FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) A321neo (1) Aegean (1) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) akció (17) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (4) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (6) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (3) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (3) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (1) Bosznia-Hercegovina (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (8) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) Chania (1) Ciprus (6) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (1) csomagszabályok (23) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (14) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (3) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (8) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (3) Fuerteventura (5) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (3) Granada (2) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (9) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (2) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (1) jótanácsok (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (6) kártérítés (5) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (5) kézipoggyász (4) Koppenhága (1) Kotor (1) Kréta (1) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) last minute (2) Laudamotiob (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (15) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (3) London (5) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (1) Malpensa (1) Málta (1) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (2) MÁV (2) megszűnő útvonal (1) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (2) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (2) nyaralás (1) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (15) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (4) őszi szünet (1) óvintézkedés (1) Pafosz (3) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (3) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) pilótahiány (1) Pizzo (1) poggyász (2) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Ryanair (61) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Skócia (2) Skót Felföld (2) Southend (1) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (1) szavazás (1) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (3) sztyuvi (1) szülinap (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (11) Transavia (1) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (7) új útvonal (6) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (3) utasjog (2) utasszívatás (6) utastájékoztatás (2) utazási iroda (2) útdíj (2) üzleti utasok (1) Valentin-nap (1) Váradi József (4) vasút (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) wifi (1) Wizz Air (84) Wizz kártya (1) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Íme a nagy fapadosok legszívatósabb szabályai röviden

2018.07.16. 13:22 Fillér B. Gusztáv

A főszezonban talán már nem variálnak többet a szabályokkal a fapados szolgáltatók, nem árt összefoglalni, kinél mi az ábra. Az utasoknak leghúsbavágóbb szabályokat szedtük össze, ezeket ajánlott ismerni repülőre szállónak, sőt, foglalás előtt is jó velük megismerkedni, a nekünk legjobb szolgáltató kiválasztását is befolyásolhatja, hogy melyik kínálja az igényeinkhez legközelebb álló szolgáltatást.

Természetesen nem teljes körű a gyűjtés, például a feladott poggyászt sem tettük bele - ennek az ára is egyre inkább dinamikusan változik, érdemes a kívánt útvonalra szóló próbafoglalással megnéznie annak, aki mindenképp feladáson gondolkodik.

A jegyárban természetesen benne foglaltatik, hogy elszállítanak A-ból B-be, a vécé is ingyenes még a gépen, a többit pedig lásd alább.

Az egészből a legfontosabb tanulság: a két ultrafapados teljesen elszakadt a többitől, szándékos szétültetésre más továbbra sem vetemedik. A valós jegyárunkat úgy érdemes kiszámolni, hogy az igényeinknek megfelelő szolgáltatások árát hozzáadjuk az alapjegyárhoz.

Tehát pl. egy 20 eurós Wizz, vagy Ryanair jegynél végül olcsóbb lehet a 30 eurós easyJet-ajánlat Berlinbe, ha egy nagy kézivel utazunk, azt magunknál akarjuk tartani, ezért hajlandóak vagyunk időben beállni a sorba, e mellett ragaszkodunk ahhoz, hogy a családtagjainkkal egymás mellett üljünk.

Ha viszont teszünk arra, hogy szétrúghatják és várni kell a kézire, sőt még örülünk is annak, ha életünk párját a gép túlsó felére ültetik, lehet a csupasz jegyárból kiindulni.

 

WIZZ AIR

Ami ingyenes: CSAK EGY normál méretű kézipoggyász (méret: 55x40x23, max 10 kiló) elszállítása, online utasfelvétel

Második kis csomag (40x30x18 cm) csak elsőbbségi beszállás vásárlása esetén vihető

Kézipoggyász felvitele a fedélzetre: ingyen csak ha az egyetlen csomag befér az ülés alá, ezen felül csak az elsőbbségit vásárlóknak. A gyakorlatban a jól nyomorítható hátizsákokból felengednek nagyobbakat, gurulós bőröndből nem. A csomagelvételről és átpakolásról részletek az előző posztban. A kézipoggyász ingyen feladható a reptéri utasfelvételnél is.

Utasfelvétel: 48 órával indulés előtt (visszaútra 15 nap), ülőhelyfoglalás esetén 30 nap

SZÉTÜLTETÉS! Aki nem vesz magának ülést, szándékosan szétülteti a rendszer az azonos foglaláson szereplőket, hogy utána fizessenek az egymás melleti helyekért. 

Az elsőbbségi ára általában 6-8 euró (előfordul 4 és 10 is), a mezei (nem nagy lábtér, nem első sorok) ülések 5-12 euró között vannak, egy átlagos olcsó a gép hátulján 7-8 euró körül jellemző. Legutóbb azt láttuk, hogy eltűnt az ablakos ülések felára.

 

RYANAIR

Ami ingyenes: egy normál ÉS egy kis kézicsomag elszállítása (55x40x20 és 35x20x20 cm a mérethatár), online utasfelvétel

Kézipoggyász felvitele a fedélzetre: ingyen csak azt, ami befér az ülés alá, ezen felül csak az elsőbbségit (priority&2bags) vásárlóknak

Utasfelvétel: indulás előtt 48 óra, retúr foglalás vissza lábánál is ugyanez, ülőhelyfoglalás esetén 60 nap

SZÉTÜLTETÉS! Mint a Wizznél

Az elsőbbségi ára 5-6 euró, az ülések 4-től indulnak, néha akciózzák 2-ért. Összességében átlagosan egyértelműen olcsóbb, mint a Wizznél.

 

EASYJET

Ami ingyenes: EGY kézipoggyász (56x45x25 cm, súlyhatár nincs) elszállítása, egymás mellé osztott ülés, online mellett a reptéri utasfelvétel is

Kézipoggyász felvitele a gépre: a külön nem fizetők közül időrendi sorrendban általában az első 55 utas felviheti, utána elveszik. Aki tehát szeretné magával vinni a gépre, jó, ha korán beáll a beszállításnál a sorba.

Online utasfevétel: mínusz 30 napnál nyílik

 

NORWEGIAN

Ami ingyenes: egy normál ÉS egy kicsi elszállítása (55x40x23 és 25x33x20 cm), egymás mellé osztott ülés, online mellett a reptéri utasfelvétel is, wifi a fedélzeten (kivéve a leszállás és a felszállás időszakát)

Kézipoggyász felvitele a gépre: a szabály annyi, hogy zsúfolt járatokon megkérhetik az utasokat, hogy adják fel. Többször láttuk, hogy önként jelentkezőkből megvolt a szükséges mennyiség, korán sorba állva itt is az a jellemző, hogy extra fizetése nélkül is magunknál tarthatjuk a kézit.

