzunk utazást. És hogy még menőbbek legyünk, ne az elcsépelt helyekre szóljon a jegy, mint Párizs vagy Róma, ennél sokkal tutibb lehetőségek is van. Olyan helyeket ajánlunk, amelyekre közvetlen és megfizethető fapados járat visz Budapestről, megéri néhány napra is elruccanni.

1 komment

Címkék: ajándék romantika Valentin-nap

Fapados horda szabadulhat be a ferihegyi burzsujváróba

2017.02.07. 20:06 Fillér B. Gusztáv

Már nem csak a prémium Mastercard-bankkártyával rendelkezők mehetnek be a budapesti reptér indulási oldalán található, szem-szájnak ingere váróba, hanem a Wizz-hitelkártya tulajdonosok is. Habzsi-dőzsi a bádogkarám előtt, egyszerre menő és morbid.

Majdnem az lett a poszt címe, hogy ingyen dorbézolhatnak a reptéri burzsujváróban a fillérbaszók. De nem csak azért nem az lett, mert illedelmesen kerüljük a csúnya szavakat, hanem mert a Wizz-hitelkártya tulajdonosok annyira nem lehetnek ultra csórók, hiszen a kártyaigénylést kemény hitelképesség-vizsgálat követi. Több olvasónk is jelezte már, hogy bőven átlag feletti fizetéssel is lepattintotta őket a bank.

A hír viszont annyi, hogy az Erste Bank tovább édesítette a Wizz co-branded kártya feltételeit, most már nem csak a prémium Mastercard kártyák jogosítanak a belépésre a ferihegyi Mastercard Lounge-ba, hanem a Wizz-kártya is. Bent persze párnás kényelem, ingyen kaja, pia, külön gyors wifi (a mezei reptéri rendszerint elég lassú, sokszor használhatatlan, általában a saját adatforgalmunkat használjuk), újságok. Igazi felüdülés ez indulás előtt, főleg hogy a szekun nem lehet folyadékot átvinni, a lounge-ban viszont fel lehet tölteni a raktárakat. Persze nem elvitelre gondoltunk, egy ekkora bunkóságtól mi is mélyen elhatárolódunk, he-he.

mclounge2.jpg

A Wizz-kártya eddig is a gyakran utazó (hitelképes) magyar fapados turista kötelező alapfelszereltsége volt, ésszerű használatával ugyanis évente jó pár repjegyet lehet ingyen szerválni. Minden vásárlás után kettő, Wizzes vételnél négy százalékot írnak jóvá pontban, s mivel ma már szinte mindent lehet kártyával fizetni a rezsitől a mindenféle bevásárlásig, külföldön meg eleve nincs kényelmesebb a kártyás fizetésnél, még átlagos használattal is sok ezer pontot lehet gyűjteni, amit egy az egyben lehet forintra váltani jegyvételkor.

Előnye az is, hogy jár hozzá egy csoportos Discount Club tagság, amivel lényegében minden jegy olcsóbb a Wizznél 10 euróval a tagnak és öt utastársának. Ehhez kapják most ajándékba a kártyatulajdonosok azt, hogy úri módon várhatják azt a pillanatot, amikor el kell indulni a géphez, például a visszataszító utaskarámba. (Olyan kártya nincs, amivel azt ki lehetne kerülni.) A belépés társkártyához is jár, érdemes tehát a családtagoknak is igényelni - ebben az esetben ugyan felelőtlen főkártyatulaj esetében előfordulhat, hogy Mucuska váratlanul elkölti a fél hitelkeretet, de erre is be lehet állítani korlátozást. A belépéshez még a beszállókártyát kell bemutatni, ha jól értjük, nem feltétel, hogy Wizz-járatra szóljon, tehát ha más légitársasággal utazunk, akkor is szabad az út a burzsujváróba.

mclounge1.jpg

Az elmúlt időszakban pár korlátozás életbe lépett a Wizz-kártyánál. Már nem lehet egy hónapban több pontot kapni a hitelkeretnél, tehát nagy értékű vásárlások között hiába tölti vissza valaki a hitelkeretet, akkor is csak a hitelkeret értékéig jár pont. Korábban betéti Wizz-kártyával is lehetett pontokat gyűjteni, most már csak a hitelkeretből költött összeg számít. A bank ugyanis abból él, hogy ha valaki nem fizeti vissza fordulónapig a hitelt, akkor igen magas kamatot számolnak fel.

