FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) A321 (2) Airbnb (2) Air Asia (1) Air France (3) ajándék (1) akció (13) alapszabályok (1) Amalfi-part (1) apartman (1) app (1) Arad (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (2) Athén (3) átszállás (2) autóbérlés (4) Azori-szigetek (2) bádogsátor (2) bádogterminál (2) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) Barcelona (1) bénázás (1) Bergamo (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (2) blama (1) blöff (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (7) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) buszjegy akció (1) Chania (1) Ciprus (3) couchsurfing (1) csomagszabályok (13) Dánia (1) Debrecen (3) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (1) Discount Club (1) easyBus (1) easyJet (10) Egyiptom (2) egynapos repülés (1) egyszer megéri (1) Eilat (3) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) Eszék (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (4) Ferihegyi busz (2) fillérekért (6) fjord (1) Flixbus (1) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (2) Fuerteventura (2) géplekésés (1) géprohamozás (1) Germanwings (1) görög csőd (1) Granada (1) Gran Canaria (2) gyerektelen utazás (1) Győr (1) hányinger (1) helyleosztás (2) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) horror (3) ingyen wifi (1) Isztambul (3) Izland (3) Izrael (4) járatmódosítás (1) járat megszűnés (1) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (4) kártérítés (4) katasztrófa (5) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) késés (4) kézipoggyász (1) Koppenhága (1) Kréta (1) kutya (1) last minute (2) légikatasztrófa (2) legjobb helyek (1) Legoland (1) lehúzás (8) Lisszabon (3) London (4) Lufthansa (1) Lugano (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (1) magyar (1) Malaga (1) Malév (1) Málta (1) MÁV (2) mellékhelyiség (1) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (1) MiniBUD (3) Miskolc (1) mocsokságok (1) Monaco (1) munkakörülmények (1) National express (1) Nizza (2) nők (1) Norwegian (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) óceán (1) olcsó jegyek (11) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (1) őszi szünet (1) óvintézkedés (1) Pafosz (1) Párizs (2) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) pilótahiány (1) poggyász (2) Polskibus (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) profit (1) repjegy (1) repülőtér (3) részeg (1) Ryanair (33) Skócia (2) Skót Felföld (2) Spirit (2) spórolás (1) strand (1) Svájc (1) szakszervezet (1) szállás tippek (1) Szantorini (1) Szardínia (1) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (3) sztrájk (2) sztyuvi (1) Tampere (1) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) terrorveszély (3) teszt (2) tévhitek (1) törlés (8) Transavia (1) transzatlati járatok (1) Travelodge (1) ufb (1) új festés (1) új járat (4) új menetrend (5) új útvonal (2) ülőhelyleosztás (1) utasjog (1) utasszívatás (5) utazási iroda (1) útdíj (2) üzleti utasok (1) Váradi József (3) vasút (1) Velence (3) Velence Korzó (1) vis maior (1) Vueling (2) wifi (1) Wizz Air (52) Yumurdzsak (1) Címkefelhő

Íme mit tud a legótvarabb európai fapados

2016.09.20. 12:32 Fillér B. Gusztáv

Baromi sokáig birtokolta a Ryanair a leggörényebb európai diszkont légitársaság címet, kirobbanthatatlannak tűnt ebből a pozícióból, láthatólag nem is zavarta, de aztán két éve váltott, elkezdte tudatosan javítani a szolgáltatásait, ma pedig rögtön magasra fel is pontozták a meglepett utasok. Ki lett helyette a leggázabb? Nem, nem a másik ultra alacsony költségű cég, a Wizz, hanem egy olyan szolgáltató, amely még csak túl olcsónak sem nevezhető és a British Airways oldalán is kapni rá jegyet. Következik Veronika beszámolója, majd legalul elmondjuk, miért nem egyedi eset, amivel olvasónk találkozott.

vueling_thanks.jpg

 

Tanulságként szeretném megosztani az esetemet, hogy más ne járjon így a Vueling nevezetű spanyol fapados légitársasággal kapcsolatban. 

Múlt héten Mallorcára utaztunk egy konferenciára, ahova az említett légitársaság szolgáltatásait vettük igénybe. Odafele nagyobb gond nem is volt - bár a gépeik ijesztően lepusztultak, illetve 1-2 órás késések voltak - a móka visszafele kezdődött.

Rómáig Vuelinggel jöttünk volna eredetileg, de már ott kezdődött a baj, hogy másfél hónappal a felszállás előtt eltolták a járatot 4 órával, így a Rómában a Budapesti csatlakozásunkat lekéstük volna, tehát módosítanunk kellett. Így lett ebből Palma - Barcelona - Róma útvonal plusz egy átszállással. "Ilyen előfordul" alapon komolyabb problémáink még mindig nem voltak a dologgal, bár nem volt egyszerű átszervezni. 
Reggel 5-kor fel is adtuk Palmán a poggyászunkat, FCO (római reptér) feliratú címkével, majd a check-in-es hölgy is megerősítette, hogy a poggyászokat bizony Rómáig el is viszik a barcelonai átszállástól függetlenül.
 