Online utasfelvétel: csak 24 órával indulás előtt. (De a reptéri ingyenes.)

 

JET2

 Ami ingyenes: egy normál (56x45x25 cm, 10 kg) kézi ÉS egy második kicsi is vihető, "ha a körülmények lehetővé teszik", egymás mellé osztott ülés, online utasfelvétel

Kézipoggyász felvitele: nem részletezik, milyen alapon és kitől veszik el a csomagot. (Velük rég utaztunk, konkrét saját tapasztalatunk nincs, várjuk)

Online utasfelvétel: az inulás előtti 28. naptól

 

EUROWINGS

Ami ingyenes: Egy normál (55x40x23 cm, de csak 8 kg) és egy igen keskeny kis csomag:(40x30x10 cm) elfuvarozása, ingyen reptéri csekkin is, egymás mellé adott hely.

Kézipoggász felvitele: "a nagyobb vagy nehezebb csomagokat fel kell adni". Ennyi a hivatalos infó, velük is rég repültünk, ha van valakinek gyakorlati tapasztalata, várjuk.

 

 

 

 

 

 

12 komment

Címkék: összehasonlítás csomagszabályok

Hét plusz egy varázslatos strand Európában

2018.07.09. 13:50 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

A nyári vakáció központi témája sokszor a strand: melyik a legjobb, a legszebb, a legnépesebb vagy éppen a legelhagyatottabb. Összeszedtünk hét plusz egy kevéssé ismert, de elbűvölő strandot, illetve partszakaszt, amelyeket szerintünk legalább egyszer mindenképp érdemes meglátogatni.

Punta Umbría

huelva.JPG

Spanyolország egyik legkedveltebb része Andalúzia, ami tökéletesen érthető. Punta Umbria egy kicsi nyaralóváros Huelva tartományban, és maga a város nem is nagy szám. A strand azonban csodálatos. A homokos tengerpartra píneaerdőn keresztül lehet eljutni. A sötét erdőn vékony deszkajárda vezet  át, amely egészen mélyen benyúlik a homokdűnék közé is. Hihetetlenül hangulatos.

Fuerteventura

fuerte.JPG

Egyik kedvenc Kanári-szigetünk szépséges, sok kilométer hosszú aranyhomokos partszakaszán több csodás strand is van. Itt érdemes a homokban heverés mellett a dűnék között is elbóklászni, a homok és a vulkanikus kőzetek nagyon szép kontrasztot alkotnak. A sziget a folyamatos szél miatt elsősorban a szörfösök paradicsoma, de deszka nélkül is páratlan élményt nyújt.

Vulcano

vulcano.jpg

A Szicíliától északra található pirinyó sziget, Vulcano a Lipari-szigetek tagja. A térségben igen aktív a vulkáni tevékenység, itt található többek között a Stromboli, a világ egyik legaktívabb vulkánja is, amelyet meg is lehet mászni. Aki szereti a vulkánokat a Lipari-szigetek kihagyhatatlanok, hajóval bejárható a szigetcsoport összes tagja, a mászás után pedig nincs jobb a hűsítő tengernél. Bázisként pedig a névadó Liparit érdemes választani, strandjai kellemesek, mint a mediterrán strandok, Vulcano azonban különleges. Egyrészt egy kis, forró vízű sármedencében is meg lehet fürdeni - renkdívül büdös -, másrészt a sár másik oldalán a tengervíz is meleg, a forró gőzök ugyanis kibugyognak a kövek alól.

Livadaki strand, Folegandrosz

foleg.jpg

Kükládok-szigetcsoporthoz tartozó pici Folegandrosz több olyan stranddal is rendelkezik, ahol sosem lesz tömeg. Mert csak hosszabb-rövidebb gylogtúra révén lehet elérni. Ez azt is jelenti, hogy infrastruktúra sincs, se sör, se víz, se napozóágy. Csak a csobbanás miatt nem biztos, hogy megéri a túra, de aki szívesen kirándul nyaralás alatt is, annak csak ajánlani lehet ezeket a kicsike öblöket.

Holt-tenger

holt.JPG

Nem klasszikus strand, de ha egyszer eljutunk Izraelbe, érdemes beiktatni egy Holt-tengeri túrát. Izrael ugyan nem Európa, vagyis kilóg a listából, de mivel több fapados is jár ide Budapestről, beválogattuk. Önmagában fantasztikus élmény lebegni az extrém sós vízben, emellett azonban az egész hely, a környező hegyek és a sivatag is páratlan látványt nyújt. A vízfelület rohamosan csökken, aminek megdöbbentő jele, hogy van, ahol a hajdan partra épített központból már spéci, traktor vontatta kisvonattal lehet csak eljutni a vízhez.

Kotor

kotor.JPG

Az Adriai-tenger egyik gyöngyszeme minden bizonnyal a Kotori-öböl, ami voltaképpen egy kis fjord Montenegróban. Kotor maga pedig mesés kisváros zsúfolt óvárosával és sziklákra épült várával. A csobbanás mellett érdemes fellépcsőzni a hegyoldalba épült várba is, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik az egész öbölre. A kanyargós, kövekkel kirakott út komolyan megizzaszthat, de a szemfüles montenegróiak jéghideg sört és üdítőt árulnak odafönn. Kemény munka ez, hiszen azt a sört ugyanazon az úton kell felcígölni, ahol a turista is felkapaszkodott.

Positano

posi.JPG

Olaszország, ha nem a világ legszebb partszakasza az Amalfi-part, Salerno és Sorrento között. A sziklák meredeken, szinte függőlegesen zuhannak a tengerbe, a városok pedig jobb híján fölfelé terjeszkednek. A partvidék egyik legtündéribb városa Positano, ahol a tengepartra több száz lépcsőfokon lehet lejutni a főútról. A zord hegyre mintha csak odaragasztották volna a színes házakat egymás tetejére. A látvány páratlan naplementekor, napkeltekor, éjjel és nappal is. A strand pici, nyáron zsúfolt, de a látvány páratlan.

Borgarfjörður Eystri

lundi.JPG

A lista utolsó tagja valójában nem strand, csak egy partszakasz. Ráadásul Izland távoli csücskében, vagyis a fürdés csak igazán komoly arcoknak ajánlott. Viszont ez maga Lundafalva. Izland nemzeti madarát ma gyakorlatilag csak itt lehet közelről megnézni, ha nem akarunk horror áron bálna- és lundanéző hajós kirándulásokra befizetni. Ez a nagyjából galamb méretű madár elképesztően bájos a béna mozgásával és színes csőrével, egyszer muszáj látni.

