FAPADOS TIPPEK, TRÜKKÖK, ÉLMÉNYEK

emailicon.png Vélemények, tapasztalatok,
sztorik ide jöhetnek: 
fapadosinfoblog@gmail.com

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

10 éves (1) 15 év (1) A321 (2) A321neo (1) admin díj (1) Aegean (1) Airbnb (2) airbus A321neo (1) Air Asia (1) Air France (4) ajándék (2) Akaba (1) akció (18) alapok (1) alapszabályok (1) Alhambra (1) always getting better (1) Amalfi-part (3) amman (2) Ammán (1) Andalúzia (1) apartman (1) app (2) arabok (1) Arad (1) árazás (1) árcsökkenés (1) áremelés (2) árkörkép (3) ármustra (5) Athén (5) átirányítás (1) átszállás (3) autóbérlés (7) automata utasfelvétel (1) Azori-szigetek (5) bádogsátor (2) bádogterminál (5) Baku (1) balatoni menetrend (2) baleset (1) balhé (1) balkáni útvonalak (2) bankkártyacsalás (1) Barcelona (2) Bázel (1) bázis bezárása (1) Bécs (1) becsekkolás (1) bénázás (1) Bergamo (1) Bergen (2) Berlin (1) beszállókártya (1) beszámoló (1) Birmingham (1) bíróság (1) biztonság (1) biztonsági ellenőrzés (4) blama (1) blöff (1) Blue Lagoon (1) Bordeaux (3) Bosznia-Hercegovina (1) botrány (1) Bruges (2) Brusseles Airlines (1) Budapest-Belgrád (1) Budapest Airport (9) Budport (4) buliturista (1) bunkóság (4) büntetés (1) buszjegy akció (1) busztranszfer (1) camper (1) castellón (1) Chania (1) Cinque Terre (1) Ciprus (7) ciprus (1) Cork (2) Costa Brava (1) couchsurfing (1) csekkin (1) csőd (2) csomag (1) csomagdíjak (2) csomagellenőrzés (1) csomagszabályok (29) Dánia (1) DCC (1) Debrecen (6) devizaátvátós trükk (1) díjemelés (2) Discount Club (1) Doncaster (1) drón (1) easyBus (1) easyJet (21) Egyiptom (2) egynapos repülés (2) egyszer megéri (1) Eilat (4) Eindhoven (1) elhagyott poggyász (2) emelt díjas ügyfélszolgálat (1) értelmetlen szolgáltatás (1) észak-ciprus (1) Eszék (1) Eurostar (1) évforduló (1) fapadosok árazása (2) fapados buszok (1) fapados kódex (1) Fat Track (1) felvásárlás (1) Ferihegy (12) Ferihegyi busz (2) Fez (1) fillérekért (6) Finnország (2) fjord (1) Flibco (1) Flixbus (2) Flybe (2) FlyNiki (1) Foci EB 2016 (5) Folegandrosz (1) fontos tudnivalók (1) főszezon (1) Francia Riviéra (4) Frankfurt (2) Fuerteventura (6) Funchal (1) futás (1) futópálya-felújítás (1) Gatwick (1) géplekésés (2) géprohamozás (1) Germanwings (1) Gibraltár (1) görög csőd (1) Görög szigetek (5) Granada (2) Gran Canaria (3) GVH (1) gyerektelen utazás (1) Győr (1) gyorsjelentés (1) hányinger (1) hasznos infók (1) hatalomváltás (1) határzár (1) helyleosztás (3) Hertz (1) hitelkártya költség (1) Hollandia (1) Holt-tenger (1) horror (3) hosszú hétvége (1) hosszú távú fapados (1) hotel (1) Huelva (1) információ (1) ingyen wifi (1) Írország (1) Isztambul (3) Izland (12) Izrael (5) járatindítás (1) járatmódosítás (3) járat megszűnés (2) jegyárak (1) jegymustra (1) Jeruzsálem (1) jófejség (1) Jökulsarlon (1) Joon (1) Jordánia (2) jótanácsok (2) kacat (1) kamu (1) kamuakció (1) Kanári-szigetek (8) Kannonkoski (1) karantén (2) kártérítés (7) Kassa (1) katasztrófa (5) Kavala (1) Kazahsztán (1) kedvenc városaink (5) kényelmetlenség (9) kert (1) kés (1) késés (7) kézipoggyász (5) Kirkjufell (1) Koppenhága (1) koronavírus (9) kósz (1) Kotor (1) Kréta (2) Kükládok (1) kutya (1) kvíz (1) Lamezia (2) Lanzarote (4) Lappföld (1) last minute (2) Laudamotiob (1) laudamotion (1) La Palma (2) légikatasztrófa (3) legjobb helyek (1) legjobb reptér (1) Legoland (1) lehúzás (17) lényeg (1) Lipari-szigetek (2) Lisszabon (4) London (6) Lufthansa (3) Lugano (1) Luton (3) luxus (1) lúzerség (1) Lyon (1) Maastricht (3) Madeira (3) magyar (1) Malaga (1) Malév (2) Malév GH (5) Mallorca (2) Malpensa (1) Málta (2) Marákes (2) Marokkó (2) Marrákes (2) Mastercard lounge (3) MÁV (2) megszűnő útvonal (5) megújulás (1) mellékhelyiség (1) Mélosz (3) menekültek (1) mentőár (1) Michael OLeary (2) mikonosz (2) Mikulás (1) MiniBUD (4) Miskolc (1) mocsokságok (1) módosítható jegy (1) mökki (1) Monaco (1) Monarch (1) Montenegro (1) munkakörülmények (1) Nagyvárad (1) National express (1) Nizza (3) nők (1) Norvégia (3) Norwegian (3) nyaralás (3) nyaralójáratok (2) nyári akció (1) nyári menetrend (1) nyár 2020 (2) óceán (1) óceanárium (1) Olaszország (1) olcsó jegyek (20) olcsó szállás (1) Onnibus (1) összehasonlítás (5) őszi szünet (1) otthagyott csomag (1) óvintézkedés (1) Pafosz (4) Páfosz (1) panasz (1) parasztvakítás (1) Párizs (4) parkolás (2) Pécs (1) Pegasus Airlines (1) petíció (1) Petra (1) pilótahiány (1) Pisa (1) Pizzo (1) poggyász (4) Polskibus (1) Popstrand (1) Porto (3) Portugália (3) Positano (1) Premier Hub (1) Premier Inn (1) prémium szolgáltatások (2) priority (1) Privilege Pass (2) profit (2) profit warning (2) rendszerező (1) repjegy (1) reptér (2) reptéri alvás (1) repülési tilalom (1) repülőtér (3) részeg (1) Reykjavík (1) romantika (1) Ronda (1) Rovaniemi (1) Ryanair (83) Saint Tropez (1) Santander (1) Sanyolország (1) Sao Miguel (1) Schönefeld (1) Scilla (1) Sevilla (2) Skócia (2) Skót Felföld (2) sorbaállás (1) Southend (2) Spirit (2) spórolás (1) Stansted (1) Stavanger (1) strand (1) Stromboli (1) Svájc (1) szabályváltozás (1) szakszervezet (2) szállás tippek (2) Szaloniki (1) Szantorini (1) Szarajevó (1) Szardínia (2) szavazás (2) szeku (1) Szentpétervár (1) szétültetés (5) szexista (1) Szifnosz (2) sziget (2) szinte ingyen (1) Szófia (1) szolgáltatások (4) sztrájk (6) sztyuvi (2) szülinap (1) Tampere (2) Tel-Aviv (2) téli menetrend (1) Tenerife (3) tengerpart (1) Terceira (1) térkép (1) terrorveszély (3) teszt (3) tévhitek (1) tömeg (1) törlés (19) Transavia (3) Transmediterranea (1) transzatlati járatok (2) Travelodge (1) trükközés (2) túlértékelt (1) túra (1) türelmi idő (1) tuti tippek (1) ufb (3) ügyfélszolgálat (2) újraindulás (1) új festés (1) új járat (8) új menetrend (8) új útvonal (11) Ukrajna (1) ülőhelyleosztás (4) ultrák (1) utasjog (2) utasszívatás (7) utastájékoztatás (2) utazási iroda (3) útdíj (2) útlevélellenőrzés (1) utószezon (1) üzleti utasok (1) valencia (1) Valentin-nap (1) változás (1) Váradi József (4) vasút (1) vécéhasználat (1) Velence (3) Velencei-tó (1) Velence Korzó (1) verseny (1) visszatérítés (3) vis maior (1) Vueling (2) vulkán (2) WDC (1) West Fjords (1) wifi (1) Wizz Air (117) Wizz kártya (3) Wow (1) Yumurdzsak (1) Zadar (1) Címkefelhő