Hát ez nem történt meg. Tulajdonképpen a teljes utazóközönség feladott poggyászát valahol útközben elvesztették. Igyekeztünk Rómában még intézkedni, de elhajtottak minket azzal, hogy majd Budapesten kapunk jegyzőkönyvet. Emellett mi is el akartuk érni a csatlakozásunkat, hogy ha már a cuccaink nem is, mi valahogy hazajussunk. Az már egy másik történet milyen nehezen oldottuk meg a jegyzőkönyv beszerzését (attól függetlenül, hogy Budapesten rendkívül segítőkész emberekkel találkoztunk, nekik egy nagy-nagy pirospont). 
 
Azóta az 5. nap telik épp el, hogy semmilyen információval nem szolgálnak az esettel kapcsolatban. Sem e-mailre nem válaszolnak, sem a weboldaukon regisztrált panaszra. A Baggage managment szerint a cuccaink még mindig "still tracing" titulusban vannak. Idézem a Vueling honlapját: "For your peace of mind, we would like to inform you that most bags are located and delivered within 72 hours." - azaz 72 órán belül a poggyászok ELVILEG meg szoktak lenni. Jelzem még egyszer, nem 1 táskáról van szó, hanem egy teljes gépnyi rakományról.
 
És a leselejtezni való, rohadó gépek, takarítás teljes hiánya (szárazkifli a földön, rohadó izé a székzsebben, szigetelőszalagozott ülések) még szintén megérne egy misét.
 
Mondhatná erre bárki, hogy a poggyász eltűnése előfordulhat, mi ebben a nagy szám. És itt jön a hidegzuhany, amit tanulság címszó alatt szeretnék megosztani, illetve ami miatt úgy döntöttem, igyekszem az esetet nagyobb nyilvánosság elé tárni, hogy minél több emberhez eljusson, és mindenki gondolja át kétszer, hogy ezt a légitársaságot választja-e valaha is. A Vueling Facebook-oldala, ahol láthatóak a látogatók hozzászólásai. Teljesen ledöbbentem. Még a Vueling által megosztott posztok alatti hozzászólások is csak ebből állnak.
Naponta rengeteg üzenet, panasz érkezik:
- késő, vagy kimaradt járatokról, mindenféle tájékoztatás nélkül, reptereken rekedt utasokról
- elveszett poggyászokról (napi többször), tönkretett nyaralásokról, pluszkiadásokról
- hónapok óta megoldatlan poggyászügyekről
- hónapok óta ígérgetett, ám soha nem teljesített kártérítésről
- Teljesen haszontalan Ügyfélszolgálatról. E-mailekre sosem válaszolnak, telefont nem veszik fel, helyszínen segítségre képtelenek. Csak a Facebbokon van néha ctrl-c ctrl-v alapon egy-egy sablonüzenet, teljesen használhatatlan információkkal.
- undorító utazási körülményekről, angolul alig beszélő személyzetről
 
Tehát a mi esetünk még messze nem a legrosszabb. Én nem tudom, de szerintem ilyen szinten és napi rendszerességgel ezeket nem engedheti meg magának semmilyen légitársaság. Nekem valami nagyon nem stimmel velük.
 
... És igen, okosabbnak kellett volna lennünk, és tájékozódnunk mielőtt ebbe belevágunk. 
Ha már mi nem tettük meg, más ne járjon így.  
Oké, olcsó húsnak híg a leve, de ennyire?
 

Eddig a levél, s ha valaki úgy gondolja, hogy a balhés utasok másnál is hőzöngenek a Facebookon, nézze meg a légitársaság-értékelések alfáját és omegáját, a Skytraxx oldalát. Pár éve a Ryanair volt egyedül kétcsillagos légitársaság, a többi fapados hármat kapott. Most mindenki hármas, de az olvasói értékelések alapján a Vueling nagyon erős lejtmenetben van, 10-ből 4-es per pillanat és egymás hegyén-hátán állnak az 1 pontos értkelések a kibukott utasoktól. Összehasonlításképp: per pillanat a Wizz 5-ös, a Ryanair 6-os, az easyJet 7-es.

Nyilván sok tudatlan okoskodó is pontoz (pl. amikor meglepődik, hogy egy fapadoson nincs teljes takarítás a 30 perces fordulóidő alatt, vagy összekeveri a reptér szolgáltatását a légitársaságéval), de sok száz tapasztalt utas azért túl nagyot nem tévedhet. A Vuelingre, sőt az az egész IAG csoportra (British Airways, Iberia) szégyen ez a teljesítmény, de az se kispálya, hogy idén nyáron már vizsgálatot is indítottak a spanyol hatóságok a sok késés, töménytelen mennyiségű utaspanasz miatt.

Nem igazán látszik működni, hogy egy csoporton belül a Vuelingre lőcsölik azokat az útvonalakat, amit az Iberia nem bírt nyereséggel üzemeltetni, meg a leglepukkadtabb gépeket is hozzá. De abból is folyamatos balhé van, hogy az utas azt hiszi, BA-ra foglalt (BA járatszám) és kiköt egy koszvadt fapadoson.

A Vuelingnek egy budapesti útvonala van, ugyan volt kísérlet, hogy Rómából is repüljön ide, de most csak a fő bázis Barcelona játszik, csak nyáron, illetve a karácsonyi ünnepek idején pár járattal. Fogalmunk nincs, ki utazik velük, mindig jóval drágább az ultráknál. Talán akik átszállnak. Mert előnye - ahogy a levélből is kiderül - az átszállás biztosítása, amiért 5 eurót kérnek a két repjegy árán felül, de legalább átviszik egyik gépről a másikra a feladott csomagot, nem kell felvenni és újra becsekkolni. Így viszonylag kényelmesen érhető el Budapestről is például sok spanyol célállomás. 