22 komment

Címkék: Izrael Izland Andalúzia Fuerteventura Kotor Positano Holt-tenger Amalfi-part Huelva Görög szigetek Lipari-szigetek Folegandrosz Sanyolország

Beszéljünk néhány szót komolyan a Wizz Airről

2018.07.03. 14:03 Fillér B. Gusztáv

Van pár apróbb új információnk a kézicsomagos mizériáról, meg itt az idő arra is, hogy tisztázzunk pár dolgot.

Az előző posztban írt fontos változást azóta többen is megerősítették, az egyik olvasó úgy fogalmaz, hogy Ferihegyen is pánikszerűen címkézik az összes csomagot, vagyis aki nem vesz elsőbbségi beszállást, annak fel kell adnia. Kaptunk egy levelet egy Maláv GH-s hölgytől is, amit ő ír, az is kisebb káoszra utal. Ami abból fakad, hogy az utasok többségét felkészületlenül éri a változás, sokan kénytelenek a kapunál hasalva átpakolni. (Ott priót venni 25 euróba kerül)

Rebeka (a nevét teremészetesen megváltoztattuk) először azt írta, hogy az elvett csomagokból kivett értékekkel egy kis szatyrot felengednek, aztán másnap pontosított, idézzük: "most azt mondja egy screeninges, aki ezzel foglalkozik, hogy az nem plusz egy, hanem annak bele kellene férnie egy nagyba. Eddig a poggyászkezeléshez ez nem így volt lekommunikálva. El tudod képzelni ezt a fejetlenséget? Nekünk meg ezzel kellene dolgozni."

Olyan jelzést is kaptunk, hogy van olyan reptér, ahol még a múlt hét végén is simán a régi szabállyal dolgoztak. Közben a Wizz pontosította a weblapján az elvevős szabályt és azt is írták olvasók, hogy a most kiküldött figyelmeztető levelekben már korrekt az infó arról, hogy minden utastól elveszik a csomagját, ha nem fér bele az ülés alá. De közben olyat is kaptunk, hogy a hátizsákot felengedték, nagyot is, viszont a gurulósokból a picikat is feladatták. 

Ami az egyetlen elvett csomagból kivett értékeket illeti, a Wizz feltett ezzel kapcsolatban a FAQ-jába infót, érdemes szó szerint idézni. A kérdés: felvihetem a fedélzetre az értékeimet? A válasz:

Igen, kiveheti és a fedélzetre viheti őket, de nem lehet Önnél még egy táska. A fontos személyes tárgyakat, például a gyógyszereket, magával viheti az utastérbe. A személyes tárgyak összesített mérete nem haladhatja meg a 40 × 30 × 18 cm-t.

Angolul sem értemesebb, kissé ellentmondásos a szöveg, ha jól dekódoljuk, akkor az egyetlen kézicsomagunk feladása után valóban nem tehetjük be az értékeket pl. egy pici zsákba se, a hónunk alatt mehet csak a laptop és zsebben, vagy testre szerelt tartókában a pénztárca, gyógyszerek. De egy gyógyszeresdoboz lehet jó nagy is, akkora, mint az a kis kézi, amit elfér az ülés alá. Vagy egy kis tévé is jöhet, ha nincs becsomagolva. Elég röhejes.

Másik értelmezés: ha egyetlen csomaggal megyünk oda, ami abból ugrik elő, az a kis, ülés alá beférő méretig jöhet velünk a gépre - pl. a csomagból kivett laptoptáskába, pici hátizsákba téve is. Ez egy normális megoldás lenne és nem is lenne olyan bonyolult érthetően megfogalmazni. Még próbálunk utánajárni, illetve várjuk a tapasztalatokat.

A lényeg változatlan: aki nem fér be egy ülés alatt elférő kézibe és nem akar ráfizetni a jegyre, készüljön a macerára az értékekkel. De sok útvonalra nem olyan vészes az elsőbbségi beszállás díja: általában 6-8 euró, de gyenge, bevezetés alatt levőkön láttunk 4-5 eurót is. Persze 20 eurós jegynél százalékban ez nem kevés, de valószínűleg nem ezen borul majd az utazás költségvetése. Úgy is fel lehet fogni, hogy a kulturált utazást alapnak vesszük és a jegyárhoz automatikusan hozzászámítjuk a prio díját, ez alapján döntünk, hogy megéri-e.

Most pedig az elszaporodó ostoba egyenkommentek miatt tegyünk tisztába pár dolgot.

"Ha nem tetszik, menjetek mással."

Nagyon gyenge duma, nem lehet, mert rengeteg útvonalon nincs alternatíva.

"A sok paraszt utas miatt kénytelenek szigorítani"

Az utas annyira paraszt, amennyire hagyják neki. Sokan azért visznek fel a gépre túl nagy cuccokat, mert enyhébb lett az ellenőrzés, a szabályok betartatása. Arra nem maradt energia, hogy a kapunál odafigyeljenek a méretre, mert leköti a személyzetetet a címkézés. De azt így is figyelik általában, hogy csak egy csomag menjen fel. 

"Mit rinyálsz, ezért olcsó a fapados", vagy "ingyen akar utazni a barom, de Emirates-szintű szolgáltatást vár el"

Nem ezért olcsó és senki se vár el magas szolgáltatást. Senki se a csúcscégekhez viszonyít, hanem ugyanezen cégek korábbi szolgáltatásaihoz. Ezeket rontják le, vagy adják egyre drágábban. És nem ezen múlik a cégek sorsa, itt milliárdos nyereséget termelő, rendkívül sikeres vállalkozásokról van szó, amelyek egyszerűen még többet akarnak kisajtolni az utasból.

"Kapitalizmus van, ez a dolguk"

Ezt se kérdőjeleztük meg sose, csak felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Wizz átlépett egyik szakaszból a másikba. A Wizznél évekig odafigyeltek arra, hogy rendkívüli költséghatékonyság közepette is valamennyire utasbarátok legyenek, csak így tudták javítani a róluk alkotott képet, növelni a bizalmat. Mostanra akkorára nőttek, annyira ismertek lettek, sok útvonalaon pedig monopolhelyzetbe kerültek, hogy úgy gondolják, erre már nincs szükségük. Csak erre hívjuk fel a figyelmet. A Ryanairnak volt egy ugyanilyen szakasza, ami addig tartott, amíg az utasok gyűlölete profitvesztésbe fordult. Akkor megijedtek és bevezették az Always getting better programot. Be is jött, erről is sokszor írtunk. Az viszont utasszempontból sajnálatos, ha a Wizz is követi ebben és majd csak akkor kapcsol, ha az utasok neki is tömegesen beintenek. 

