FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) akció (17) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (2) amman (1) apartman (1) app (2) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (3) Athén (4) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (2) blama (1) blöff (1) Bordeaux (1) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (8) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Ciprus (6) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagszabályok (21) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (14) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (3) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (2) Fuerteventura (4) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) géplekésés (1) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (2) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) horror (3) hosszú hétvége (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (6) Izrael (4) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (1) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) kártérítés (5) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (5) kézipoggyász (4) Koppenhága (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) last minute (2) Laudamotiob (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (13) lényeg (1) Lipari-szigetek (1) Lisszabon (3) London (5) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (2) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (1) Malpensa (1) Málta (1) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (1) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (2) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (1) nyaralójáratok (1) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (14) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (3) őszi szünet (1) óvintézkedés (1) Pafosz (3) Páfosz (1) panasz (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) pilótahiány (1) Pizzo (1) poggyász (2) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (61) Santander (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Skócia (2) Skót Felföld (2) Southend (1) Spirit (2) spórolás (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (1) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (3) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (11) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túra (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (7) új útvonal (6) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) utasjog (2) utasszívatás (6) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) Váradi József (4) vasút (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (83) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Kiderült, miért szívatja utasait szétültetéssel a Wizz és a Ryanair

2018.05.23. 22:37 Fillér B. Gusztáv

Fontos dolgok derülnek ki a Ryanair legfrissebb üzleti beszámolójából. Eddig is sejthető volt, hogy mire megy ki a játék a szétültetéssel, mostantól biztos a dolog, teljesen összeállt a kép.

Nagyon röviden: mindenekelőtt az üzemanyagár szárnyalása miatt a megtérülés váratlanul és nagy mértékben romlik a légiiparban, árat nem tudnak emelni a szolgáltatók, marad a kiegészítő bevételek minél ügyesebb felsrófolása. És a szétültetés a Ryanairnél eddig teljes siker, a balhé nem olyan nagy miatta, viszont a bevételnövekedés óriási. A megdöbbentő adat: az ülésválasztás penetrációja egy év alatt 23 százalékról 50-re ugrott. Vagyis már minden második utas fizet az ülésért, hogy elkerülje a szétültetést. Ez eldőlt, nem bojkottálnak az utasok, hanem miután kianyázták magukat, csendben fizetnek, mint a katonatiszt.

A kézipoggyász-szabály átalakítása is alapvetően bejött az íreknek. Azzal, hogy csak elsőbbségi beszállás vétele esetén vihetjük magunkkal a fedélzetre a motyónkat, 4-ről 20 százalékra nőtt a priorityt vásárló utasok aránya. De a Plus tarifára is rácuppant a nép, már minden tizedik utas megveszi azt a különféle szolgáltatásokkal összecsomagolt drága jegyet, amit mi például bottal nem piszkálnánk soha, mert nem éri meg.

Ez tehát a kiegészítő bevétel oldal, amúgy meg bejelentették, hogy jövőre csökken a profit. Nem csak a kerozinár növekedése az ok, de a bérköltséget is megdobja az, hogy a dolgozóknak kénytelen többet adni a cég. Közben hatalmas mennyiségben érkeznek az új gépek, ezeket be kell állítani, örülnek, ha az alapjegyárat szinten tudják tartani, nem csökken tovább. A kör bezárult, minden eddiginél nagyobb nyomás van a kiegészítő bevételek növelésén, s a szétültetéssel elérték, hogy a terveket jócskán túlteljesítsék. Egy évvel a korábban várt időpont előtt érik el azt, hogy a kiegészítőkből jöjjön a teljes bevétel 30 százaléka.

Ilyen egyszerű ez, hirtelen lórúgásnyi új bevétel jön tehát a szétültetésből, ha már minden második utas ráfanyalodik. A Wizz pedig egészen egyszerűen megvárta a Ryanair tapasztalatait és lemásolta a rendszert. Üzletileg ugyanolyan kihívásokkal küzd, mint a nagy tesó, ugyanúgy nagyon feszített ütemben növeli a flottát, amikor leadták a megrendelést, nyilván nem számítottak ők se arra, hogy az olajár milyen gyorsan száll az égbe. A Wizznél legalább a bérprobléma kisebb súllyal jelentkezik, majd az ő gyorsjelentésükből kiderülnek a részletek. Mindenesetre a Wizz árfolyamát fél éves mélypontra küldték a befektetők a napokban, ők nyilván örülnek majd, ha a szétültetés miatti friss bevételek elkezdenek áramlani.

A szétültetés, tehát egy meglevő alapszolgáltatás szándékos szétbarmolása és a korábbi alapállapot fizetőssé tétele utasszemszögből kifejezetten aljas dolog, de üzletileg úgy kellett a cégeknek, mint egy falat kenyér. Úgy dugnak el vele költséget, úgy tudják az alapárat alacsonyan tartani, hogy azt mondhatják, az ülőhelyválasztás sem kötelező, része a szabadon választható szolgáltatásoknak. 