56 komment

Címkék: Vueling

A 10+1 legtutibb módszer, hogy lekéssük a repülőt

2016.09.18. 16:03 Fillér B. Gusztáv

Vannak tapasztalt, géplekésésben verhetetlen utasok, a legnagyobbak be is számolnak a hőstettükről, leginkább a Homáron - köszönjük is nekik az inspirációt ehhez a poszthoz. De egy fergeteges lemaradáshoz nem kell túl szofisztikáltnak lenni, mi is néhány tök egyszerűen kivitelezhető megoldással nyitunk. A profi szint azonban ott kezdődik, amikor az utasjelölt bőven időben kiér a reptérre, aztán másfél órával később mégis integethet a felszálló gépének - az alábbi dumákkal. Vigyázat, az iromány megtörtént eseteket dolgoz fel és még hasznos infókat is elrejtettünk benne.

Szundi klasszik

Állítólag a leggyakoribb módszer, nincs mit ragozni rajta, nem igényel különösebb felkészülést. Későn pakolni - hajnalban kelni, órát nem vagy rosszul felhúzni, szundi helyett leállításra csapni, triviális. A végén el sem kell indulni a reptérre, alhatunk tovább, hurrá.

lekeses1.jpg

Tegnap ment

Ez is népszerű megoldás, nem vicc, évente több ezren mennek ki a reptérre egy nappal később, mint kellett volna, nem is olyan nehéz benézni az időpontot. Elég például sokat variálni foglalás előtt és összekeverni a végeredményt. Működik "ja, végül az előző hétvégére foglaltunk" verzióban is. Nyilván lenne egy egyszerű ellenszere, az úgynevezett ellenőrzés, de még a pár nappal korábban önbecsekkolós fapadosoknál is sok utas alkalmazza sikerrel, hiába van a beszállókártyára is rányomtatva a dátum. 

Korábbra került

Van úgy, hogy a járat indulása módosul, erről küldenek értesítést a szolgáltatók. Lehet választani, hogy ilyenkor elfogadja az utas az új időpontot, vagy máshova kéri magát, esetleg visszakéri a jegyárat, nem utazik. Van olyan, hogy utas elfogadja a változtatást, aztán el is felejti, a végén meg ellenőrzi az eredeti e-mail visszaigazolásban, hogy mikor is kell kimenni. Így is lehet, de egyszerűbb magasról tenni az egészre, se nem elfogadni a módosítást, se nem elutasítani, vagy akár meg se találni, ki se nyitni a légitársaság leveleit. Így is lehet a földről nézegetni, ahogy kecsesen felszáll a két órával előbbre tolt járatunk.

Azt mondta a Google Maps...

... hogy 55 perc a reptér a szállástól. Este. Reggel meg 2 és fél óra, szevasz. Vagy baleset miatt állt be a sztráda, egyre megy.

Haladóknak: még így is ott vagyunk a reptéren T-60-nél, de még le kell adni a bérelt autót, ahonnan vissza kell sétálni, vagy várni a shuttle buszt. Drága lenne a telefon, vagy a tökösség hibádzik ahhoz, hogy odaszóljunk, bocs, megy a gépünk, a terminálnál hagyjuk a verdát, kulcs a szőnyeg alatt.

Menetrend szerint egy órával indulás előtt kiér

Aztán dugóba kerül, kipukkad a kereke, lerohad, leszakad a felsővezeték, rosszul lesz egy utastárs.

Deluxe verzió: itt vagyunk, leszálltunk jó helyen, ki van írva, hogy Luton Airport Parkway. Ja hogy innen még busz visz ki a reptérre, ami fél óráig nem jön?

Olvasgat, álmélkodik

Már fél órája ácsorognak, oly nehéz az elválás. Csacsognak, elköszönnek, integetnek. Bájgúnár nehezen bírja ki, hogy cuncimókust négy napig nem látja. A gondolatai máshol járnak, az se érdekes, hogy hosszú és lassú a szeku, olvasgat-álmélkodik közben. A klotyót persze takarítják, nem baj, megvárja, míg végeznek. Aztán amikor T-20-nál odabattyog a kapuhoz, a járat már bezárt. Jobb is így, Cunci vár.

lekeses2.jpg

Majd kérek a reptéren 

Kinyomtattam, de nem találom a beszkártyát. Szórakozik vele a tököm, sebaj, majd a reptéren megoldják. Sorba kell állni egy csomót, skandallum. Mi van? 15 euró egy A/4-esért? Most lett csökkentve? Akkor is rablás, na menjetek ti a tudjátok hová. Ezek csak a hisztiből értenek, megérdemli ez a mocskos banda, soha többet Ryanair. Mi van, bezárt a kapu? Miattatok késtem, szarháziak, pereleeeeeek!

Majd szépen mosolygok 

Jaj de cuki ez a tatyó. És olcsóbb, mint a plázában. Na és ez a topánka, imádnivaló. Már csak valami ajándék kéne a Micinek. Utolsó hívás? Léccilécci, az mi is? Nemá, majd szépen mosolygok és villantok. De előbb még egy kávét, van egy Starbucks valahol? Én másfajta szart nem iszok. 