Tehát a lényeg: pontosan tudjuk, hogy mennyire nagy találmány a fapados, mi is azért tudunk rengeteget utazni, mert nagyon olcsón elvisznek. A modell része a rendkívül alacsony ár és mellé a lehető legtöbb kiegészítő bevétel behúzása, az okos utas pedig próbál nem bedőlni a trükköknek. Mi nekik akarunk segíteni azzal, hogy a trükkökre felhívjuk a figyelmet. Ez egy független blog, elég szánalmas, hogy ha a Wizz utasellenes húzását írjuk meg, akkor rögtön kirúgott dolgozónak, vagy a Ryanair fizetett ügynökének gondol pár kommentelő, ha meg a Ryanair szemétségét vetjük fel, akkor Wizz-ügynökök leszünk.

Mivel sok éve tisztán lelkesedésből szolgáltatunk elég sok fontos és hasznos információt az utasoknak, túlságosan nem szeretjük a fogalmatlan és rosszindulatú kritikákat. Fontos lenne megőrizni a tartalmas és hasznos kommenteket, ezért arcoskodó kinyilatkoztatások helyett kérjük, ebbe az irányba haladjunk.

 

 

88 komment

Sunyi szabályváltozással adott újabb pofont utasainak a Wizz

2018.06.30. 00:55 Fillér B. Gusztáv

Igen kellemetlen meglepetés érheti azokat a Wizz-utasokat, akik nem olvassák napi szinten a cég honlapját. Sikerült néhány napja úgy megváltoztatniuk a kézipoggyász-szabályt, hogy erről az utasokat nem tartották fontosnak tájékoztatni. Elég pofátlan húzás, hogy kifelé úton még felviheted a motyódat magaddal a gépre, hazafelé meg már nem, mert közben a szabály megváltozott, de nem szóltak róla. Sőt, kiküldték ugyanazt a tájékoztató mailt, amit korábban, a régi szöveggel.

Amit az utóbbi időben a Wizz művel, az a Ryanair legalja időszakát idézi. Annyira sikeres, hogy megteheti, hogy magasról tesz az utasokra, a profitmaximalizáláson kívül semmi se számít.

Tehát a változás. Eddig abból indultak ki, hogy legyen jó az utasnak is, kerüljön fel annyi kézipogyó a fedélzetre, amennyi felfér. Az extrát fizetők mellett érkezési sorrendben felvihették a cuccot azok is, akik nem fizettek, géptípustól függően az első 80, illetve 90 utas. A maradéknak pedig fel kellett adnia, érthető, nem fért volna. Erről mindig is azt írtuk, hogy korrekt megoldás.

Mostantól abból indulnak ki, hogy fizessen az utas. A pluszt nem fizető júzer akkor se viheti fel a cuccát, ha bőven lenne hely, csak és kizárólag az elsőbbégi beszállást megvásárlók tarthatják maguknál a csomagjukat. Most nem ragoznánk, hogy miért szeret az utasok többsége a csomagjukkal utazni: ha átminősítik feladottá, akkor töhetik, nyúlhatnak belőle és várni is kell rá a célállomáson.

Így tehát a Wizznél is félig üres csomagtartóval repültünk, így nézett ki indulás előtt:

wizz_urescsr.jpg

A hét elején utaztunk velük, a gate agentek megerősítették a változást - azért kérdezünk rá külön, mert még a weblapra felkerült szövegből sem volt ez teljesen egyértelmű. Az utazás előtt kiküldött szabványmail pedig ugyanaz, mint korábban. 

Ha úgy tetszik, a Wizz most ebben is lemásolta a Ryanair rendszerét, csakhogy van egy nem kicsi különbség a kettő között: az íreknél két kézimotyó szállítása van benne az árban, a Wizznél csak egy. Tehát a Ryanairnél ha a nagyot fel is kell adni, még mindig ott a kicsi, amit vihetünk a gépre. A Wizznél ha az egyetlen kézipoggyászunk akkora, hogy nem fér be az ülés alá, akkor elveszik. És nincs második, ahová az értékeket át lehet pakolni, azt várják el, hogy minden ilyet (laptop, tárcák, stb) a hóna alatt hurcoljon a gépre az utas. Mert a táska már tilos, lehet örülni, ha nagyvonalúan szemet hunynak, ha egy nylonszatyorba tesszük őket.

Azt nem tudjuk, hogy az a lehetőség, hogy már az utasfelvételnél fel lehet adni ingyen a kézit, megmaradt-e. A szabályok között nem leltük, ettől még lehet, hogy ott van valahol. Az utazás előtt kapott levélben benne van, de ugye erről tudjuk, hogy elavult. Próbálkozni lehet, de ez plusz egy sorbaállás, jóval korábban kell miatta kimenni a reptérre. 

Lényeg a lényeg, a Wizz ezzel szolgáltatási színvonalban nagyon mélyre süllyedt. A szándékos szétültetéssel kiírta magát a kulturcégek közül, mostantól pedig a kézicsomag-szabályozása is a legkedvezőtlenebb az összes fapados között.  

(Előre is köszönjük a szokásos idióta egyenkommenteket: ha nem bírod ki azt a plusz párezer forintot, akkor ne utazzá, kapitalizmus van vazze, elég már a rinyálásból, sikeres ember nem lehet, aki fapadon utazik, stb. De ha megkíméltek ezektől, az még jobb, nem vesznek az az értelmes hozzászólások.)

76 komment

Címkék: lehúzás Wizz Air csomagszabályok

A legdurvább módja, hogy időben kiérve is lekéssük a gépet

2018.06.25. 02:18 Fillér B. Gusztáv

Az angol reptereknek régóta rossz hírük van, teljesen megérdemelten. Nyilván lehet szerencsénk egy-egy flottul sikerült érkezéssel, vagy indulással, de gyakoribb, hogy sík ideg az utas, mire túljut valamelyik procedúrán. Az elmúlt hetekben volt szerencsénk újra a szenzációs London-közeli fapados repterek szolgáltatásait élvezni és most is gőzölgött a fejünk többször is. Sőt, egy egészen durva, majdnem géplekésést okozó jópofaságba is belefutottunk.

Lutonba kétszer érkeztük és egyszer indultunk onnan. Ótvarlistánk oszlopos tagján az egyik érkezésnél megúsztuk 20 perc várakozással az útlevél-ellenőrzésnél, a másiknál már nyomasztóan nagy volt a sor, a tömeg. Majdnem 40 percig tartott eljutni Border Control tábláig, csak minden második pultnál ült határőr, ami azért nem nevezhető még alapszintű szolgáltatásnak se.