Lövésünk sincs, mi hasonlót bírnak kitalálni a következő években, de a Ryanair-góré az irányt már jelezte. Azt fejtegette, hogy túl sok kézit kell a gép hasába pakolni a kapunál, ez már veszélyezteti a menetrend szerinti működést, változás valószínű. Nos, mondhatnánk, hogy ez a helyzet a ti baromságotok miatt állt elő, hiszen a fedélzeti csomagtartók meg félig üresek azóta, hogy minden egyes fedélzetre vitt csomagért külön pénzt kértek - a Wizz és az easyJet rendszere (érkezési sorrendben annyi kézi megy a fedélzetre, amíg hely van és csak a maradék megy a gép hasába) sokkal jobb. De nyilván nem azt fogják átvenni, mert abból nincs plusz pénz.

A Ryanair eredményéről itt beszélnek a cég góréi, a prezentációból itt még egy érdekes adatsort emelünk ki, ezek (szerintük) most az átlagos jegyárak (csomagdíjakkal együtt számolva). A Wizznél a leglátványosabb a zuhanás, amiben bizonyára benne van, hogy a nagy kézit kénytelenek voltak ingyenessé tenni, ahogy arról beszélt is Váradi vezérigazgató, amikor a szétültetést magyarázta. A Wizz összességében tehát még drágább a Ryanairnél. 

jegyarak2.png

 

 

42 komment

Címkék: profit gyorsjelentés szétültetés Wizz Air Ryanair profit warning

Íme 9 kicsi, alig ismert, de csodálatos görög sziget

2018.05.21. 21:28 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

A görög szigetvilágról elsőre az olyan elturistásodott helyek jutnak az utazók eszébe, mint Rodosz, Kréta, Zakintosz vagy Korfu: szépek, szépek, de borzasztóan sok az ember, a városok büdösek és zajosak, sok mindent lehet, de a turistaközpontokban nyugodtan pihenni elég nehéz. Aki szereti a kék-fehér házikókat és a gyér növényzetű domboldalakat, de nem vágyik több ezer turista társaságára, azoknak érdemes a nagyok helyett inkább a kis szigeteket felkeresni. A Kükládok és a Dodakanészosz szigetcsoport tele van apró, a turisták által még nem átformált taggal, akár úgy is el lehet ide látogatni, hogy például előbbi kétségkívül legimpozánsabb tagját, Szantorinit kihagyjuk. Íme kilenc kicsi, de csúcs görög sziget.

Szifnosz

Szifnoszról már írtunk, egyik kedvencünk. A sziget belseje szokatlanul zöld – jó, görög tájhoz mérve – meredek hegyoldalak feszülnek egymásnak, a völgyekben pedig egy-egy ház, templom bújik meg a széltől védve. Az ormok tetején kicsi falvak, szélmalmok, a sziget csúcsán kopár sziklákon keresztülvezető út. Néhány falu, három benzinkút, friss kenyerek és zöldre festett ablakspaletták. Szifnoszra könnyű eljutni, Athén kikötőiből naponta több  hajó indul, elszakadni onnan viszont nagyon nehéz.

szifnosz.JPG

Szikinosz

Néhány százan lakják, vagyis a szállásadóval jó eséllyel össze fogunk futni a kisboltban, a boltossal pedig a tengerparton. Busz, étterem csak csúcsidőben van nyitva, ezt érdemes számításba venni, ha előszezonban megyünk. Ami egyébiránt nem akkora hülyeség, mert ezeket a szigeteket érdemes gyalog is bebarangolni – már amennyire lehet – s ezt nem igazán lehet 40 fokban élvezettel csinálni. A buszt idényen kívül egy sima ötajtós autó helyettesíti, és ha túl sok már az utas, a sofőr egyszerűen kétszer fordul, ha meg ez is kevés, átül a buszba. Több túraútvonal is van a szigeten, ám ezek nincsenek karbantartva, a legnagyobb sziklás dzsuva közepén egyszerűen felszívódik az út, erre jobb készülni. Szikinoszra Folegendroszról, vagy Ioszról célszerű áthajózni, de nincs minden nap járat.

sziki.JPG

Mikonosz

Ide jár fapados járat is, úgyhogy például Milanóból egyenesen ide is lehet röppenni easyJettel. Itt azért vannak turisták bőven, s ez a tény alaposan visszaveti a romantikafaktort. A város végében több szélmalom is áll egymás mellett, ezeket az utóbbi években szépen felújították, este igazán csodás látványt nyújtanak a mályva színű égbolttal a háttérben. Egy a tengerbe benyúló kis nyúlványon rengeteg étterem és kávézó várja a naplementét nézőket, gyalog néhol alig lehet elférni a kis betonjárdán: balra a székek, asztalok, jobbra a meredély és a tenger. Mikonosz épp a határán van a kellemetlen zsúfoltságnak, de szezonon kívül nagyon szerethető. És van pár szép és eldugott strandja is.