Profi vagyok és nyugodt

Nincs onlájn csekkin, kimegyek időben. De honnan megy a gép? Nincs kiírva. Basszus, sokan vannak az indulási oldalon, ücsörögjünk az érkezésin. Mi ez a káosz? Hol kell becsekkolni? Úgy tűnik, sehol, minek is, majd megoldjuk máshogy. Jé, itt is van a gép, csináljunk róla fotót. Lassan azért menjünk felszállni. Milyen beszállókártya kéne? Honnan lenne? Nem is volt csekkin. Nem érdekel, hogy a többi 170 utas mind megtalálta. Mi az, hogy nem szállhatok fel? Ez botrány, beutaztam a világot, de ilyet még nem láttam. Ez a világ legszarabb légicége, de én zseni vagyok, írok a Homárnak, hogy mindenki tudjon róla, milyen ügyesen megoldottam a szituációt. 

Személyi?

Mit szórakozol itt velem? Ha kocsival megyek, nincs is határ, senki nem kér semmit. Tegnap a rendőr is elfogadta a jogsit, te meg csak egy kis reptéri csicska vagy, miért akarsz személyit?

Delux verzió: ne szívózzá má, ez az útlevél még négy hónapig érvényes. Nehogy má most kitaláld, hogy Izrael legalább fél évet kér. 1. erről nem is szóltatok, 2: ott a visszajegyem a jövő hétre. Szóval hívd fel őket gyorsan, oldjátok meg, mert este már csobbanni akarok. 

Plusz 1, az abszolút győztes

Mééééghogy be vaaagyok  nyooomva? Vigyáááááázz vazze, mert előveszem a dinamiiiiiiitot!!!!

79 komment

Debrecen megszívta a brexitet, de most már jobb lesz

2016.09.17. 07:42 Fillér B. Gusztáv

Jól megünnepelte a Wizz Air a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) üzemeltetés-biztonsági auditján (IOSA) megszerzett regisztrációjának átadását, plusz ahogy írtuk is, bejelentettek négy új útvonalat, meg egy új gépet a pesti bázisra. Ezekhez kapcsolódón tartott sajtótájékoztatót a cég vezetője, Váradi Józseffel érdekes helyzetben lehetett beszélgetni. Jó nagy csihipuhi van a légiiparban a brexit óta, a nagy fapadosokat is földhöz csapták a tőzsdén, a pesti bővítés mellett Debrecenben meg útvonalakat függesztettek fel. Most akkor mi az ábra és hogy függ össze a brexit Debrecennel?

Váradi úgy jellemzi a piaci helyzetet, hogy különleges egy év ez, mert az alapok jók (gazdasági helyzet rendben, üzemanyagár alacsony), de három rendkívüli dolog is turbulenssé teszi. Egyrészt a terrortámadások és para, másrészt a britek döntése a kilépésről, harmadrészt pedig a szinte folyamatos légiirányító-sztrájkok ("már nem volt két hete, épp ideje, hogy holnap újra sztrájkoljanak a franciák"). Váradi szerint a politika és a pénzpiac pánikolt, a Wizz pedig racionalizálta a tevékenységét, ennek keretében rövid távú döntéseket hozott.

Költségoldalon is és az útvonalat illetően is. Az egy dolog és kézenfekvő reakció, hogy kivettek némi kapacitást Angliából, átpakolva máshova. De itt jön képbe szerencsétlen Debrecen, mert ebben a helyzetben "a lassan épülő, illetve alulteljesítő bázisokat is átpozicionáltuk". De ez semmiképp sem jelenti azt, hogy két útvonal bezárása nyomán lemondtak volna róla ("nem szoktunk bázisokat bezárni"), a bázis marad, a lassú újjáépítés van tervben. Arra a kérdésünkre, hogy ez új útvonal közeli bejelentését valószínűsíti-e, kedvenc megszokott szófordulatával válaszolt: előbb érjünk oda a hídhoz és majd akkor menjünk át rajta.  

A debreceni menetrendre rápillantva azért jól kilogikázható, hogy mi fér bele. Jövő nyárra Malmö visszatér, Londonba heti 8 járat lesz. Bergamonál viszont marad a W-pattern, tehát a debreceni bázisú gép kirepülés után tesz egy romániai kanyart, mielőtt visszatér a bázisra. Így azon a két napon már csak egy másik (londoni) debreceni karika fér bele az idejébe. Per pillanat négy napra tele a menetrendje, három napra marad még hely egy-egy fordulóra, ez alapján ha fullon akarják pörgeti a gépet, akkor vagy összehoznak egy új debreceni útvonalat, vagy több W-t tesznek a rendszerbe. Kommentelőink közül mindenesetre korábban többen is Barcelonát javasolták. Az is ide tartozik, hogy a régiót tekintve van fejlesztés, mert heti kettővel október végén indul a Wizz London-Szatmárnémeti járata, az ezt használók egy része nyilván eddig Debrecenből indult.

FRISSÍTÉS: A nyári főszezonra már a három üres folt is eltűnik, fullos a kihasználtság, köszi erbusznak, hogy erre felhívta a figyelmünket kommentben. Vagyis ugyanaz lesz, mint idén nyáron, annyi különbséggel, hogy a bezárt Brüsszel helyett repüli a román W-t a Wizz. Új útvonalra viszont így kevesebb az esély.