A Wizz kártya tehát még az eddiginél is hasznosabb megoldás a sokat fapadozóknak, de egy fontos feltétellel: a hitelt mindig időre vissza kell perkálni. Aki ezt elvéti, annak drága mulatság lehet. És érdemes fejben tartani, hogy sokan elvétik, különben a banknak nem érni meg ennyire tolni a terméket.

Na, most, hogy sikerült befejezni a posztot, helyből szétcsesz az ideg, mert rájöttünk, hogy legközelebb 6-kor repülünk és a váró csak 5.30-kor nyit. Többet hajnalra nem foglalunk, he-he.

95 komment

Címkék: Mastercard lounge Wizz kártya

Öt éve halott a Malév, milliók jártak jól vele

2017.02.03. 23:40 Fillér B. Gusztáv

Most utoljára megemlékezünk az évfordulóról, amelynek milliók köszönhetik, hogy olcsón repülhetnek, még többen, hogy nem dob ki a közös pénzből az ablakon milliárdokat az állam. Ma öt éve állt le a Malév, azóta szárnyal a forgalom a reptéren, mára pedig soha nem látott útvonalbőség alakult ki.

Ezreknek okozott hatalmas sokkot öt éve, hogy a kormány egy nagyon komoly cégnél engedett a piaci folyamatoknak és hagyta bedőlni a Malévot. Az nem volt kérdés, hogy az akkori formájában a cég működésképtelen, inkább a miatt érhette kritika a döntéshozókat, hogy nem próbáltak meg egy uniós szabályoknak megfelelően működő, nagyrészt piacról finanszírozott utódcéget felállítani.

malev-parl.jpg

Bődületes rinya ment a csőd után és nevetséges vészmadárkodás arról is, hogy mekkora forgalomcsökkenés lesz, pedig azonnal látszott, hogy a piaci rést azonnal betöltik mások a nélkül, hogy az állam lapátolna pénzt akármelyik szolgáltatóba.

113 komment

Címkék: Malév

Majd' 5 óra repülés, 300 tűzhányó és nincs 10 ezer forint, mi az?

2017.02.02. 19:25 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Egyszer már áradoztunk a Kanári-szigetek egyik kis mostoha tagjáról, most a szomszédjáról fogunk áradozni. Fuerteventura tavaly november óta érhető el fapadossal közvetlenül Budapestről és már a hozzá legközelebb fekvő, jóval kisebb Lanzarote is megjárható. 

Lanzarote azoknak való igazán Fuerteventurával együtt, akik kirándulni, túrázni, tájat nézegetni szeretnének, ezek a szigetek nem épp a bulikról, vásárlásról és tömegjelenetekről szólnak, és ha valaki komoly kulturális emlékekre számít, az is csalódni fog. Részeg bulituristák helyett inkább bringások, futók, túrázók jönnek szembe. Kopár, ritkás növényzetű vulkanikus kúpok alkotják a szigeteket, elképesztő látványt nyújtva. Itt nincsenek hatalmas csúcsok, még az Írottkőig se ér el egy hegy sem. De nem is kell. Növényzet híján a dombok és beszakadások elképesztő részletességgel mutatkoznak meg, aranysárga, vörös és hamuszürke színben.

kecskes.jpg

A sajtokat nem szabad kihagyni

A lanzarotei járatról itt és itt lehet többet olvasni, a Wizz repüli. A rózsaszínekkel egyetlen gond van, a kis poggyász, márpedig ide elkel a túracipő, ami nem biztos, hogy elfér az ingyenesen felvihető táskába. A szigeten nincsenek nagy távolságok, 800 négyzetkilométer az egész. Lehet buszozni is, de a helyi cégeknél nem kerül sokkal többe a kocsi sem - főleg, ha többen vagyunk, és szóródik a díj. (A Goldcar átverős, mi a Cicart használjuk, olcsó, rengeteg irodájuk van és nulla az önrész.) Az időjárás télen tökéletes, hajnalban 15 fok, nappal 20-22 körül, eső ritkán egy kevés, többnyire napos.