miki.JPG

Mélosz

Tágas, kedves sziget, amely nem is nagyon tér el a tipikus görög tájtól, építészettől. Egyet kivéve. Van egy olyan strandja, ami sehol máshol nincs a világon – ezt még a fürdőzést annyira nem szeretőknek is érdemes megnézniük. A strand úgy néz ki, mintha egyetlen fehér kőből lenne kifaragva, a víz egy keskeny öbölben szinte teljesen nyugodt. A tengerbe így úri módon be lehet sétálni, az öbölből pedig ki lehet úszni a mélyebb vizekbe. A szinte teljesen egybefüggő fehér kövön körbe lehet sétálni a parton, miközben kisebb-nagyobb résekből kicsap a tajtékos víz. Igazi lánykérős helyszín.

melosz.JPG

Folegandrosz

Itt sincs ezek lakos, három település akad és gyönyörű túrautak. Aszfaltozott útból nincs több 15 kilométernél. A strandok jó részét csak kitartó sétával vagy túrával lehet elérni, de éppen ezért ki lehet fogni olyan öblöket, ahol alig van valaki. Több órát is el lehet tölteni úgy, hogy nem találkozunk emberrel, de ez nem párosul nomádkodással. A túrák után a szálláshelyekre visszatérve a legnagyobb faluban, Hórában egymást érik az éttermek, kávézók, fagyizók. A tradicionális görög ételek mellett – érdemes megkóstolni a helyi tésztaspecialitást, a matsatát, amelyet csirkével, nyúllal, kecskével is lehet kérni. Hóra felett érdemes felsétálni a hegy tetején ülő templomhoz, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a sziklameredély szélére épített falura.

fole3.JPG

Parosz

A nagyobbak közé tartozó sziget, egész jelentős népességgel bír. A hegyekben megbúvó Lefkosz falut mindenképp érdemes bejárni. A központi teret, ahonnan remek kilátás nyílik az egész falura és tiszteletet parancsoló kéttornyú templomára, a gyerekek birtokolják: futkosna ide-oda a kicsik senki által nem zavarva. A faluba nem lehet autóval behajtani – csak a helyieknek – de két saroknál messzebb úgysem lehetne eljutni, a falu sikátorok hálózata. A főváros, Paroikia igazi pezsgő település, de a kikötőt leszámítva nem jellemző a zsúfoltság és a zaj.

parosz.JPG

Antiparosz

Parosz kistestvére, de mint a neve mutatja, a helyiek szándéka szerint semmi köze Paroszhoz Antiparosznak. A kicsike szigetre Paroszról visz át komp. Igazi nevezetessége egy cseppkőbarlang, amely lefelé terjeszkedik, több száz lépcső vezet végig a barlang látogatható részén. Sajnos a barlangot nagyon komoly rongálások érték, sok cseppkő össze van firkálva, tucatnyi torzó tanúskodik arról, hogy mennyi vandál vitt haza magával egy darabot.

antipari.JPG

Niszirosz

Rodosztól két szigetnyire fekszik ez a csodálatos sziget. Niszirosz közepén egy hatalmas kráter terül el, a vulkán ráadásul aktív, így a sziget jó részét kénes büdösség hatja át – ez persze egy vulkánszerető számára igazi pézsmaillat. A kalderába be is lehet menni, be lehet járni – csak a kijelölt úton. Érdemes Nisziroszon egy éjszakát eltölteni, a sziget ugyanis jellemzően egynapos túra a Kószról érkezőknek: délelőtt jönnek, este mennek. Vagyis ha itt maradunk, a reggel és az este jó része egészen békés és csendes lesz, ráadásul a vulkánt is meg lehet nézni még a tömegek érkezése előtt. Ez igazán páratlan élmény.

niszi.JPG

Tilosz

Niszirosz és Rodosz között fekszik Tilosz, amely kétségkívül az egyik legcsodálatosabb látványt nyújtja már a hajókból kibámuló utazók számára is. Jó példa ez arra, hogy akkor is érdemes kimenni a fedélzetre, ha épp fúj a szél és hideg van, a kikötőkbe érkezés, a sziklás partok melletti hajókázás rendkívül szép látványt nyújt. Tilosz a csupasz sziklára épült hófehér házaival harsány lila virágaival páratlan látványt nyújt, olyat, amelyet bizonyosan nem felejtünk el.

tilos.JPG

15 komment

Címkék: Mélosz Görög szigetek Szifnosz

Teljes körű és 30 százalékos lett a szülinapi akció a Wizznél

2018.05.17. 09:44 Repülős Rozi

Nagyjából kéthetente vannak 20 százalékos leárazások a Wizz Airnél, ezekről már rég nem írunk külön-külön, általában jönnek menetrendszerűen. A mai viszont két okból is különleges: ritkán adnak minden járatra kedvezményt és szintén ritkán ficcen be 20 helyett 30 százalék.

Persze fanyalogni most is lehet, mert ez most szülinapi akció és pár éve még összeomlott a teljes foglalási rendszerük, akkora terhelést hozott, amikor egyet fizet kettőt kap módszerrel ünnepelték a nagy napot. Ehhez képest persze gyíkfing a mai, de az elmúlt hónapok felhozatalához képest már jónak számít. Amúgy nem kerek az évforduló, 14 éve indult a Wizz, a következő, ünneplésre és akciózásra okot adó alkalom pedig a jövő hónapban lesz, amikor megjön a cég századik gépe. 