40 éve történt minden idők legsúlyosabb légikatasztrófája

2017.03.27. 07:20 Fillér B. Gusztáv

Pontosan negyven éve, 1977. március 27-én ütközött össze két Jumbo a tenerifei reptér futópályáján, a két felrobbant gépben 583-an haltak meg. Ez a legtöbb áldozatot követelő katasztrófa a polgári repülés történetében, de nyugi, ma már több okból kifolyólag sem fordulhat elő hasonló.

Általános tapasztalat, hogy a légikatasztrófákhoz több hiba, mulasztás és szerencsétlen véletlenek együttállása szükséges, ez teljesen megáll a tenerifei eseménnyel kapcsolatban is. 

Az egész egy terrortámadással kezdődött. Az ominózus napon a Kanári-szigetek elszakadásáért küzdő szeparatisták robbantottak a szomszédos sziget, Gran Canaria repterén. Az oda tartó összes gépet divertálták Tenerifére, a Pan Am Los Angelesből érkező és a KLM Amszterdamból indult charterjáratát is. A New York-i közbenső leszállást beleszámolva már több mint 12 órája úton levő amerikai gép kapitánya engedélyt kért ugyan, hogy a levegőben körözve várja ki a reptér újranyitását, kérését elutasították, neki is kitérőre kellett mennie Tenerifére. Pedig csak pár perc lett volna a nyitásig.

A kis tenerifei reptéren pont úgy parkoltatták le a Pan Am-et, hogy a KLM B 747-ese elállta az útját. A KLM utasai a terminálban vártak, az amerikai Jumbo utasait a gépben várakoztatták. A Pan Am hosszú úttól elcsigázott utasainak azt is meg kellett várniuk, hogy a várakozást kihasználva a KLM kapitánya tankolni kezdett. Az akarta elkerülni, hogy a késés miatt Gran Canarián lejárjon a személyzet munkaideje, előre tankolva gyorsan akart vissza indulni Hollandiába a szomszéd szigetről.

panam_klm2.jpg

Amikor a gépek elindulhattak, mozogni szinte csak a futópályán lehetett. A KLM-nek az utasítás értelmében végig kellett gurulnia a pályán, a másik végén megfordulnia, majd ezt követően várhatták az engedélyt a felszállásra. Közben - mivel a gurulóutak bedugultak, tele voltak átirányított, parkoló gépekkel - a Pan Am gépet utánaengedték a futópályán, de a terv szerint neki el kellett hagynia azt az egyik gurulóúton, hogy szabad legyen a felszállás a másik gép számára. Ezt a rutinfeladatot az nehezítette meg, hogy leszállt a köd, a látótávolság 700 méterre csökkent, a gépek nem látták egymást és a torony sem látta őket. Csak a rádióra hagyatkozhattak.

Amikor a KLM-gép elérte a pálya végét és megfordult, a Pan Am-gép még mögötte gurult a pályán, jócskán látótávolságon kívül. A KLM-gép kapitánya engedély hiányában is megkezdte a nekifutást a felszálláshoz. Az első tiszt jelezte, hogy még nem kaptak engedélyt, rákérdezett, erre a torony a repülési útvonalról adott tájékoztatást, a felszállásra akkor sem adott engedélyt. A másodpilóta ekkor már nem mert ellentmondani a késlekedés miatt rém ideg kapitánynak, nem jelezte újra, hogy nem kaptak engedélyt. A kapitány lazán hollandul beszólt, hogy "elindultunk".

Ezt hallották a Pan Am gépen is. Nekik már el kellett volna hagyniuk a pályát balra az egyik gurulóúton, de nem tudták a letérést egyértelműen beazonosítani, tovább haladtak a futópályán. Viszont azonnal jelezték, hogy még a pályán vannak. Ezt viszont a KLM pilótafülkéjében nem hallották, mert pont a kritikus pillanatban interferencia lépett fel és csak pár másodperces sípoló hangot hallottak. A KLM gépe egyre gyorsabban száguldott a pályán a Pan Am gépe felé.

Amikor észrevették egymást, a Pan Am megpróbált a lehető leggyorsabban balra letérni a pályáról, a KLM kapitánya pedig azonnali felszállással próbálta menteni a menthetőt. A gép eleje még el is fért a Pan Am Jumbója felett, de a futómű és a hajtóművek már nem, az ütközés után a KLM visszazuhant a földre és felrobbant, majd a Pan Am-gép is lángba borult. Előbbin mindenki meghalt, az amerikai gépről 71 ember tudott élve kimenekülni, de közülük is tízen később belehaltak sérüléseikbe.

panam_klm.jpg

A tragédia fő felelőse a KLM kapitánya, aki engedély nélkül akart felszállni. De persze ha csak egy tényező nem így alakul (időjárás, másodpilóta nem szól, kieső pár másodperc a rádiózásban, nem egyértelmű kommunikáció az irányítás és a pilóták között), a baleset nem következett volna be. Valószínűleg elkerülhető lett volna az ütközés akkor is, ha van pontosabb térképe a reptérről a Pan Am pilótáinak a letérés beazonosításához, illetve ha a KLM nem hozza előre a tankolást - a könnyebb gép el tudott volna annyira emelkedni, hogy átrepüljön a másik gép felett. De ha van is koccanás, majdnem üres tankkal a robbanás sem biztos hogy bekövetkezett volna.