Vissza a Wizz helyzetéhez, Váradi szerint stabilizálta a cég az üzletét, a brit kereslet ugyanolyan robosztus, mint június előtt, a cég a brexit óta így nem veszített margint. Tény, hogy sok konkurens adott ki profitfigyelmeztetést, a Wizz viszont tartja terveit. Kérdeztük, hogy visszavágták-e a tervezett flottabővítést, a válasz az volt, hogy nem, sőt még gyorsították is az átvételeket.

A tőzsde viszont ma is parás, a brexit előtt 20 fontig emelkedő Wizz-árfolyam két nap alatt szakadt 15 alá és ma is alig áll 16 felett. Egy friss Equilor-elemzés szerint ráadásul alulértékelt is lett a papír a versenytársakéhoz képest. Ebből két dolog jöhet: vagy beigazolódnak a befektetői félelmek és később a Wizz is vissza kell vegyen a terveiből, vagy nem sérül az üzletmenet és a tervek is megvalósulnak - ebben az esetben viszont nagyot kaszál, aki ma Wizz-részvényeket vásárol. Meglátjuk.

6 komment

Végre-valahára: indul fapados Amszterdamba is

2016.09.16. 09:31 Fillér B. Gusztáv

Nagy nehezen, pár év késéssel belőtte az easyJet a ziccert, februárban indul az Amszterdam-Budapest útvonal. Ők nincsenek oda a magyar piacért, kínkeservesen bővítenek csak. A jegyek 10 ezer forint környékén vannak, sajna ez teljesen reális, érdemes őket megvenni, nem valószínű, hogy érdemben lejjebb mennek.

Ez az az útvonal, amiről évek óta ugatjuk, hogy érthetetlen, miért nincs. Fullra tömve repüli a Wizz mindenhonnan Eindhovent, közben Amszterdamban az easyJet igen erős hídfőállást épített ki, sok útvonala van. Budapest-Amszterdam relációban a KLM tarolhatott konkurens híján, az ő leánykája, a Transavia repülte ugyan egy rövid ideig az útvonalat, de rájöttek, hogy minek kannibalizálják a saját piacukat, a fapadost odébb lökték, hogy Rotterdamból repülje Budapestet. Azóta a KLM-nél a legjobb jegyár 32 ezer forint körül van retúr, feladott csomag nélkül.

amsterdam_1.jpg

A Wizz gyakran visz Eindhovenbe 4 ezerért, de legjobb esetben 5 ezer forint körül lehet átjutni Amszterdamba busszal, vagy vonattal. Vagyis durván 10 ezer forint alatt a holland főváros nem volt eddig elérhető. Ezért aztán teljesen igaza van az easyJetnek, hogy bevezető árként épp ezt a 10-et lövi be. Persze az amszterdami reptérről is van vagy 4 euró be a városba a vonat, de ez már bagatell, több mint egy órás felesleges plusz zötykölődést spórol az, aki egyenesen AMS-be repül. 

A járat egyelőre heti 3-szor megy majd, a hétfő-szerda-péntek menetrend a kint dolgozóknak ugyanúgy jó, mint a hosszú hétvégézőknek. Nyilván magyar szemmel nem annyira jó a külső bázisú gép, mert kevesebbet lehet vele a célállomáson tölteni - kintről sajna reggel 7-kor indul, Budapestről délelőtt fél 11-kor.  

A városról minek írjunk akármit: látni kell. Nagyon hangulatos, de nagyon liberális, eszméletlen kulturális élet, igazán jóarc lakók, csatornák, coffee shopok, bringahegyek, piroslámpás negyed, satöbbi. És tud még valaki olyan európai nagyvárost, ahol hús-vér kaller ül egy fülkében a villamos hátsó felszálló ajtajánál? 

A napijegy amúgy emberi áron van (7,50 euró eldobható csipkártyán), a kaják és piák elég drágák, a szállások még drágábbak. Ezért meggondolandó, hogy kifelé easyJettel megyünk délelőtt, de hazafelé - mivel az új járat reggel indul - még átbuszozással/vonatozással is nyerünk fél napot, ha délután/este Eindhovenből csapatjuk.

40 komment

Új fapados járatok: fillérekért a fjordokhoz és Dél-Portugáliába

2016.09.15. 10:12 Repülős Rozi

Négy új járatot jelentett be a Wizz Air, ezek közül kettő mindenképp érdekes lehet a kis pénzből fasza helyekre vágyó magyar turistáknak. Bergen környéke fantasztikus ízelítőt tud adni Norvégiából, Algarve pedig télen a legmelegebb hely a kontinensen, Portugália déli partvidékén januárban is 20 fokok repkednek. Hat-nyolcezer forintos jegyekkel ezek azonnal levadászandónak tűnnek.