Az átlagakció tehát 20 százalékos és csak a last minute foglalásokra érvényes - ez általában a következő egy-két, esetleg három hónapot jelenti. Így például idén nyárra az elmúlt sok hónapban egyszer volt csak leárazás, a többi akciós napon megálltak májusnál, vagy júniusnál. Most eleve lentebb vannak a nyári árak, erre jön a 30 százalék, ezért érdemes kotorászni. Ma persze csak klubtagoknak, de mivel a szülinap holnap lesz, talán pénteken kinyílik mindenkinek.

A másik kör, ami esetleg jó lehet, a távoliak közül azok, amelyek nem nagyon szoktak leesni, vagy fix időpontra megyünk, az ár épp vállalható, de nem akarunk már azon szórakozni, hogy hetente lessük, esik-e már. Mi például 2019-re Portugáliát zsákoltunk 25-30 euróért, meg sasoljuk Bécsből a 20 euró alatti Malagát. Az új debreceni nyaralók között is akadnak jók, például Mallorca 10 ezer forint alatt már május-júniusra is.

De még egyszer: ezek inkább a kivételek, idén nyáron túl a most elérhető jegyek döntő többsége lesz még később jóval olcsóbb, mint a mostani 30 százalékosban. Végül a szokásos figyelmeztetés: a jegyárból az első 2600 forintra, az admin díjra a kedvezmény most se vonatkozik, ezért nem jön ki sokaknak a 30 százalék.

 

 

  

13 komment

Címkék: szülinap akció Wizz Air

A Wizz szintje alá süllyedt a Ryanair a becsekkolásnál

2018.05.15. 20:44 Fillér B. Gusztáv

Vicces, hogy most meg a Ryanair követi a Wizzt: június közepétől csak 48 órával a járat indulása előtt tudják elvégezni az utasfelvételt a Ryananir járataira azok, akik nem vesznek maguknak ülőhelyet, jó nekik az, amit a gép dob - vagyis egy fő felett a szétültetést.

A Ryanair ezt legalább bejelentette és két dologgal próbálja szépnek beállítani. Egyrészt arra hivatkoznak, hogy sok másik cégnél csak egy nappal az út előtt lehet online becsekkolni - ami igaz, de azok baromira nem kérnek pénzt a reptéri becsekkért és nem büntetnek halálba (55 euró), ha nem csekkoltál be magad. Ez azért aprócska különbség. És az is, hogy négy napról mentek le 48 órára, tehát az irány a rontás volt. (A négy nap naptári volt, tehát egy péntek esti járatra hétfőn reggel is be lehetett csekkolni eddig.)

A másik, amit emlegetnek, hogy a fizetőseknek több idejük marad a választásra - ami igaz, de nyilván nem érdekli azokat, akik nem akarnak fizetni.A cél ugyanis egyértelműen a szokásos: a külön fizetős szolgáltatás megvételének irányába kényszeríteni a júzert.

Ezzel a húzással a Ryanair rosszabb feltételeket kínál, mint a Wizz, mert odaútra pont ugyanannyi a 48 óra mindkét ultránál, de retúr foglalásnál a Wizz 14 napot ad, a Ryanairnél pedig a másik lábon sincs több a 48 óránál. Az is igaz ugyanakkor, hogy a szigorítás logikusan kapcsolódik a két cég szétültetős szemétségéhez és ha inkább fizetünk az ülőhelyért, hogy már korábban becsekkolhassunk, akkor ezt a Ryanairnél ússzuk meg olcsóbban.

Amúgy a megoldás valóban egyszerű: a Ryanair appja profin működik, felesleges nyomtatni, az appon be lehet csekkolni (minél később tesszük, általában annál jobb helyet kapunk), a beszállókártya előhívása pedig offline is működik. Egy mezei okostelefon kell tehát csak, meg ha para, hogy lemerül, akkor egy powerbank. Amúgy is így célszerű utazni, mostantól még inkább érdemes örökre elfelejteni a beszállókártya kinyomtatását. 

20 komment

Címkék: becsekkolás Ryanair

Így magyarázza a Wizz-vezér az utasok szétültetését

2018.05.15. 08:19 Fillér B. Gusztáv

A Wizz hivatalosan is bejelentette azokat az útvonalakat Debrecenből, amelyekről az előző posztban beszámoltunk. Sőt, még azokon kívül kettőt. Arról nem szóltak, hogy egy meg megszűnik. Rákérdeztünk, ezért magyarázat is érkezett arra, hogy miért döntött a cég az utasok szándékos szétültetése mellett.

Amit tehát tudtunk: Barcelona, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Larnaka és Málta, valamint a költözés Bergamóból Malpensára. Ami új: a nyaralóvonalon lesz Mallorca is, plusz a munkásútvonalak között Bázel. A második gép is a kisebbik típus, a 180 székes A320-as lesz a bázison és december közepén, érkezik Debrecenbe. Értelemszerűen ekkor indulnak az új útvonalak, kivéve a három nyaralójáratot, azok a jövő tavaszi menetrendváltástól repülnek. A sűrűség heti 2-3, Mallorcára csak egy.