Negyven év távlatából az egyértelműen kijelenthető, hogy hasonló baleset ma már csak a technológiai fejlődés jóvoltából sem következhetne be. Csak a legfontosabbak: a gurulóradarok segítségével a gépek helyzete rossz látás mellett is követhető és a rádiózásban sem lehetnek ma már szünetek, kieső részek. A baleset után egységesítették jobban az irányítás és a gépek közti kommunikációt is. Arra is ráfeküdtek, hogy a másodpilóták mindig merjenek ellentmondani a kapitánynak, ne féljenek retorziótól, váljon csapatmunkává a repülőgép vezetése. (Európában ez eredményesnek is bizonyult, Ázsiában ugyanakkor évtizedekkel később is voltak olyan balesetek, amelyekben szerepet játszott a kapitány megkérdőjelezhetetlen tekintélye, az, hogy a többi pilóta nem merte kritizálni a döntését).

A polgári légiközlekedés ma nagyon biztonságos, Európában és Amerikában pedig kiemelkedően alacsony a baleseti arány. Tenerifén a balesetet követően új reptér épült az általában kevésbé párás és csapadékos déli részen, a nemzetközi járatok ma döntően az új reptérre repülnek, de az északira is mennek fapadosok a spanyol szárazföldről. A Pan Am 1991-ben csődbe ment, de a KLM sem repül már Tenerifére, csak fapados-charter leánycége, a Transavia. 

Az áldozatok között nem voltak magyarok, viszont egy nagyon apró magyar vonatozású mellékszála van a katasztrófának. A baleset előtt az egyik tenerifei légiirányító azon mérgelődött, hogy a reptérzár miatt hatalmasra duzzadt forgalomban nem tud focimeccset nézni, márpedig a spanyolok biztos lealázzák a magyarokat. Aznap volt ugyanis a két válogatott között egy barátságos meccs Alicantéban, ahol végül nem volt semmilyen alázás, az eredmény 1-1 lett. Az idősebbek azért emlékezhetnek erre a meccsre, mert a magyar gól szerzője, Pusztai László csereként állt be és első labdaérintéséből fejelt a spanyol kapuba. Ő 10 évvel később egy hat életet követelő szörnyű autóbaleset vétlen áldozataként hunyt el az M7-esen. 

(A katasztrófáról több dokumentumfilm készült és rengeteg újságcikk is feldolgozta sokkal részletesebben. Én megpróbáltam csak a legfontosabb tényezőket kiemelni.)

43 komment

Címkék: légikatasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://fapadosinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr4812372727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.03.27. 08:19:04

Ezt elég sok dokumentumfilm is feldolgozta. Úgy emlékszem, hogy voltak egyéb kommunikációs problémák is, nem a szaknyelvet használták se a pilóták, se a torony. Az is érdekes, hogy a hollandok első reakciója az volt, hogy a baleset kivizsgálására a legjobb szakértőjüket küldik, a hibázó KLM-kapitányt :(

huncut_kata 2017.03.27. 09:25:42

@Étteremkritikus: de őt hogy, ha a KLM-gépen mindenki meghalt?

Darth Revan 2017.03.27. 10:09:16

@Étteremkritikus: az erdekes lett volna. hacsak nem tamadt fel harmadnapra, mint jezus.

Nyílméregrépa 2017.03.27. 10:09:59

divertálták - du ju szpik hunglish?

M. Péter 2017.03.27. 10:44:21

@Étteremkritikus: Tényleg nagy gyakorlattal rendelkező pilóta volt, ő volt felelős a piloták képzéséért is, ő volt a KLM reklámarca. Lehet, hogy ez is tényező volt a balesetben, hogy emiatt kollégái kevésbé mertek neki ellentmondani.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.27. 11:05:46

A hollandok saját vizsgálata felmentette a kapitányt, pedig véleményem szerint teljesen egyértelmű a helyzet.

Még tökéletes látási viszonyok alapján sem kezdjük meg a felszállást engedély nélkül. Amit a holland kapitány csinált az kb. olyan, mint mint tejküdben piros lámpás zebra jelzésnél csukott szemmel átfutni az Üllői úton csúcsforgalomban. Ha csak saját magával hülyülne az ember, akkor hajrá, de mikor több száz ember ül mögötte...