Az egy szem indulásnál reggeli géphez igyekeztünk ki a városból (Lutonból, nem Londonból), mínusz 90-es reptérre érkezést célozva. Naivan azt hittük, hajnalban még nem lesz komolyabb dugó a reptér környékén, hát megtanultuk, hogy de. Akkora, hogy 20 perc ácsorgás után inkább a szállodáknál lepattantunk a buszról, hogy a gyorsabb és kiszámíthatóbb haladás érdekében gyalog közelítsük meg az objektumot. Főleg, hogy a jegykiadást láthatólag épp csak tanuló sofőr által vezett busz eleve 15 perc késést szedett össze már a reptér előtti dombig.

Ez nyilván túllazulás, felelőtlenség volt, hihetetlennek tűnt, hogy egy 10 perces úton összejöhet fél óra csúszás, jó volt kicsit tovább aludni. Az egész végül csak fejenként 5 fontunkba került, biztos ami biztos alapon helyből befizettünk az elsőbbségi szekura. Jól tettük, e nélkül szinte biztosan buktuk volna a gépet, saccra legalább fél órás sor kígyózott.

Ez tehát valahol a mi hülyeségünk, írtuk is korábban, hogy a széttúrt Lutonba tényleg jó, ha az ember betartja a mínusz két órát. De pár nappal később, Stansteden tudtuk meg, mi az igazi szívás. Amikor kiérsz időben, beállsz a szekuhoz bőven 90 felett, nincs is nagy sor, mégis majdnem lekésed a géped.

Itt az történt, hogy az egyik tálcánkat gyanúsnak találta az átvilágítógép mögött ülő alkalmazott, vagyis kitérőre tette a szalagon. Pont azt, amin csak kabátok és telefonok voltak. Már ezt se értettük és eleve szokatlanul sok idő telt el a között, hogy a cuccokat felrámoltuk a szalagra, addig, hogy át is mentek az átvilágításon. Aztán viszont a félretett, átvizsgálásra váró kézicsomagokkal alig történt valami. Tíz perc ácsorgás után kezdett igen zavaróvá válni az ácsorgás, jobban megfigyelve a procedúrát, kiderült, hogy egyetlen ember vizsgálja a félretolt pogyókat, a miénk előtt pedig még várakozik másik kilenc. Ott állsz, látod a plexi mögött a motyódat és annyit látsz, hogy az egyetlen illetékes épp darabokra szed egy csomagot, a létező leglassabban, legalaposabban.

Aztán ketten lettek, de a zseniális Villám tempójában működtek, jól láthatóan magasról tettek arra, hogy itt gépekhez siető utasokról lenne szó. Eltelt 20 perc és még mindig 5 csomag volt előttünk, ekkor, kábé mínusz 60-nál már kezdtünk kicsit idegesek lenni, amikor pedig 10 perccel később az egyik szekus lelépett, főleg. Egy jóval mögöttünk álló nő próbálta előrekuncsorogni a csomagját, de leoltották, 

Iszonyú szar érzés látni, hogy a kapu még rohadt messze, mínusz 45 van és még mindig semmi. Főleg olyannak, aki látott olyat többször, hogy a Ryanair mindentől függetlenül pontban mínusz 30-kor bezár. Végül a hivatalos kapuzárás előtt 6 perccel került ránk a sor, szerencsére egy percen belül kiderült, hogy semmi gond nincs a cuccunkkal, futhattunk. A több száz méteres kötelező kacskaringózás a tömegben a boltok között most különösen jól esett és persze hogy vonatos kaput kaptunk, Itt már a két perc várakozás is örökkévalóságnak tűnt. Hab a tortán, hogy a kisvonat az első megállónál valamiért hosszú perceket állt, ott már azt tervezgettük, hogy ha lekéssük a gépet, melyik B-tervet léptetjük életbe. A vonatból kiszállva rajtunk kívül még vagy tízen sprinteltünk a kapuhoz, amely mínusz 17-nél szerencsére még nyitva volt, épp utánunk zárták. Mák.

Azóta persze lejátszottuk párszor, hogy hibások vagyunk-e. Magas labda a trolloknak, persze, csakis mi csesztük el, miért nem mentünk ki egy nappal korábban. De ez valahogy mégse fair. Király, hogy kemény utasvédelem van például az unióban a késésekre, perkálnak is a légitársaságok 3 óra 1 perc csúszás után keményen, de egy reptér bármit megtehet? Három vizsgálóhelyre egy melós, legyen az utas kockázata? Persze. Eleve nem normális, majdnem másfél órával indulás előtt kiérkezve bárki lekésheti a gépét, de az a legdurvább, hogy egy ilyennél esélye sincs az utasnak. Ha valaki későn ér ki, nagy a sor, megveheti a gyorsítósávot, de ha közel 40 percre elveszik a csomagját, vagy az iratait, akkor nincs mit tenni.

A tanulság persze kézenfekvő: nyilván több ezerből egyszer fordul elő ilyen, de akkor nagyon rá tud fázni az utas. Ellenszer valóban egy van: feleslegesnek látszóan korán kint kell lenni, Angliában különösen.    

83 komment

Címkék: biztonsági ellenőrzés Luton géplekésés Stansted

A 7 legjobb tengerparti repjegyajánlat idén nyárra

2018.06.14. 12:30 Repülős Rozi

Pár nap múlva kitör az iskolai szünidő, a nyaralók többsége nyilván már rég lefoglalta a maga útját, de ne aggódjon az se, aki még nem tette. Összegyűjtöttük a szerintünk legjobb tengerparti ajánlatokat. 

Elöljáróban: ezen a listán nem az olcsóság volt a legfontosabb szempont, arról, hogy hova mehetünk a főidény közepén is 4-5 ezer forintért, majd egy következő posztban. Itt most az alapvető igény a tengerpart, vagy olyan kirándulóhely, ahova télen nem igazán érdemes menni. Ezekre általában nagyon magasak az árak főidényben, de azért lehet ha nem is fillérekért, de emberi áron jegyeket kotorni. Elég sok célra most is horror árak vannak (ilyenkor szedik meg magukat érthető módon a légitársaságok), de azért mindig lehet találni relatíve olcsón becserkészhető helyeket is. Ezeket leltük.  

Ibiza: jún. 16-23. 15090-9090 forint. 

Last minute tehát 25 ezer forint alatt megjárható a Tuctucsziget. Heti egy közvetlen járat van, akinek ez sok (például mert ennyit csövezni már nem kellemes, a szállások meg iszonyat drágák), az egyik irányba nézzenek Bécsből Laudamotiont, vagy átszállásos verziókat.