Azzal, hogy Mallorca már március végén indul, az a fura helyzet lesz, hogy Budapestről ez az útvonal csak a nyári csúcsban működik, Debrecenből viszont tavasszal is - az őszt nem tudjuk, egyelőre június végéig lehet csak foglalni az új járatokra. (Persze ez változhat, Budapestnél még csak az idei nyári felhozatalt ismerjük, Debrecennél meg ugyebár a jövő nyárról van szó)

Nyilván véletlenül felejtődött ki a bejelentések közül, hogy Malmö meg megy a lecsóba, legalábbis nehéz más következtetést levonni abból a tényből, hogy szeptembertől, tehát a most bejelentett járatoktól teljesen függetlenül eltűnt a foglalási rendszerből. Az elmúlt télre is bezárt már, nyárra újra próbálták, úgy tűnik, nem működik most se.

A sajtótájékoztatón feltettünk néhány kérdést, az egyikből vicces szitu kerekedett. A Malpensára költözés miértjéről érdeklődtünk, amin Váradi József meglepődött, mert nem szerepelt a bejelentésben, de a foglalási rendszerben látszott már a sajtótájékoztató idején. Elmondta, hogy nem kell neki mint vezérigazgatónak minden ilyenről tudnia, a kollégák dolgoznak, amúgy is mindkettő ugyanolyan messze van Milánótól. Ami egyébként igaz és jól mutatja, hogy mekkorára nőtt a Wizz. Rohamtempóban indítja a a járatokat, egy hónap alatt száz új útvonal jön be, Magyarországról 72-nél tart a cég. Jövő hónapban pedig - tartva a tavaly bejelentetteket - beáll a 100. gép is.

Persze rákérdeztünk a szétültetésre is. Váradi természetesen kiemelte, hogy a gyerekesekre ez nem vonatkozik, amúgy pedig a legfőbb érve az volt, hogy az utasbarátságot mindenekelőtt a jegyáron lehet lemérni, az pedig csökken. Előzményként elmondta, hogy a kézipoggyász-szabályzat megváltoztatása csak részben utasérdekből történt, szabályozói nyomás is szerepet játszott. Ez alapján a nagy kézik után szedett díj kiesése, illetve a hiány pótlása is szerepet játszott abban, hogy ezt a módszert választottak a kiegészítő bevételek növelésére-pótlására. Elismerte, vitatható, hogy mennyire része az alapszolgáltatásnak az, hogy az együtt foglalók együtt is üljenek, de arra fókuszált, hogy az alapjegyár csökken. Tehát aki egyedül utazik, vagy nem érdekli, kivel ül, az olcsóbban utazik. 

Most nem minősítjük újra a szétültetést, megtettük már az előző posztokban. De legalább kérdésre válaszolva már normálisan kommunikáltak róla, ellentétben a Ryanairrel, amely hónapokig simán letagadta a helyosztó algoritmus átprogramozását és azóta is össze-vissza kamuzik róla. Abban biztosak vagyunk, hogy az utasok átkozódva benyelik, nem lesz akkora ellenállás, hogy a cégek visszatérjenek a kulturált megoldáshoz. A kérdés inkább az, a szabályozók mikor lépnek közbe. A szétültetés fogyasztói oldalról nézve szerintünk aggályosabb, mint a reptéri illeték eldugása volt, vagy akár a fizetős nagy kézipoggyász, ezeket ugyebár szabályozói nyomásra kellett kivezetniük a légitársaságoknak.  

Ami a jegyárakat illeti: ügyesen csinálja a Wizz, ahogy szokta. A munkásjáratok télre ott vannak a legolcsóbb kategóriában 3 ezerért, ott is lesznek, nem kell velük sietni. A nyaralók az induláskor kifelé nagyon olcsók, de a hazautat magasabban tartják. Húsvét környékére felnyomták az árat és a nyár közeledtével is emelkedés van. Főidényre pedig még nem lehet foglalni. Kifelé a 3-6 ezres jegyek a nyaralókra tűnnek jó dealnek, főleg, hogy reggel mennek. De érdemes figyelni arra, hogy Cipruson már áprilisban strandidő van (és akkor a legszebb a kizöldülő sziget), Máltán és Mallorcán viszont csak május végén indul a szezon. 

48 komment

Ezeket az új járatokat indítja a Wizz Debrecenből

2018.05.10. 14:53 Fillér B. Gusztáv

Jövő héten jelenti be nagy debreceni bővítését a Wizz Air. Sajtótájékoztatóra szóló meghívóból nem illik cikket írni, de nem mindenki gondolja így, a Délhírnél például most is annyira örültek, hogy nagy bejelentést ígérnek debreceni nagy emberek jelenlétében, hogy helyből világgá kürtölték: jön a bővítés. Mi majd akkor írunk, ha kiderülnek az útvonalak, gondoltuk, aztán pár órával később kiderültek.