Igen, voltak nehezítő körülmények, de egyik sem menti fel a kapitányt. Egyik sem számított volna, ha megvárja az engedélyt és nem cselekszik önhatalmúlag.

Kánikula 2017.03.27. 11:11:46

@Étteremkritikus: Hát őt csak egy irányba küldték Teneriféről, de abban az állapotban már nem nagyon szakértett szegény..

A PAn-Am másodpilótája élte túl csak.

dukeekud 2017.03.27. 11:57:05

@M. Péter: National geographic musoraban ugy meseltek, hogy O volt az abszolut sztarpilota, olyan volt, mint egy hires sportolo celeb.
A pilotakabinban meg munkahelyiterror volt. A masodpilota ketszer is leallitotta, az engedelynelkuli felszallasi kiserletet, de olyan arrogans lekezelo hangon valaszolt neki a fopilota, hogy harmadszorra mar nem merte.

Es hat az se semmi, hogy lehet hogy kevesebb uzemanyaggal, meg epp sikerult volna eleg magasra emelkedni.

gigabursch 2017.03.27. 12:22:49

@Nyílméregrépa:
ja nye znajú vasz makogsz itten

Hölgypilota · http://holgypilota.blog.hu 2017.03.27. 12:28:22

Ajánlanánk egy korábban megjelent szakértői véleményt a balesetről - www.repulnijo.hu/utkozes-foldon-tenerifen/

kilenctizenegy 2017.03.27. 12:31:53

Nagy kérdés, hogy ha a pálya végén milyenek voltak a látási viszonyok. Ez annyiból érdekes, hogy mivel a PanAm nem tért le, ahol kellett volna, és ezt se a KLM-gép, se a torony nem tudta, simán lehet, hogy akkor is összeütköznek, ha a KLM-gép nem kezdi meg a felszállást, csak várakozik a kifutó végén. Legfeljebb akkor kevesebb a halott.

Nyilván nem lehet megkezdeni a felszállást engedély nélkül, de arról senki sem tudott, hogy van egy gép szemben a kifutón, tehát rossz esetben még az is előfordulhatott volna, hogy az engedélyt megadják. Akkor egyértelműen a torony lett volna a hibás, így meg megoszlik.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 12:34:49

Az emberi hülyeség a legbiztonságosabb rendszert is képes legyőzni. De a biztonság technikai feltételeinek növelése érdekében bevezetett újítások közül szerintem megemlítendő, hogy az összegerjedést, ami sajnos kritikus fontosságú információt fedett el, az okozta, hogy egyszerre ketten rádióztak. Ma a komolyabb rádiókészülékekben van sorrendszűrő, amely ezt a jellegzetes problémát küszöböli ki. Talán még a holland kapitány izgága, egyszerre több szabályt is megszegő, megengedhetetlen viselkedését is megakasztotta volna, ha hallja, ahogy az amerikaiak azt mondják, hogy még a futópályán gurulnak.

@Nyílméregrépa: A "divertálták" helyett "átirányították" tényleg jobb lenne, de valójában nem angol, hanem latin, és már sok-sok évvel az első repülőgép előtt is használták.

Duplaxiii 2017.03.27. 12:35:20

Szomorú megemlékezés.
Valójában nem is légikatasztrófa, igaz a legtöbb áldozattal járó esemény volt.
Itt két repülőgép, pilótahiba, kommunikációs gondok miatti reptéri ütközésről van szó. Satisztikalilag persze odasorolják, de sok másik, valóban légi katasztrófa történt, szintén nagy áldozatszámmal.
Az embereket pedig sokkolja a sok halott.
Az Air France 447-es járatának katasztrófája "csak" 228 áldozattal járt, de a kiváltó okok lényegesen komolyabbak voltak a légiközlekedés egészére, mint egy idióta pilóta miatt történt szándékos ütközés.
Vagy a Baskirszkije Avialinyii 2937, Tupoljev – DHL Aviation 611 ütközés félemetesebb, pedig ptt is "kevés" volt az áldozat. A Szmolenszki légikatasztrófa vagy a Lockerbie-i katasztrófa is félelmetesek, én ezeket komolyabbnak tartom, mert nem egy "hétköznapi" üzemzavar vagy természeti hatás miatt következtek be, hanem emberi mulasztások vagy terrortánadás miatt.
Mindez persze nem löki le a posztban szereplő esetet a statisztikai rangsor tetejéről.