A jövő nyári menetrend bejelentése után pár nappal négy új útvonalat dobott be a Wizz Air. Bergen érdekessége, hogy a Wizz már próbálkozott Oslo egyik másodlagos repterével pár éve, de Torp - legalábbis Budapestről - nem jött be, kukázták hamar. Most a fővárost hagyják, a Norwegian úgyis nyomja a fő repteret, de egyenesen Bergen lefedetlen, nincs konkurencia. Az a környék csodás, sőt olyan értelemben veszélyes, hogy aki meglátja, nehezen tudja megállni, hogy ne utazza be egész Norvégiát. Kár, hogy mocskos drága az ország, viszont jegyek vannak 6-8 ezer forinttól.

bergenfjord.jpg

Faro is érdekes új útvonal. Portugália déli partszakasza nem csak nyáron vonzza a turistákat, de télen is, mert a kontinensen (tehát nem számolva az Európához tartozó szigeteket) itt van a legmelegebb. A tengerben fürdéshez ugyan kell egy kis bevállalósság (talán 16-17 fokos volt, amikor utoljára arra jártunk februárban), de van pár szép város és partszakasz, az árak a magyarnál alig magasabbak, kellemesen el lehet lötyögni akár egy hétig is.Sajnos csak heti egy lesz és az első 8 ezer forintos járaton túl csak 10 ezer feletti árak vannak, persze egy ennyire távoli célra ez se rossz.

Lamezián lepődtünk meg a legjobban az új útvonalak közül. Az olasz csizma rüsztjén fekvő város rettentő lepukkadt, a környék az egész ország legszegényebb része, itt a legmagasabb a bűnözés és komoly látnivaló sincs. Talán arra számít a Wizz, hogy ha Bari és Catania gurul, akkor a legjobb a kettő közé is repülni egy nagyon olcsó reptérre. Meglátjuk, ez az, amit biztos nem fogunk tesztelni.

Németországgal nagyot nem lehet hibázni, a Wizznek inkább az okozhatott nehézséget az útvonalfejlesztésnél, hogy a Ryanair keményen durrantott be a nulláslisztbe azzal, hogy napi járatot indított Berlinbe és Nürnbergbe. Na hol volt még szabad hely a térképen? A Wizz által naponta tolt Dortmund és Berlin között félúton, a Eurowings által kiszolgált Hamburgtól is vállalható távolságra, Hannover jó ötletnek tűnik. Ide már nyitásként is vannak 3-4 ezer forintos jegyek, ahogy Dortmundba is rendszerint vannak.  

Sűrítenek jövő nyártól Nizzába, ami tökös húzás, látva a kamionos tömeggyilkosság óta eső őszi árakat. Nyilván az a várakozás, hogy az utas gyorsan felejt - ez általában így is van. Liverpool is felmegy heti 3-ra, van ott bőven magyar melós, ez érthető. 

31 komment

Újabb frontot nyitott a reptér a parkolóbizniszben

2016.09.13. 21:10 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Bejelentette a reptér, hogy elkészült az új reptéri parkoló, amely igazán pénztárcabarát. Mondjuk más előnyét nem nagyon lehetne kiemelni a Holiday Lite névre keresztelt betonplaccnak. Érdekes lesz, hogyan reagálnak a reptér környéki magánparkolók, ezzel az ajánlattal ugyanis fel lett adva nekik a lecke.

Már a Holiday is versenyképes ajánlat volt a reptértől a többi parkolási lehetőséggel összemérve, hiszen előre foglalva és fizetve csak egy-kétezer forinttal volt drágább, mint a reptér környéki, tipikusan Vecsésen, foghíjtelkeken kialakított magánparkolók, ám a legújabb betonplacc - pontosabban murvaplacc - még ennél is olcsóbb lesz. A reptér foglalási rendszere szerint öt napra csak 5500 forintot kell fizetni - ha időben megvesszük a jegyet. Ehhez mondjuk legalább tíz percet kell gyalogolni a terminálig, hiszen az új parkoló a lehető legtávolabb van az épületektől. De valamit valamiért.

Az ufb-k valószínűleg taposni fogják egymást az ajánlatért, mert csak 600 férőhelyes az új parkoló - a néha szinte fullra tömött Holiday parkolóban, amely eggyel beljebb terül el, több mint 1500 parkolóhely van. A Holiday Lite-tal csak a speckó ajánlat vetekszik a reptéren, ami egy hetes parkolásnál extra kedvezményt ad jó előre foglalva. Ez pont annyiba kerül, mint a Lite.

Ha holnapra foglalnánk nyolc napra, akkor a csóringer Lite 7900, a Holiday 9300 forint. Egy hónappal későbbre ugyancsak nyolc napra a Lite 6900 forint, hasonlóképp az egész hetes speckó Holiday. Ez azonban gyorsan elfogy, a sima Holiday pedig 7900 forint. Decemberre viszont az ufb-parkoló már csak 6500 forint, a speckó 6900.

dsc_2895.jpg

Önreklám, de azért számoljunk utána

A reptér környéki magánparkolók ha továbbra is versenyképesek akarnak maradni, még lejjebb kell szállítsák áraikat. Mert az kevés, hogy nüansznyival olcsóbbak, hiszen esetükben azt a kényelmetlenséget is be kell számítani, hogy a kocsinkat csak külön buszozással érjük el. Nagyjából fél órával növeli meg az utazást, hogy a repülőről leszállva meg kell várni a kisbuszt és vissza kell menni a parkolóba.

Ebben az árharcban alighanem a reptér van helyzeti előnyben. Itt ugyanis nincs fix költség, a placcot egyszer kell lebetonozni, onnan már gurul a gép. Határt csak az szabhat, hogy fizikailag nincs nagyon hová terjeszkedni, ám az árakat gyakorlatilag bármeddig le lehet vinni, nincs költség, amit ki kell gazdálkodni. Ellentétben a magánparkolókkal, ahol legalább két alkalmazott bérét, a kisbuszok benzinköltségét és amortizációját is bele kell számolni a változó költségekbe.