20 komment

Címkék: vulkán Lanzarote Fuerteventura

Kénytelen még olcsóbb jegyeket adni a Wizz Air is

2017.02.01. 23:00 Fillér B. Gusztáv

Jó agyoncsapták ma a Wizz Airt a tőzsdén, mert nem csak várakozás alatti profitot termelt a tavalyi év negyedik negyedében, de a kilátásain is rontott. A befektetők paráztak, az utasok viszont örülhetnek, mert nem vettek vissza a bővítési ütemből, de már a Wizz is a korábban vártnál alacsonyabb jegyárakkal kalkulál 2017-re.

Ahogy arról többször is írtunk, a Wizz Air azzal tűnt ki tavaly a légitársaságok mezőnyéből, hogy a brexit-szavazás után nem vágta vissza a profitterveit, tudta hozni azt az eredményt, amit eltervezett. Lényegében összes konkurense kiadott profit-warningot, csak a Wizz nem. A csoda a eddig tartott, ma a Wizz is elvesztette a szüzességét, megvan tőzsdei pályafutásának első jócskán várt alatti eredményközlése és warningja. 

w6a3211.jpg

Persze az elmaradás a profitban csekély és egy laikusnak az is majdnem mindegy, hogy a következő üzleti évre 245-255 millió euró közé várják a profitot, vagy 225-235 közé. A tőzsdén viszont ez a közel 10 százalékos vágás pont ekkora zakót hozott annak ellenére, hogy az árfolyamot már megviselte korábban a brexit még úgy is, hogy a Wizz tudta tartani a terveit. A piac tehát számított arra, hogy az iparági tendenciáktól a Wizz sem tudja teljesen függetleníteni magát, mégis kiábrándultan reagált.

Az elmaradást egyrészt a vártnál nagyobb mértékben csökkenő jegyárakkal, másrészt a szokottnál több időjárás okozta fennakadással magyarázzák, az idei első negyedévnek is betesz az egész Európában szokatlanul zord időjárás. Fontos, hogy a gyors bővítésen nem változtatnak, nyilván mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy ha árverseny van, akkor a legalacsonyabb költségekkel, leghatékonyabban működő cégek a nagy nyertesek, vagy ha nagyon leesnek az árak, ők bukják relatíve a legkisebbet. Az utasoknak ez jó hír, de vannak olyan vélekedések is, hogy a mostani áresés jó lehetőséget ad azoknak is, akik beszállnának tulajdonosként a cégbe. 

Egyébként azért csökkennek a vártnál jobban a jegyárak, mert az üzemanyagár esésével párhuzamosan vad kapacitásbővítésbe kezdtek a szolgáltatók, az utazási kedv azonban nem bővült hasonló mértékben, Ilyenkor pedig csak árversennyel lehet megtölteni a gépeket, az pedig hamarosan fájni fog a gyengébb piaci szereplőknek, hogy az üzemanyagár már lassan egy éve stabilan emelkedik.

Mit jelent ez az utasoknak? A szolgáltatók az eddiginél is jobban próbálják a lehető legnagyobb bevételt kisajtolni belőlük. A Wizz már eddig is egyre jobban elment a last minute akciózás felé, most először kikötötték például, hogy a 20 százalékos leárazás csak a februári-márciusi indulásokra vonatkozik. Az eddigieknél is aktívabb árazásra számítunk, sok hirtelen változással le is és fel is.

E mellett valószínűleg még agresszívebbek lesznek a sok apró bevételnövelő trükkel, az olyanokkal, mint amit példáiul pár hete fedeztünk fel. Meghosszabbították azt a csúcsidőszakot, amikor drágább a poggyászfeladás, a nyár már szeptember 25-ig tart és bevezettek egy hosszú tavaszi csúcsszezont is április 8-tól május 1-ig. Ezzel összhangban úgy emelgetik egyes útvonalakon a nagy kézipoggyász árát is, hogy már drágább, mint feladni egy 23 kilós bőröndöt.  

20 komment

Címkék: trükközés Wizz Air profit warning