Nizza: aug. 23-30. 12090-9090 forint

Ez pedig a nyár, pontosabban a suliszünet másik vége. A riviérának nem kell különösebb reklám, egyszer az életben mindenkinek ajánljuk. Általában vagy nagyon bejön valakinek, vagy nem érti, mitől olyan híres ez, hidegen a Cote d'Azur nem igazán hagy senkit. Csak aztán Antibes, Monte Carlo és Eze falu ki ne maradjon.

antibes1.jpg

Korfu jún. 24-27. 17090-10590 forint

A görög szigetekre induló nyaralójáratoknál a 30 ezer alatti retúr jó vételnek számít, Korfut meg számunkra megmagyarázhatatlan okból imádják a magyarok, ezért a tömegigény előtt meghajolva feltettük a listára. De nem véletlen, hogy egy három napos verziót: hacsak nem a parton akarja magát szénné égetni valaki korlátlan ideig, hanem vegyesen henyélve és látnivalókat habzsolva töltené az időt, kábé ennyi idő alatt kiélvezhető a sziget..

Montenegrói riviéra - Podgorica: aug. 4-9 7590-13590 forint

Ha az ügyes marketingesek jóvoltából van már Bári riviéra, meg Budvai riviéra is, a kettő együtt biztos Montenegrói, nem? Az tuti, hogy a fővárosból busszal sincs egy óránál több Budva, de ha Podgoricát kikerülnénk, elég a reptérről gyalogolni 20 percet a viccesen komoly infrastruktúrával bíró vasúti megállóig, ahonnan a motorvonat-matuzsálem egyenesen levisz Barba is bő egy óra alatt.

podgmegallo.jpg

Olcsó és szép a tengerpart a hegyek alatt, nem meglepő, hogy nyáron durván felmennek az év folyamán szinte végig 3-4 ezer forintos podgoricai jegyek.

Bergen aug. 29-szept. 5. 9090-9090 forint

Ide valóban nem lubickolni jár az ember, de tájnézésre, fjordolásra kitűnő időszak a nyár vége. Még nyitva az összes hegyi út, sűrű a hajóközlekedés is a fjordokon, az árak viszont már barátibbak, mint augusztus első felében.

Pisa júl. 4-11. 8158-6674 forint

Meglepően olcsó jegyek egy olyan városba, ahol ferdetornyostúl is max fél napot érdemes időzni, de bármerre indulunk, más jellegű csodákra találunk. A tengerpartok mellett ott van Lucca, Firenze, északra a Cinque Terre, de Toszkánában amúgy is hónapokig élvezettel el lehet csatangolni.

Amalfi-part: július 7-10, 8412-7302 forint

A tengerpartot kizárólag napozásra használók  most is ugorhatnak, strandok vannak, de inkább csak csobbanásra, nem egész napos héderre. A célreptér momentán Nápoly, de magát a várost legfeljebb annyi időre érintsük, amíg átszállunk a vonatra Sorrento felé. Ha három napunk van, legalább kettő a gyönyörű Amalfi-part legyen, a maradék meg lehet tetszés szerint Pompej és a Vezúv, vagy Capri szigete, rommániákusoknak esetleg Pompej és Herkuleánum együtt.

posi1_1.jpg

Kicsit drágább jegykombinációval persze hosszabb időre is lehet és érdemes is jönni, de ha a tenger, a fürdés egyáltalán nem fontos, ősszel-tavasszal kellemesebb a hely, kevesebb a turista és persze olcsóbb is.

Ezeket a célokat a Wizz és a Ryanair repüli Budapestről. A Wizznél a klubos árral számoltunk. Nápolyba mindkét cég repül, ezt az alacsony árat a Ryanairnél találtuk. Az árak gyorsan változnak fel is és le is, a poszt a jónius 14. hajnali állapotot tükrözi.

16 komment

Címkék: olcsó jegyek ármustra nyaralójáratok

A három legtúlértékeltebb turistalátványosság Európában

2018.06.05. 18:16 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Alapvetően nem vagyunk azok a fajta turisták, akik minden helyet lehúznak, mert minden rossz, béna, retkes, büdös és drága. Próbáljuk előre felmérni a lehetőségeket, és ahhoz mérten megítélni az adott helyszínt, várost, látványosságot. Mindig kiborulunk az olyan nyavalygásoktól, hogy tetszett Görögország, csak nyáron nagyon meleg van, szép Norvégia, de vidéken nem lehet szombat este bulizni vagy remek hely Marokkó, csak béna, hogy mindenkin kaftán van. Ám mégis vannak helyek, ahol különféle okokból az az érzésünk támad: nem érte meg idejönni. Összeszedtünk három bántóan túlértékelt helyet: ezeket talán jobb is elkerülni, mást nézni helyettük a közelben.

Saint-Tropez

Az a város, ahol a tengerparton fonogatták Brigit Bardot haját, az biztosan nagyon állat, nem? Riviéra, yachtok, gazgadság, elegancia, koktélrák. Hát nem. A Cote d'Azur valóban csodálatos a maga luxusvilágával, gyönyörű városkáival és megkapóan szép vidékével, de az biztos, hogy soha többet nem akarjuk betenni a lábunk a filmes, celebes városkába. Ha Nizzába repülünk, és a környéken alakítjuk ki a bázist, Saint-Tropez eléggé kiesik. Érdemes egyébként autóval vagy vonattal körülnézni, de az Antibes félszigeten túl nyugat felé már felesleges menni, ezen a szakaszon minden megvan, amiért csak szeretni lehet ezt a vidéket - főleg, ha hajlandóak vagyunk kicsit eltávolodni a tengertől a szárazföld belseje felé. 

tropi_1.jpg

 A nagyon menő kávézó - egy lehetsz a tízmillióból, aki itt ivott kávét

A csöndes, kedves városkákkal összevetve a Nizzától 110 kilométerre lévő Saint-Tropez alapjáraton semmi extrát nem nyújt. Egy helyes kisváros, amilyen több is van ezen a partszakaszon. Ám mivel Saint-Tropez annyira túlhájpolt, mindenki meg akarja nézni. Emiatt az egyetlen oda vezető úton gyakran olyan elképesztő a dugó, mint az M7-es bevezető szakaszán vasárnap este. Kilométeres sorban araszolnak az autók, egyszerűen kínlódás bejutni a városba - mi előszezonban voltunk, ráadásul viszonylag korán, vagyis az igazi tömegjelenetekről le is maradtunk. A városban ennek megfelelően rengeteg az ember. A parton alig lehet végigmenni, mert mindenki a kikötőben állomásozó luxusjachtokat akarja lefotózni. Én sosem értettem, miért jó más járművével fotózkodni. A dízelüzemű jachtok motorja folyamatosan jár, ezért a parton nagyon büdös van. A fantasztikusan híres kávézó, a Senequier egy piros kávézó piros székekkel, piros asztalokkal, és millió vendéggel. Utaztunk több mint három órát oda-vissza, ezt az időt sokkal hasznosabban is töltettük volna.