Osz Apo 2017.03.27. 12:41:46

@Duplaxiii: Legikatasztrofa, hiszen a Legikatasztrofak sorozatban is szenteltek az esemenynek egy reszt. Abban a sorozatban pedig csak legikatasztrofak vannak, azert az a cime, ami.

Ha eseteleg ugy gondolod, hogy egy hozza nem erto ficko szar kommentjet olvasod eppen, akkor csak szolok: a tied meg egy szorszalhasogato ficko szar kommentje. :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 12:45:35

@kilenctizenegy: A reflektorok kétszáz méterről is látszottak, és a PanAm csak gurulgatott, abból maximum koccanás lett volna. De akkor még előttük volt a lejáró, csak nem érték el. Az irányító elég idegesen, de próbált tájékozódni, és ha lett volna rá idejük, tisztázódhatott volna a helyzet. Az "elég a tökölésből, ugorjon el mindenki előlem" hozzáállás, ami egy bunkó autóstól még megérthető, egy igen magasan képzett pilótától semmiképp sem, mindent eldöntött. A PanAm még így is megpróbált a padkára húzódni, de két ekkora dög...

A KLM gépe egyébként akkor is visszazuhant volna, ha sikerül elrántani a PanAm fölött. Meg volt pecsételve a sorsuk.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.27. 12:50:47

@kilenctizenegy: A torony tudta, hogy a PanAm gép még nem fordult le.

Killary Fucking Clingon 2017.03.27. 12:54:39

Baleset mindig bekövetkezhet, a technológiai fejlettség szintjétől teljesen függetlenül.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 12:55:59

@Duplaxiii: Fölösleges ezen lovagolni. Akkor a Lockerbie feletti robbantás sem légikatasztrófa, mert egyszerűen felrobbantottak egy repülőt egy pokolgéppel. (Ami nem bomba, bár ezt mondjuk rá.) Űrhajós sem halt meg még űrben, így azok besorolásán is kezdhetnénk huzakodni. A "katasztrófa" szó kiérdemlése is érzelmi kérdés, nem definiálható. Akkor inkább ne is próbáljuk.

Kicsivagyokszekrealloken 2017.03.27. 13:12:54

a divertálták-on nekem is megakadt a szemem, nem igazán kell ezt eroltetni. Azt, hogy csak par perc lett volna a GC nyitásáig, azt te itt most tudod. Ott, akkor nyilván semmi ilyen info nem hangzott el, nincs is semmi jelentősége kicsit inkabb csak hatásvadász.

Kicsivagyokszekrealloken 2017.03.27. 13:16:01

ja, es az, hogy nyugi ma mar nem tortenhet meg, szinten "kisse" eros. Per eve egy ejjel Kolnben nagyon keves kellett egy hasonlohoz, szinten hasonlo jellegu kapitanyi attitud miatt....

Fikkentáger 2017.03.27. 13:28:06

Szerintem mindent visz az Aeroflot 593, a pilóta átengedte a kormányt a fiának stb....

Faby 2017.03.27. 14:03:25

A fejlődésről:
Anno 40 éve 2 db 747-es kellett ahhoz, hogy az 583 halálos áldozatot elérjék.
Ma egy db A380-as katasztrófája is elég lenne, hogy akár meg is haladjuk ezt a számot, és új rekord szülessen.

Macropus Rufus 2017.03.27. 14:21:24

"De persze ha csak egy tényező nem így alakul "
tehát a kapitány azért szált fel mert pl. köd volt? Mi változott volna? Annyi, hogy a kapitány akkor is fel akart volna szállni, de látja a gépet ezért nem teszi meg. Ennyi. De a tény: engedély nélkül akarta volna akkor is megpróbálni. (eleve milyen ember az olyan aki egy 2km-es kifutóból lát 0.7km-et, fingja sincs mi történik mögötte, és ennek ellenére engedély nélkül akar felszállni...)
A kapitány parancs ellenére szállt fel. A többi csak mellékes tény (köd meg ilyesmi). Nem kapott engedélyt ezért több száz ember halt meg.
A másod is hibás volt ui. nem jelezte a kapitánynak, hogy nem mehet a dolog. Be volt sz@rva mert ideg volt a muksó? Hát most tényleg sokkal jobb nem? Simán lehúztam volna a gázt, ha másod helyében. Ha meg nagyon hápog a keptön akkor pofán is baszom. De vélhetően amint meglátta volna a PanAm gépet egyből lefosta volna a bokáját és sűrű hálába kezdett volna.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 14:21:49