A Wizz jeles munkatársai ugyanis megint megtették azt a szívességet, hogy idő előtt feltöltötték a rendszerbe és bárki számára láthatóvá tették a hétfőn publikussá váló új járatokat, olvasóink pedig ezt jelezték nekünk és screenshotokat is küldtek a foglalási rendszerről, illetve az útvonal-hálózati térképről. Pár óra után aztán kapcsoltak, de az már mindegy, be tudunk a konkrétumokról számolni.

Az új járatok számából könnyű valószínűsíteni, hogy jövő tavasszal megkapja a debreceni bázis a második gépet. Az új útvonalak pedig: Dortmund, Málta, Larnaca, Barcelona, Malpensa és Doncaster-Sheffield.

Ezek közül Malpensa és Dortmund azért érdekes, mert korábban már próbálták őket Debrecenből, és megbuktak. De nem újdonság a Wizznél, hogy korábban bezárt útvonalakat pár évvel később újranyitnak. A cég is fejlődik, ismertebbé válik, a gépek megállás nélkül érkeznek, a méret növekedésével az egy ülésre jutó költségek csökkennek, az utazási igény is nő. Bőven benne van a pakliban, hogy ami pár év még bukta volt, most már rentábilisan üzemeltethető. Milánó esetében említésre méltó még, hogy jelen állás szerint télre becsukják Bergamót, legalábbis nincs benne a téli menetrendben. Ez alapján úgy tűnik, jövőre Malpensával éled újra ez az útvonal. Ezt a Bergamo-Malpensa váltást egyébként más városokból is meglépte a Wizz.

Barcelonához nincs mit hozzátenni, egész éves és nagyon népszerű cél, Ciprus és Málta pedig 7-8, illetve 4-5 hónapig nyaralójáratként tölthető, némi munkásforgalom is van, a debreceni csárterekkel szemben lesz olcsóbb alternatíva. Doncaster azért érdekes, mert nem repüli a Wizz Budapestről. Sőt, más sem repüli, ez tehát az első olyan útvonal, amely Debrecenből úgy indul el, hogy Budapestről nincs lefedve. Persze a környék tele van Budapestről is repült repterekkel, de logikus, hogy ha London további bővítése helyett Közép-Angliát akar a Wizz a Debrecen-környéki vendégmunkás-forgalomnak adni, akkor egy olyan repteret választ, amelynek nagy a vonzáskörzete, de más nem repüli. Ő maga ráadásul régi ügyfél ott, sok bázisáról régóta tolja, nyilván alacsony díjakat is kap.

Persze elnézünk a sajtótájékoztatóra is, ha valami érdekes kiderül még, lesz róla másik poszt. Az biztos, hogy az új útvonalak általában a hivatalos bejelentés pillanatában szoktak felkerülni a foglalási rendszerbe, de változó, hogy milyen áron. Néha érdemes foglalni, néha nem. Javaslatunk: jövő nyárra Barcelonát, Ciprust és Máltát 10-15 ezer között már érdemes lehet elhozni, ha adják majd annyiért. Tavaszra és őszre tuti lesznek ezek bőven 10 ezer alatt is, azt nem kell elkapkodni. És persze az egymás mellett ülés plusz díját is számolja hozzá mindenki, aki nem akar szétszórva ülni az útitársaitól.

25 komment

Címkék: Barcelona új járat Debrecen Ciprus Wizz Air Malpensa

Íme néhány szaftos részlet a Wizz szétültetős szemétségéről

2018.05.05. 22:24 Fillér B. Gusztáv

Nem pár euróval húzza le a Wizz Air azokat, akik nem akarnak szanaszét ülni a gépen, ügyesen megemelték az ülésválasztás díját azt megelőzően, hogy sutyiban átprogramozták az helyosztó rendszert szétültetősre. A kisgyerekeseket legalább nem ültetik szét, de a nagyobbakat simán elszakítják a családjuktól.

Íme az ígért részletek a Wizz múlt héten megénekelt szétültetős húzásáról. De előtte: úgy tűnik, kell fogadjuk, hogy sokkal nagyobb pénzt tudnak így legombolni az utasokról, mint amennyi kiesik azáltal, hogy valamennyien e miatt elpártolnak tőlük. Nyilván milliók rázzák most az öklüket, de a Wizznél röhöghetnek a markukba. Elég sok útvonalon nincs alternatívájuk, ha meg igen, a Ryanair ugyanezt csinálja, ők kezdték a dolgot. Vagyis a legtöbb, amit az utas tehet, hogy eldönti, fizet, vagy csak azért is ellenáll és elücsörög külön a családjától/csapatától, esetleg nekiáll a gépen csereberélni másokkal. Aki azt mondja, hogy neki fontos az egymás mellett ülés, mostantól egész egyszerűen minden Wizzes és Ryanaires jegykeresésnél számolja hozzá az árhoz az ülőhely díját és ezt vesse össze a kulturált cégek ajánlataival.