Athén

Alapból nem szeretjük ezt a várost, ami persze még semmit sem jelent, attól még lehetne igen remek hely - és nyilván sokan vannak, akiknek megfelel. Budapestről azonban nem azért megyünk egy másik fővárosba, hogy egy 90 százalékban büdös,koszos és zajos várost nézegessünk - Budapest tényleg az egyik legszebb város a világon. Athén esetében az alapvető rútságot, koszt, rengeteg zsebest szinte kizárólag a mérhetetlenül gazdag ókori örökség ellensúlyozza, a látnivalók környékét rendbe is tették. Ez sokáig messzemenőkig feledtetni is tudta a kellemetlen érzéseket, hiszen legyen szó akár az Akropoliszról, akár a filozófusok kertjéről, Héphaisztosz templomáról, mind-mind megannyi csoda.

athen_1.jpg

Köszönjük, 20 euró lesz

De aztán az ókori látnivalókat elkezdték a turisták kopasztására használni. Sosem volt olcsó a beugró az Akropoliszra és a többi, ókori városrészre - ellentétben Rómával, ahol egy csomó ókori építményt meg lehet nézni ingyen, Athénban mindenért fizetni kell -, de ami az elmúlt néhány évben történt, az túlment a határon. Összehasonlításképp: pár éve nagyjából 15 euróért lehetett jegyet venni, amellyel be lehetett járni valamennyi látnivalót az ókori negyedben. Ez sem kevés, ennyi a beugró a Louvre-ba, és hát kicsit több meló azt fenntartani, mint őrizni a köveket, de mindegy, belefér, áradoztunk is róla itt a blogon. Most már csak a Parthenonhoz 20 euró a jegy, a kombijegy 30, utóbbi egy családnak két gyerekkel majdnem 100. Ez a fajta lehúzás egészen felháborító egy olyan városban, ahol lényegében semmi nincs az ókori emlékeken túl és egyébként 15 euróból simán meg lehet vacsorázni. Arról nem beszélve, hogy a belépőt akkor is beszedik, amikor a Parthenon fel van állványozva. Le lehet persze húzni a turistát, mert sokan vannak vele úgy, hogy mindenképp látniuk kell az Akropoliszt. De a görögök hozzáállását látva biztos rengetegen vannak, akik a "visszajövünk még" helyett a "megvolt, soha többet" érzéssel távoznak.

Blue Lagoon

Izand legvarázslatosabb fürdője: a szürke lávamező közepén türkizkék színű medencékben lubickolhatunk, és ha van gusztusunk, fehér agyagot is kenhetünk a fejünke. Mindezt a reptér közelében. Tényleg csodálatos. A forró víz néhány mesterségesen épített beömlő nyíláson folyik a medencébe, így aki fázós, akár szét is égetheti a hátát. Gyönyörű és mesés, na. És mindez 26 ezer forint (hétköznap este vannak kedvezmények, ha az utolsó két órában megyünk be, már csak 21 ezer a belépő. Ebben még nincs benne semmi extra, se masszázs, se semmi, csak a lubickolás, a prémium belépő 34 ezer forint. Szóval nagyon szép ez, de egyszerűen borzasztó drága. Ráadásul időpontot is foglalni kell hetekre előre, mert sokszor van teltház. Persze kereslet és kínálat, özönlenek a turisták Izlandra, miért ne emelkedhetne az ár több mint duplájára három év alatt? Emelkedhet, csak így már kirívóan túlárazott.

myvatnlagoon.jpg

Myvatn-tó mellett is jó

Ha hasonlót szeretnénk, akár feleáron is kijöhet egy tök hasonló kaliberű fürdő. A mesés Myvatn-tó partján lévő lávafürdő pont ugyanezt hozza, csak egy számmal kisebb a létesítmény. A beugró az elmúlt években sokat drágult - köszönhetően annak, hogy a Blue Lagoon az egekbe emelte az árait, így a Myvatn fürdőnek csak arra kell figyelnie, hogy mindig ennek a felét kérje. Ez se kevés, de egy hosszúra nyúlt kirándulást egyszer be lehet itt fejezni. Ha még ez is drága, vagy egyszerűen kiesik, Fludirban a Secret Lagoonba csak kicsivel több, mint hétezer forint a zseton. Ez nem türkiz és nem lávás, cserébe olyan, mintha a természet maga hozta volna létre az egészet emberi kéz segítsége nélkül. 

191 komment

Címkék: parasztvakítás lehúzás túlértékelt Athén Izland Saint Tropez Blue Lagoon Francia Riviéra

Így járjuk meg a csodás, de méregdrága Izlandot a legolcsóbban

2018.06.01. 15:22 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Több körös izlandi kirándulásaink alapján próbáltunk összerakni valami itinerfélét, ha valakinek kedve támad a tűz és jég országához. Alapesetben támadjon csak a kedv, mert Izland egészen lélegzelelállító hely, ahonnan mindig úgy fogunk hazajönni, hogy gyűjtünk és visszajövünk. Mi is gyűjtünk már most, pedig alig jöttünk haza.

Izlandra télen lényegében nem érdemes menni. Hideg nincs - vagyis mindig hideg van, de télen nem jellemző a szibériai hideg, inkább enyhe mínuszok -, viszont csak néhány órát van világos. Márpedig ez édeskevés, ha az ember a világ egyik legdrágább országába megy. Lundák nincsenek, a hegyi utak le vannak zárva, egyedül a sarki fény marad, már ha tiszta az idő, ami nem garantált, néha hetekig nem oszlanak el a felhők. Ha össze akarjuk kötni a fénynézést a vidék bejárásával, akkor áprilisban és szeptemberben van erre leginkább esély, de valójában a sarki fény és a nézelődés két külön program, az egyik kora tavasszal, a másik nyáron.

selljaland.jpg

A Selljalandsfosst körbe lehet járni, senki se marad szárazon

Közvetlenül a Wizz repül Keflavíkba, idén már heti háromszor és a nagyobb géppel, átszállással az easyt érdemes nézegetni Londonból vagy Katovicéből. A közvetlen járat néha leesik 13 ezer forintra, ami meglehetősen jó ár, de egyszerre az oda és a vissza biztos nem lesz meg ennyiért. Sokszor sakkozni kell, az olcsó irányt megvenni, aztán várni, hogy a másik is leessen - érdemes párhuzamosan vizslatni a közvetlen és átszálló lehetőségeket. Ami új és olcsó, hogy a Wizz Londonból is repül Izlandra, nyárra is vannak most 20-25 eurós jegyek.De Pestről is befigyelnek júniusra 50 euró körül, ami tök jó. 