@Fikkentáger: Robotpilótán ment. Veszélyes marhaság volt, persze, de "elméletileg" nem a fiú vezetett volna. Csak akkor még nem trillázott a robot, amikor kikapcsolt. Nekem ennél durvább, hogy az Air France pilótája úgy kapaszkodott a sidestickbe, mintha ez a levegőben tartaná a gépet. De a baskír gép esetében az irányító lazasága még jobban kiakaszt, nekem az a legfájdalmasabb. Szóval egyik nagyobb ostobaság volt, mint a másik, sajnos. Igaznak látszik, hogy egy hiba önmagában még nem elég, de az ember képes gondoskodni arról, hogy összejöjjön több hiba is.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.03.27. 14:24:14

Ez egy szörnyű baleset volt, amihez rengeteg dolog együttállása kellett de a legfőbb tényezők mind a kapitányra vezethetőek vissza.

Arrogáns volt nagy volt az arca, türelmetlen volt.

A Wiki szerint ráadásul csak beugrott és előtte nem volt gépen hónapokig. Ugyanakkor a KLM-nek létfontosságú volt, hogy a reklámarcát ne meszeljék el, bármennyire is mission impossible másra kenni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 14:26:03

@Macropus Rufus: "sűrű hálába kezdett volna."

Egy olyan türelmetlen, felfuvalkodott fazon, mint amilyennek az a kaptány tűnik innen nézve, akkor is kirúgatta volna az első tisztjét. És a jól fizető munkája elvesztésén aggódó ember szinte naponta enged a szabálytalanságoknak, csak általában nem lesz belőle baj. "Talán most sem...", ez a tragikus kulcsgondolat, sajnos.

Macropus Rufus 2017.03.27. 14:26:40

@dukeekud: "de olyan arrogans lekezelo hangon valaszolt neki a fopilota, hogy harmadszorra mar nem merte."
itt vertem volna bele fejét a kormányszarvba. + hívtam volna a rendőröket és elvitettem volna a sztárcsókát. Nem hinném, hogy nagy pofája lett volna amikor a légügyi arcok vizsgálata során csak olyan apróságok derültek volna ki mint az, hogy engedély nélkül kezdte meg a felszállást. Vélhetően addig a pontig maradt volna a KLM reklámarca meg a sztárpilóta meg ilyesmi. Aztán lehet csak én vagyok ilyen, de ha nincs engedély akkor a saját sz@ros életével játszon ne 300 emberével.

Macropus Rufus 2017.03.27. 14:30:23

@kilenctizenegy: "Akkor egyértelműen a torony lett volna a hibás, így meg megoszlik."
nem oszlik meg. A kapitány nem kapott engedélyt arra amit csinált. Tehát nem oszlik meg semmi senkin: ő egyedül felelős több száz ember haláláért.
Ha a torony azt mondja, hogy mehet akkor meg a torony a hibás és a PanAm gép ui. azok meg basztak jelenteni arról, hogy nem fordultak le.

De ez utóbbi már a fikció kategória.

Komojtalan 2017.03.27. 14:42:37

@Osz Apo: Van 3 rész amiben egy repülő sem volt ha ez a kritériumod: Amtrak vonat fékhibája, egy hajóvontatmány elvitt egy hidat a vonat alól, meg még egy. Sajnos ez a 3 nincs fent a nCoren sem, mert nem "légi katasztrófa" és nem rakta fel senki. VHS -en megvan, de kihasznál még olyat?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.27. 18:03:16

@Macropus Rufus: "és a PanAm gép ui. azok meg basztak jelenteni arról, hogy nem fordultak le."

Tévedsz. "Nem... Öö ... Még gurulunk a pályán, Clipper 1736.", ezt mondták a rádión, csakhogy ugyanekkor a torony is szólt, és a két adás összegerjedt, csak sípolás hallatszott. A holland személyzetnek emiatt is kötelessége lett volna a további információ szerzése a fék oldása előtt, jelezve, hogy a rádióadás nem volt érthető. (A CB-s korszakban erre mondták azt, hogy "sztereó voltál".)

Rebel Alliance · http://starwarsfilmek.blog.hu/ 2017.03.27. 19:50:29

Nagyon komoly légi-katasztrófa volt 1988 december 21-én is Skóciában. Líbia akkori vezetője Moammer Kadhafi rendelte el a terrortámadást politikai megleckéztetés céljából. Ez volt a Lockerbie -i repülőgép katasztrófa.