Mi egy három felnőtt-egy gyerek felállású úton vagyunk épp túl. Ez alapján nem változott a csekkolás folyamata semmit, egyszerűen úgy oszt helyet a rendszer, hogy nem egymás mellé teszi az utasokat. Nálunk a gyereket és apukát egymás mellé ültette, anyukát és nagymamát a gép két legtávolabbi végébe. Kivételesen a lehető legkorábbi időpontban, mínusz 48 óránál becsekkoltunk, volt még bőven egymás mellett három, sőt hat hely is, adhatta volna úgy, ahogy eddig mindig, illetve ahogy a két ultrán túl mindenki más: ABCD, vagy CDEF ülések. E helyett még arra is vigyázott a rendszer, hogy az egymás mellé adott dupla hely melletti ülés foglalt legyen, tehát anyukát csak úgy teleportálhattuk volna magunk mellé, ha három ülést veszünk meg pénzért. Nyilván nem tettük. Már az árazásból sejthető volt, hogy nem lesz tele a járat, kényelmesen egymás mellé tudtunk volna ülni akkor is, ha a sztyuvi nem segít. De persze rákérdeztünk nála. Először is arra, hogy mióta és miért ültet szét a rendszer, erre kaptunk egy elég goromba, hülyének néző választ az egyiküktől: „kábé 15 éve” (a cég 14 éve indult). A másik hölgy viszont szólt, hogy hol van üres sor, ahova átülhetünk, ez nagyon korrekt volt. Valószínűleg ők sem örülnek túlságosan az új rendszernek, az összes-vissza ülést csereberélőknek, de nem mutathatják ki.

Egy, az ez előző poszthoz érkezett komment alapján fontos, hogy a 14 év feletti gyereket már felnőttként kezeli a rendszer, tehát simán szétülteti a szülőtől. Olvasónk egy kicsi gyerekkel és egy tinivel utazott és kénytelen volt három ülőhelyet megvenni, hogy a 14 évest ne a gép túlsó felbe rakják – naná, hogy  nála is foglalt volt a szülő és a kisgyerek melletti hely, nem lehetett oda átültetni a tinit.

Megnéztük az árazást is, ez alapján elég szar duma, hogy fillérekről van itt csak szó. Elég sokféle ár van egy gépen az ülésekre, a Wizznél a legolcsóbb helyek a gép hátsó felében vannak, az ablakosok ezek közül is drágábbak. Egy átlagos járatnál 5 euró ez a legolcsóbb helyjegy, ablakhoz 6, a gép első részére pedig 7. Nagy lábtérnél, első sornál a határ 50 euró, a hivatalos díjlistában ugyanis az szerepel, hogy 1-50 euró az ülőhely díja. Ebből az 1 euróst kitartóan keresve sem leltünk sehol, de még 4 euróst se, pedig kínunkban már az extrém rövid Budapest-Kolozsvárral is kísérleteztünk, de az is 5 eurótól indul. 50-est is kutattunk, az se jött össze, de legalább egy 48 eurós igen, Izlandról Budapestre, vagy akár Londonba is az első sorba például ennyi.

Ha ez túl egyszerű és átlátható lenne, ez az 5-6-7 eurós dolog is csak foglaláskor él és nem a következő hetekben induló járatokra. Azokra ugyanis magasabb az ár, csakúgy, mint azokban az esetekben, ha utólag kapcsol valaki. És ez megint nem túl tisztességes, valljuk be. Az még rendben van, hogy minden szolgáltatás későbbi hozzáadása feláras, de az, hogy most szándékosan kicsesznek az utasokkal, akik most e miatt kénytelen emelt díjat fizetni, elég visszataszító. Mert rengetegen most szembesülnek azzal, hogy sutyiban bevezették a szétültetést. Ha foglaláskor tudják, közülük sokan vettek volna már akkor helyet. De így, hogy most, becsekkoláskor kapnak a fejükhöz, csak az emelt díj marad nekik.

Tehát az 5-6-7 eurós ára csak az alap, ha a következő hetekre foglalunk, ugyanúgy magasabb az ár, mintha hosszabb útvonalakra. Logika nincs benne, hosszúra is láttunk alapárat és közepesre is emeltet, ezt hívják a szakmában dinamikus árazásnak, mi meg az utasok szemszögéből nézve átláthatatlan katyvasznak. A következő, elég népes kategória az, ahol a legolcsóbb helyek 6 euróba kerülnek, az ablakosok 7,5-ba, a gép első részére pedig 8,5 az indulás. Tehát egy olcsó jegy felét simán elviheti az ülőhely, de a 45 eurós átlagjegyárral számolva is jelentős költség az utasnak, illetve bevétel a Wizznek, ha minden második-harmadik utas megveszi a helyét.

Az is érdekes, hogy a Wizz lazán drágábban adja a helyet, mint a Ryanair. Teszteltünk azonos útvonalon azonos napokon járatokat, a jegyárat most nem néztük, viszont 10-ből 8-szor a Wizz volt a drágább (4-szer pedig sokkal drágább) a legolcsóbb helyet tekintve annak ellenére, hogy a Ryanair az ablakos helyekre sem számol felárat. Egyszer majdnem ugyanannyi volt az ár, egyszer a Wizz volt olcsóbb kissé. Az is igaz persze, hogy a Ryanairnél szinte mindig látni akciósnak mondott helyeket, ezek már 2-3 eurótól indulnak, de a legolcsóbb szekció csak pár sor, a 24-28. közöttiek, ezek pedig hamar el is fogynak. Viszont becsekkoláskor is általában vannak 3-4 eurósok, míg a Wizz a legjobb esetben is 6-7-től indítja őket, ha valaki a szétültetést látva próbál változtatni.