A reptér fantasztikus ajánlatai persze a minimum árak. Ha nem foglalunk parkolást több mint egy héttel az út előtt, nincs esélyünk olcsó jegyre. A tuti ajánlat nyolc nappal korábbi foglaláskor érvényes, minden más esetben már érdemes megnézni, mi is éri meg igazán.

17 komment

Címkék: parkolás repülőtér

Így kell ügyesen 50 %-kal emelni egy fapados szolgáltatás árát

2016.09.12. 23:55 Fillér B. Gusztáv

Tipikus fapados bejelentés: szolgáltatásbővítés, ügyfélélmény, miegymás, kibővül a Wizz Flex. A valóság: alig tud többet mint eddig, minimális kényelmi extra, de szerényen 50 százalékkal megemelték az árát. 

Van régóta egy szolgáltatás a Wizz Airnél, ami esetleg még az utasnak is jó lehet. Ha valaki megveszi a foglaláskor, jogosult lesz arra, hogy akárhányszor módosítsa a járatát, vagyis az célállomást, az időpontot, vagy mindkettőt. Abból kell kiindulni, hogy ha valaki nem vesz ilyet, akkor a módosítás díja az eredeti jegy árának fele, de minimum 10 euró. Az eredeti és a módosított járatra érvényes jegyár között meg kell fizetni a különbséget, ha utóbbi magasabb.

Szóval ha egyáltalán nem biztos az út, esetleg érdemes lehet rátenni ezt a Flex opciót, minél drágább a jegy, annál inkább. De azért többnyire a légitársaság jár jól ezzel is. A Wizz most bejelentette, hogy fejleszti a szolgáltatást: Beszarásszerű heurékaélménytől azért nem kell tartani, annyi a plusz, hogy ha nem tudjuk leutazni a járatot, nem feltétlen kell átpattintani a foglalást egy másik járatra, hanem a foglalás összegét betehetjük Wizz-számlára, aztán majd onnan bármikor elővéve foglalhatjuk az új járatot.

Valószínűleg egyetlen utasnak sem hiányzott ez, de persze némi kényelmi pluszt nyújthat. A légitársaság is jobban jár, ha nem pattogtatja ide-oda az utas a foglalását a járatok között, nem növeli-csökkenti a foglaltságot ezzel, hanem lenyugszik és a számláján parkoltatja a jegy árát. Egy egészen minimális plusz tehát az egész, de volt róla szép sajtóközlemény is, a következő kulcsszavakkal: ügyfélélmény-javítás, szolgáltatás-bővítés, sőt, azt mondja az egyik főember, hogy utasigény volt a számlára tételi lehetőség. Persze, bizonyosan ezrével követelték az utasok.

Minden szép és jó, mi a probléma? Hiszen a szolgáltatás ára potom 15 euró. Bagatell, de a nagy változást megelőzően csak 10 euró volt. A semminél alig többre sikerült tehát egy szerény 50 százalékos áremelést bevezetniük. Ügyes, na!   

9 komment

Ki kér közel 100 ezer forintot ajándékba?

2016.09.09. 17:33 Fillérné Alsómocholády Turbulencia

Újabb cég indul hadba, hogy a járatkésesek és törlések után bevasalja a légitársaságokon a kártérítéseket az utasok számára. Ha három óránál többet késik a járatunk, ne habozzunk akár pereskedni is, mert jó eséllyel jár legalább 250 euró. De az utazási irodákra ne bízzuk az ügyet, csak újabb bőrt akarnak lehúzni rólunk.

Éleződik a verseny a járatkésések és törlések után járó kártérítések behajtásának piacán. Új szereplő jelent meg ugyanis a magyar színen is, a hazai alapítású cégek után egy belga vállalkozás is megpróbál ebből jól megélni. Nincs új a nap alatt, a Claim It ajánlata is az, hogy az utas helyett majd a cég a dinamikus ügyvédcsapattal eljár az ügyekben. Ezért 25 százalék plusz áfa jutalékot kérnek. A hasonló profilú, magyar Flight refund 30 százalékot kér mindösszesen, a szintén magyar Aimtoclaim pedig követelésként veszi meg a kártérítési jogosultságot nagyjából húsz százalékon.

Hogy a 25-30 százalék jutalék sok vagy kevés, azon lehet merengeni, de egy szimpla utas valóban kisebb eséllyel indul neki a kártérítési ügyintézésnek, ha például járata három óránál többet késett. Nem azért, mert az utas nem ismeri a szabályokat. (Európán belül az útvonal hosszától függően 250-400 euró a kártérítés, Európán kívüli állomást érintő utaknál pedig akár 600 euró is lehet. A kártérítés független a jegyártól, a fapados is ugyanúgy fizet.) Hanem mert míg az utast simán körberöhögi a légitársaság, addig egy céget, amelyik kész évekig pereskedni, sokkal nehezebb elbizonytalanítani.

A légitársaságok ellenállása egyrészt érhető, a szabályozás tök igazságtalan, a nyakukba varr olyasmikért is kártérítést, amiről abszolút nem tehetnek. Alapvetően mindenig ők a hibásak ha késik a gép, ez alól csak a természeti katasztrófa, a sztrájk és hasonló, kiküszöbölhetetlen akadály a kivétel. De például a birdstrike nem - ha madár repül a hajtóműbe és e miatt kell leszállni, az nem számít vis maiornak. Ha egy béna reptéri munkás nekitolja a lépcsőt a gépnek, az sem. A köd viszont igen.