Azért bőven rá lehet faragni még így is, mert hiába kezd el lefelé araszolni a jegyár, ha egy iroda hirtelen befoglal 30 jegyet, elszáll az ár. Rossz hír, hogy nemcsak az irodák foglalhatnak tömegével, hanem a derék izlandiak is. Hazafelé jövet egy kiterjedt baráti társaság környezetében ültünk, szóval 10-15 melegebb éghajlatra vágyó izlandi is bekavarhat a jegyárakba. Azt gondoltuk, hazafelé javarészt magyarok lesznek a fedélzeten, ehhez képest meglehetősen színes volt a paletta, vagyis mindenféle nációhoz tartozó turisták és vendégmunkások is voltak a gépen.

Ha megvan a jegy, nagyjából az lesz az utolsó olcsó tétel az utazás során. A szállásfoglalásnál működik a dinamikus árazás, vagyis ha nem viszik el annyiért, lejjebb megy az ár, így nem feltétlenül kell hónapokkal korábban szállást foglalni - de ez csak olyan helyen működik, ahol relatíve sok a szállás, praktikusan Reykjavík környékén, a párházas falvak vidékén jobb biztosra menni. 

lundi.jpg

Májusban jönnek ők is

Ahogy jön a nyári szezon, úgy drágul minden: a szállás, az autóbérlés, a repülőjegy. Szóval nehéz belőni a kifizethető, de tartalmasan eltölthető időszakot - első látogatáskor, ami rendszerint Reykjavík környékére koncentrál, ez nem probléma, bármilyen időszak jó, ám ha fel akarjuk fedezni, mi van a főváros környékén túl, akkor más a helyzet. Májusban már több lehetőség is van, kezd feléledni a sziget. Jönnek a lundák, zöldül a fű, levelet növesztenek a fák és a bokrok, de a nyári Izlandra jellemző lila virágerdők még nincsenek sehol. Május végétől már sorra nyílnak a hegyi utak, ami számtalan kirándulásra ad lehetőséget.

Az egyik legjobb megoldás az, ha az autóval körbemegyünk a szigeten, az 1-es út vezet körbe. Ez elég combos menet, nagyjából ezer kilométer megy a kocsiba, viszont gyönyörű helyeket lehet felfűzni. Ez persze ha végigvesszük a látnivalókat, úgy kéthetes túra - és még a sziget belsejében nem is jártunk - de ha csak a legfőbb látnivalókra szorítkozunk az út mellett, meg lehet csinálni egy csütörtök-hétfő viszonylatban, és egy percet sem fogunk bánni, amit úton töltünk. Mondjuk altató biztos nem kell hazafelé. 

vik.jpg

Vík fekete partja

Bár drágább, érdemes alapból négykerék meghajtású autót bérelni, a szigeten ugyanis számos főútvonal nincs leaszfaltozva. Ezeken a murvás utakon pedig nagyon lassan lehet haladni sima kisautóval - ráadásul a frász tör ránk minden bukkanónál. És itt elég nagy távolságokról van szó, a festőien szép Snaefellsness-félszigetre egyik irányból például egy 80 kilométeres rettentően kátyús murvaúton lehet bejutni.

A négykerekes autók sem alkalmasak azonban mindenre, egyes hegyi utaknál nagyon észnél kell lenni, hogy ne ragadjon be a kocsi valamelyik folyómederbe - számtalan helyen kell hidak híjján a folyón áthajtani. Ha elakad az autó, irdatlan pénzeket fog kérni a bérlőcég a mentésért. Ha ketten megyünk, és rajongunk a kempingezésért, campert is bérelhetünk. Ez egy olyan speckó autó, amelybe bele van építve egy kis hálórész, a városi fürdőkben pedig korrekt áron megoldható a tisztálkodás is.

skoga.jpg

 A Skógafoss tetejéig is fel lehet menni, de az igazi dübörgés itt van lenn

A szálláson mindig legyen főzési lehetőség, ezen ugyanis nagyon sokat tudunk spórolni - ez a campernél nehézkes, kempingfőzővel kell beérni. Az éttermi kaját nem lehet megfizetni, legfeljebb a benzinkutas hamburger, sült krumpli kombót, azon meg mégsem lehet élni, ráadásul az is brutál drága. Hat kifliszerű (egyébként sótlan) pékárut sikerült 3000 forintért vásárolnunk egy mezei pékségben, szóval még a kenyér, víz is kimeríti a pénztárcát.

Mi egy komplett gurulós bőröndöt pakoltunk tele kajával, azt adtuk fel (természetesen ingyen, kéziként), így alig kellett ételre költeni - a lazacot nem lehet kihagyni, főleg ha olcsóbb, mint a csirke. A legolcsóbb boltlánc a Bonus, ezt érdemes kihasználni. Ami ugyanannyi koronában, mint itthon forintban, azzal szinte már jól jártunk, csak 2,6-os az átváltás. Kábé a banán van hasonlló áron, mint itthon és a Bonus víz másfélszeresen. A benzin 550 forint körül ketyeg. Ami még olcsó és kihagyhatatlan: a geotermikus fürdők, minden faluban ott vannak. 

Mindenre odafigyelve öt nap alatt szállással, üzemanyaggal és autóbérléssel együtt öten majd 400 ezer forintot költöttünk. És ebben a kenyér, víz, lazac mellett fejenként egy sör volt benne (nem naponta, összesen), néhány banán és két doboz tojás. Vagyis elég egyetemista tempóval nyomtuk. Szeszt az erre rendszeresített italboltokban lehet venni, egy sima sör 800 forint, egy félliteres helyi párlat 12 ezer forint. Érkezéskor a reptéren is lehet piát zsákolni, ráadásul jóval olcsóbb, vagyis ha nem hoztunk otthonról házipáleszt, itt még félig emberi áron fel lehet tankolni.

landa.jpg

Landmannalaugar, ahová csak terepjáróval lehet elmenni, de kihagyhatlatlan

Ahogy egyre több a turista Izlandon, úgy szaporodik a belépők és fizetnivalók aránya. A természeti látnivalókért is kell már pár helyen fizetni, de például Gejzírt meg lehet nézni ingyen - még. Az is kezd terjedni, hogy a parkolásért kérnek pénzt, és itt sem szívbajosak: a Selljalandsfoss vízesésnél 700 korona (1800 forint) napi parkolási díjat kell fizetni akkor is, ha csak fél órát nézzük a vizeket. Valószínűleg egyre több hasonló alternatív bevételi forrás lesz.

12 komment

Címkék: Izland Reykjavík