Egy tipp: ha már szétültetnek, de nem vagyunk hajlandóak fizetni, minimum kapjunk jó helyet ingyen nem? Ehhez a Ryanairnél régóta az a megoldás, hogy a lehető legkésőbb kell becsekkolni, mi rendszeresen mínusz 5-6 óránál szoktunk az appon. Ilyenkor zsúfolt járatokon általában kellemes ablakos helyeket oszt a gép, de elég sokszor utaztunk nagy lábtérrel, sőt első sort is kaptunk már. De a kedvenc a 3A-4A-5A volt. Ha nem ilyet ad, akkor meg bőven van még üres hely a gépen, át lehet ülni, amikor mindenki elfoglalta a helyét. Valószínűleg a Wizznél is működik majd ez a megoldás.

179 komment

Címkék: szétültetés Wizz Air

Átveszi a Wizz Air is a Ryanair legszemetebb húzását

2018.04.26. 19:39 Fillér B. Gusztáv

Úgy tűnik, nem bírt a Wizz Air sem ellenállni annak az utaskopasztásnak, amit eddig csak a Ryanair mert meglépni: egyre több levelet kapunk arról, hogy ők is átprogramozták a helyosztó algoritmust, külön fizetni kell azért, hogy egymás mellett ülhessünk a velünk azonos foglaláson levő útitársainkkal.

Ez is eldőlt. Úgy fest, az utasok csendesen beletörődtek a Ryanair aljas húzásába, nem volt elég nagy a nagy balhé belőle, a Wizz ezért annak ellenére felbátorodott és átvette a szétültetést, hogy Angliában van egy komolynak tűnő vizsgálat ezzel kapcsolatban. Persze lehet vitatkozni arról, hogy mi tartozik az alapszolgáltatásba egy repülőúton, de mi továbbra is elég gonosz dolognak tartjuk azt, hogy szándékosan elbarmolnak valamit azért, hogy az utas fizessen, hogy megkapja azt, ami eddig mindig a szolgáltatás részét képezte. Mi lesz vajon a következő? Nyakadba hány a sztyuvi, ha nem fizetsz neki, amikor belépsz a gépre? Vagy behúzható rajzszögmezővel kérik az üléseket a gépekre és csak annak húzza be az automata, aki fizet? 

Magunk még nem tapasztaltuk (majd a hétvégén csekkolunk legközelebb), de sorra kapjuk a leveleket az olvasóktól, hogy az elmúlt hetekben állt át a Wizz is a szétültetésre. Vagyis aki nem fizet a helyosztásért és csak az indulás előtti 48 órában csekkol, számíthat arra, hogy jó távol kerül útitársától. Az egyik olvasó szerint azt állították át, hogy nem tud egyben csekkolni az egy foglaláson levő csapat, a rendszer úgy érzi, hogy egyenként jönnek külön-külön az emberek, ezért dobálja őket szanaszét a gépen. 

Eddig úgy volt, hogy helyosztás után már nem lehetett módosítani az alapüléseket, csak extra helyre ( nagy lábtér, első sorok) lehetett upgradelni. Most ez értelemszerűen megváltozott, hiszen a pénzbeszedés a lényeg, tehát miután szétültetett a rendszer, lehet pénzért módosítani mezei ülésekre.

Sok még a kérdés, például mennyi az annyi, meg mi van, ha gyerekkel utazik az ember. Ez az, amit a Ryanair úgy oldott meg, hogy gyerekkel utazóknak kötelezővé tette az ülésválasztást - a felnőttnek pénzért, a gyereknek ingyen. Mivel a Wizz nem nyúlt ilyen eszközhöz, csak gyanítjuk, hogy a gyerekeseket nem ülteti szét még - de várjuk az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat is. Arra is kíváncsiak vagyunk, a Wizz hogy magyarázza majd mindezt - remélhetőleg nem úgy, mint a Ryanair, amely sokáig simán letagadta. 

Mi a magunk részéről az elmúlt hónapokban többször is épp a szétültetés miatt döntöttünk a Wizz és az easyJet mellett a Ryanair helyett - még akkor is, ha utóbbi ültetési díjjal együtt is olcsóbb lett volna. Ennek is vége, reméljük, az easy nem áll be a sorba, a szétültetés megmarad a két ultracég visszataszító magánszámának.

Az biztos, hogy ezentúl minden utasnak, akinek fontos, hogy útitársa mellett üljön, a jegyárhoz azonnal hozzá kell adnia az ültetés díját.

Természetesen amint több információnk lesz a Wizz változtatásáról, visszatérünk a részletekre. 

134 komment

Címkék: szétültetés Wizz Air