Ha légitársaságok kérés nélkül is minden késés és törlés után automatikusan fizetnének, többen is zárhatnák a boltot, vagyis érdekük a kiküszöbölhetetlen akadályt mindenre kiterjeszteni, amire csak lehet. Sunnyognak ahol tudnak, az utas érdeke meg pont ennek ellenkezője. Állítólag csak a magyar utasok több milliárd nekik járó forintot hagytak az elmúlt években a cégeknél azzal, hogy nem küzdöttek azért, ami nekik jár. Egy példa: Londonból késett különösebb ok nélkül a gép 3 óra 1 percet, ez előfordul. Erre 400 euró jár, 100 plusz áfát levesz a behajtó, 273-at, több mint 80 ezer forintot megkap az utas, ez tiszta ajándék. És öt évre visszamenőleg igényelhető. 

A behajtócégnek az igazi biznisz az, ha elér egy szintet, egy méretet, amikor már a légi társaságok számára tényezőkké válnak. Ezen a ponton ugyanis nem kell minden ügyben a bíróságra rohangálni, mert a légicég tudni fogja: nagy esélyekkel bukni fogja a kártérítési pert, úgyhogy inkább peren kívül fizet. S ennél könnyebb pénz nem is kell: megy a levél, hogy helló, Fillér és Fillérné gépe három és fél órás késéssel landolt, s már írja is a számlát a légitársaság a kétszer 250 euróról.

ryanair_wizz_kozos.jpg

Üssed, üssed, botocskám!

A nemzetközi háttér sem jön rosszul, hiszen korántsem biztos, hogy az ügyek intézhetők Budapestről. A kezdeti levelezgetés bizonyosan, de a bírósági ügy más tészta. A kártérítési pert az illetékes bíróság viszi, de kérdés, ki az illetékes. Ha Wizz Airrel repülünk és késik a kis rózsaszín három órát, akkor tiszta sor, az ügy Budapesten marad, hiszen a cég székhelye is itt van. Ugyanez a helyzet, ha Ryanairrel repülünk Budapestről vagy Budapestre, hiszen akkor az utazási célpont alapján kerülhet ide az ügy.

Más a helyzet azonban az átszállós utakkal: ha Londonból megyünk Reykjavíkba easyJettel, akkor vagy Londonban vagy a manók földjén kell pereskednünk, hiszen az easynek ezen a viszonylaton semmi köze Budapesthez (vagy Balmazújvároshoz), az pedig az utas magánpechje, hogy magyar. Ezekben az esetekben hasznos, ha peres ügyekben egy nemzetközi hálózatot bízhatunk meg, hiszen akár Budapesten is ki lehet sírni, hogy valaki Londonban vegye át az ügyünket - ez esetben egy brit jogásznak kell felhatalmazást adni ügyintézésre.

Sokkal rosszabb a helyzet, ha mondjuk a török Pegazussal röpködünk és késik a gép. Ez esetben minimális esélyünk bármiféle kártérítésre csak akkor van, ha olyan járat késett, amelyik az EU-ból indult vagy oda érkezett. De még ebben az esetben is nehéz lesz kinyomkodni a légi társaságból a kártérítést. Hiszen bár az uniós szabályok vonatkoznak azokra a cégekre, amelyek az unióban is szolgáltathatnak, egy török cégen nem lesz könnyű bármilyen kártérítést is behajtani. Ha nem átallottunk Pegazussal menni Isztambulba, majd onnan átszállni egy Vanba menő járatra, akkor tényleg csak a magyarok istenében bízhatunk. Ha hazafelé késik a Van-Isztambul járatunk három órát, egy fillér kártérítést sem fogunk tudni kisajtolni a cégből.

Az ingyen pénz lehetőségére az utazási irodák is úgy ráugrottak, mint gyöngytyúk a takonyra. Nekik egyrészt remek marketingfogás, hogy lám még ezt is elintézik az utas helyett, akinek most már tényleg csak a lélegzésre kell figyelnie, másrészt ingyen pénz. Hiszen az iroda akár külön megállapodást is köthet a pereskedést vállaló céggel arról, hogy szállítja neki az utasokat. S ezért nyilván némi jutalékot is lecsíp, nem sokat, hasamra ütök, öt százalékot. Az ügyfél azt hiszi, nagyon jól járt, hiszen helyette az iroda intéz mindent - az a minden egyébként mindössze annyi, hogy a szolgáltató cégnek elmondja a gondját-baját, majd átadja a beszállókártyáját és az igazolványai másolatát. Az iroda pedig azért a semmiért, hogy továbbküldte az utasok adatait a szolgáltatónak, zsebre rakja a jutalékot. Ügyes.

Szóval ha késik a gépünk, érdemes behajtani a kártérítést a légitársaságon, de eszünkbe ne jusson utazási irodák állítólagos szolgáltatásaiban bízni. Az más kérdés, hogy mi lesz, ha egyre többen élnek a behajtási lehetőséggel. Valószínű, hogy ha a cégek költsége megugrik, akkor drágulnak a jegyek. 

 

26 komment