Borzasztó nagy szívás tud lenni az autóbérlés, amiért a szolgáltatók is sokat tesznek. Írtunk róla már, ez a trilógia harmadik része. Ahogy ígértük, ebben jön a legfontosabb rész: a méregdrága kiegészítő biztosítás vevőre lőcsölése.
Alaphelyzet: nekünk nagyon kell az autó, mert arra építettük a programot, hogy a célállomáson lesz kocsink. Márpedig a bérléshez alapfeltétel, hogy megfelelő biztosítás legyen a kocsin, vagy kellő biztosítékot adjunk egy esetleges kárra. A szolgáltató célja az, hogy az általa árult méregdrága teljes biztosításba kényszerítse az ügyfelet, ezen kaszál ugyanis nagyot. A kifejezetten olcsó szolgáltatóknál látszik a legjobban, hogy minden eszközzel rá akarják sózni a teljes biztosítást az ügyfélre - az alacsony bérlési költség csak a beetetés, a profit a biztosításból és a korábbi posztokban tárgyalt más trükkökből jön nekik - a legvisszataszítóbb, amikor utólag felfedeznek egy karcolást és azért vesznek le pénzt a kártyáról.
Európában általánosnak mondható, hogy egy alapbiztosítást (általában collision damage waiver, CDW a neve) tartalmaz a bérlés díja. De ez nem fedezi a teljes kárt, kapcsolódik hozzá önrész, amely akár az 1000 eurót is meghaladhatja.
Alapesetben az önrésznek megfelelő összeget zárolja a fizetéshez kapcsolt bankkártyán a szolgáltató, majd ha nincs semmi káresemény, ezt feloldja.
Itt jönnek be azok a kiegészítő biztosítások, amelyekkel akár nullára csökkenthető a kockázatunk, az önrészünk. Ha van ilyen, akkor kár esetén téríti az önrészt, összességében tehát nekünk nem kell fizetni semmit. De nem mindegy, hogy az aktuális bérléshez kötünk ilyet a bérlős cégnél, vagy külső szolgáltatóval szerződünk. Külsőknél ilyen éves szerződéseket akár már 50 eurótól lehet kötni, van velük azonban egy bökkenő: az önrészt nem tudjuk velük csökkenteni.
Az érthetőség kedvéért egy példa: a kocsira a bérleti díj 100 euró, az önrész 800 euró. Ha nem veszünk kiegészítő biztosítást, akkor fizetünk 100-at és zárolnak a kártyán 800-at, amit sokszor nem oldanak fel a bérlés végeztével, hanem csak hetekkel később. Ha a bérlős cég által kínált kiegészítő biztosítást vesszük meg, akkor az önrészünk csökken, vagy eltűnik. De egy ilyen termék napi 20-30 euróba is kerülhet.
Ezért jó ötlet egy külső szolgáltatónál az 50 dolláros éves biztosítás, de ha ilyenünk van, akkor a bérlésnél nem ússzuk meg a zárolást. Egy ilyen szerződés köztünk és egy külső biztosító között köttetett, az autóbérlő cég nem veszi figyelembe. Ha káresemény van, nála buktuk az önrészt, de azt pár napon belül megtéríti nekünk a mi biztosítónk.
Sok autós rühelli a zárolást és inkább kifizeti a horror árú kiegészítőt bérlésenként. Egy betéti kártyán a zárolás azt jelenti, hogy sokáig nem férünk hozzá a saját pénzünkhöz. Ezért hasznos a hitelkártya, mert akkor legalább csak a hitelkeretünk csökken a zárolás összegével.
Aki tehát nem akar fizetni semmi extrát a bérlés díján felül, de nem akarja futni azt a kockázatot sem, hogy egy horzsolás, vagy felpattanó kavics miatt bukik több százezer forintot, mindenképp köt kiegészítő biztosítást. De vagy külsőt köt és akkor vállalja a nagy összeg zárolását, vagy a bérlős cég ajánlatát elfogadva vesz önrészcsökkentőt, ez azonban nagyon drága. A nagy komoly szolgáltatók esetében olyan nincs, hogy külső olcsó kiegészítőm van és megúszom a zárolást is.
A bérlős cégek hatalmas rábeszélőerővel nyomják az ügyfelekre az ő drága biztosításaikat. Tapasztalataink szerint sokszor kamuznak és közölnek megtévesztő információkat. Ritkán van pontos ár a kiegészítő biztosításra, aztán azt is mondják, hogy külön önrész van a többféle kiegészítőre és mindenképp a mindent egyben tartalmazó csodát akarják eladni az ügyfélnek. Arra a kérdésre, hogy nekem csak a balesetes kiegészítő kell, a szélvédőbiztosítás, meg a lopásos, meg a gumi nem, akkor gyakran azt hazudják, hogy a teljes csomag csak pár euróval drágább, mint az, amit mi kérnénk. De a lehető legritkább esetben mutatnak pontos árlistát. Az ügyfél siet, alig várja, hogy az autót megkapja, hajlamos aláírni bármit a szerződésen.
Azzal is lehet szívni, ha az ember készül a zárolásra, de nem hagy rá egy nagyobbat. Például a helyszínen kiderül, hogy egy teljes tank benzin árát is zárolják, meg még valami apróságot, amivel aztán nem marad elég pénz esetleg a kártyán a zároláshoz. Ilyenkor nincs mit tenni, bármilyen áron kénytelen a bérlő megvenni a drága kiegészítő biztosítást, különben nem kapja meg az autót.
Tanulság: olcsón és kockázatmentesen autót bérelni csak úgy lehet, ha sose vesszük meg a bérlős cégek által ezerrel tolt kiegészítőt, hanem külső partnertől (icarhireinsurance.com és több hasonló) veszünk ilyen biztosítást. Valamint van hitelkártyánk, jó nagy hitelkerettel, amiből egy jókora részt elkülönítünk a zárolásokra.
Ahol ez alól lehet kivétel, azok a kis cégek, főleg a mediterrán szigeteken lazábbak a feltételek, működhet az önrészmentes bérlés extra biztosítás nélkül is, nekünk Görögországban, Cipruson és Máltán is ment korrekten.. Célszerű nem a reptéren bérelni, hanem az üdülőhelyeken megnézni több helyi cég ajánlatát, van ahol még alkudozni is lehet.
A korábbi két bérlős cikk: az alap tudnivalókról és a mindenféle lehúzásokról.
Utolsó kommentek