Ekkor Skóciában lezuhant egy Boeing-747 es, mely Londonból indult New Yorkba. A gépen 270 utas utazott, akik mind egy szálig meghaltak. Egy raktérben elhelyezett plasztik bomba robbanása okozta a katasztrófát. Óriási nemzetközi visszhangot váltott ki.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.27. 20:22:02

@Androsz: Nem kötelessége lett volna. El sem szabadott volna indulni. Nem volt engedély. Pont.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2017.03.27. 20:44:38

@Rebel Alliance: 4 magyar is utazott a „Clipper Maid of the Seas”-re keresztelt gépen.

Merlot 2017.03.27. 21:30:13

Maguk a spanyolok sem felejtik el soha ezt a tragikus szerencsétlenséget. Amikor Tenerifén nyaraltunk és részt vettünk egy, a sziget nevezetességeit bemutató autóbuszos kiránduláson, az angolul beszélő idegenvezető nem felejtett el megemlékezni erről a szörnyű balesetről, a "régi" reptér melletti elhaladás idején.
A két hét üdülésünk alatt egyszer sem volt köd, pedig januárt írtunk.
Ez egy kicsit megnyugtatott minket.
Aztán az örök tavasz szigetéről hazaérve Ferihegyre, akkora köd fogadott, hogy felülről semmit sem láttunk Bp.-ből, de még a földet érés utáni gurulás közben sem láttuk a reptér kivilágított épületét.
Azaz 9 évvel a tenerifei baleset után a magyar pilóták vakleszállással sima leszállást hajtottak végre itthon. Közben ennyit fejlődött a technika...

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.03.27. 22:29:00

@huncut_kata: @Darth Revan: A KLM-nél nem is tudták először, hogy ki okozott balesetet, ezért próbálták berendelni a halott kapitányt, hogy vezesse a vizsgálatot. Morbid, de ez volt.

@Kánikula: A Pan Am gépén nem élte túl az összes pilóta? A pilótafülke leszakadt teteje akár előnyös is lehetett menekülés szempontjából. Az is durva, hogy az irányítótoronyban sokáig nem tudták, hogy ütközés volt és csak a KLM géphez vonultak ki a tűzoltók, az amerikaiakat magukra hagyták.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2017.03.28. 00:46:52

@Macropus Rufus: És ha a Titanic kormányosa lettél volna, akkor ellenszegülsz a kapitány parancsának, és telibevered a jéghegyet. Valószínűleg elő is léptetnek, ha ilyet csinálsz.
Utólag könnyű okosnak lenni, fotelből könnyű janinak lenni, de ha ott lettél volna az adott szituációban, ugyanúgy lapítottál volna, ahogy a másodpilóta tette.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.03.28. 01:07:27

@Merlot: "Azaz 9 évvel a tenerifei baleset után a magyar pilóták vakleszállással sima leszállást hajtottak végre itthon. Közben ennyit fejlődött a technika..."

A pilóták nem szeretik a vakleszállás kifejezést. :-) Merthogy nem vakon szállnak le valahová, majd csak sikerül, hanem pontosan tudják, hogy hol vannak, csak nem úgy tájékozódnak, hogy kikukucskálnak az ablakon. Egyébként a futópálya fényeit legalább az utolsó 1-2 kilométeren már látniuk kell, egyébként a leszállást meg kell szakítaniuk. Annak ellenére, hogy ma már technikailag megoldható lenne a teljes leszállás pokróccal az ablakokon, nem csak a megközelítés és besiklás.

A szokásos rádiónavigációs eszközök, beleértve a leszállást segítő precíziós eszközöket, Tenerifén is működtek, ha jól emlékszem. Nem is a leszállással volt a gond, hanem a guruló gépeket mutató földi radar ott akkor még nem volt felszerelve. De megbirkóztak volna az irányítók a köddel is, az őrült zsúfoltság ellenére is, csak hát amikor valaki nem tartja magát az alapvető szabályokhoz sem, ott hiába van irányítás.

Ma már a repülés legbonyolultabb része a gurulóutakon való közlekedés, csak erről nem szoktak beszélni. A navigációs számítógépek az egész világon oda viszik a gépet, ahová a pilóta óhajtani méltóztatik, de azt, hogy hol is van a 12-es kapu, a nyakukat nyújtogatva keresgélik. :-S

tlantos 2017.03.28. 02:06:38

@Faby: Mármint ha kizárólag economy ulesek lennenek.
Az AF-nek 519 szekes a gepe. Persze ha mondjuk egy emeletes házra zuhan...
Vagy egy irodára. 9/11 is sorolhato ezzel az erovel legikataszrofanak, es akkor mar magasabban van a rekord.

Kánikula 2017.03.28. 09:28:38

@Étteremkritikus: Jogos. Túl élte a személyzet 7 tagja köztük a három pilótafülkében ülő is.
süti beállítások módosítása