Törzsutasbérlet-szerűségét akciózza épp a Wizz, ennek apropóján megnéztük, hogy a sok szir-szar kiegészítő közül, amit megpróbálnak a jegyáron túl az utasra tukmálni az ultra fapadosok, van-e olyan, amit nem is akkora baromság megvenni. Van, de nem mindenkinek.
Új irány az ultra fapadosok akciózásában, hogy a jegyár helyett a kiegészítő szolgáltatásokat árazzák le pár napra. Persze volt már ilyen, de most már tendenciának látszik. A Ryanair és a Wizz is csomagdíjakción van túl, most pedig - és ilyen még nem volt - a lilák a Privilege Pass-t adják olcsóbban. Még mielőtt ezt kielemezzük, alapfelállásként érdemes megjegyezni, hogy a fapadosok teljes bevételében a kiegészítők aránya folyamatosan nő, nagyon fontos nekik, hogy ezekből egyre több zsét húzzanak be - főleg idén, amikor a jegyárak akár 10 százalékkal is eshetnek. Az utasnak jól meg kell néznie, melyik éri meg neki. Állításunk: a többséggel az utasok nagy része pénzt pocsékol, néhány viszont - a kényelmi igények és az utazási gyakoriság függvényében - jó lehet.
A Wizznél a Discount Club tiszta sor: 10 euró kedvezmény minden jegyre egy évig, az alap tagsági (két fős) verzió ára 30 euró. Egy páros retúrnál már megéri, nyilván a cég célja, hogy ezzel további utazásra motiváljon. Ez egy ügyes dolog és az utasnak is jó.
És akkor a Privilage Pass. Ami benne van :egy évig minden utazásnál ülőhelyválasztás, elsőbbségi beszállás és nagy kézipogyó, ára alapból 100 euró, most az akcióban 67. Melyik mit tud?
Ülőhelyválasztás: bármire áttehetjük azt, amit a gép dob, nagy lábtérre, első sorra is. A nagy kézi ára amúgy durván 10 eurótól indul, de felmehet bőven 20 fölé is. Elsőbbségi beszállás: önmagában többnyire már értelmetlen, magyar utas például Ferihegyen szarul is járhat vele, mert hamar ki kell mennie a bádogsátorba, aztán elsők között terelik ki a karámból, hogy még a gépre eresztés előtt az igénytelen bádogfedős folyosón ő ácsorogjon a legtöbbet. Az, hogy elsők között száll fel, a döntő többségnek semmit se számít, a fizetős nagy kézi miatt mindig van hely a csomagoknak a fedélzeten. Viszont az elsőbbségihez jár egy második kis kézimotyó is.
Ez alapján mindenki az utazási szokásai alapján kell, hogy döntsön. Aki sokat megy és nem mindig fér el a kis kézibe, vagy égimeszelő és fontos a lábhely, annak jó opció lehet. Mi nagyjából másfél évente vesszük, mert a vétel pillanatában meglevő foglalásokra is érvényes, illetve az érvényesség ideje alatt foglaltakra is. Tehát megvesszük januárban, adott évben mindenre jó, plusz a lejárat előtt, decemberben a következő évre foglalt utakra is.
Wizz Flex: korlátlan útvonal és időpont-módosítást tesz lehetővé, 10 euró. Ha sanszos, hogy változhat az időpont, esetleg érdemes rátenni, leginkább drága jegynél, útvonalnál. De pl. egy 20 eurós jegynél tuti nem, legfeljebb ha mégis variálni kell, veszünk másik jegyet az új időpontra, vagy élünk a mezei módosítással, aminek a díja a jegyár fele, esetünkben az is épp 10 euró.
Érkezésiidő-betartási garancia: 10 euró. Működése egyszerű, ha a gép több mint egy órát késik, 100 euró jár vissza. Mivel a gépeknek jóval kevesebb mint 10 százaléka késik egy óránál többet, a cégnek tiszta nyerő (a bevezetésekor még 2 óra volt a határ), utas meg akkor vegye, ha hisz abban a baromságban, hogy a Wizz mindig késik. Az biztos, hogy forgalmas reptereket érintő járatokon, télen ha jégteleníteni kell, aztán ha ködös az idő, illetve csúcsidőben (nyár és karácsony környéke), amikor nagyobb a légi forgalom, nagyobb az esély a késésre. S persze az esti gépek is veszélyeztetettebbek, mert a nap folyamán nőhet a csúszás.
Gyorsított biztonsági ellenőrzés Ferihegyen: 4 euró. Foglaláskor valószínűleg ökörség megvenni a Wizznél. Ha az ember kimegy és kevesen vannak, eleve kidobott pénz. Ha sokan vannak, még mindig meg kell nézni a túloldalról, 2A-ról hátha nincs senki. Ha ott is sokan vannak és van idő a gépig, akkor egyéni döntés, hogy sort állunk, vagy urizálunk és kiperkáljuk. (Ha kisgyerek van velünk, általában jófejek és az egész pereputty mehet előre a gyors sávon.) Ha szopórolleren vagyunk és kevés idő maradt a gépig, akkor erre hivatkozva is előre szoktak ereszteni ingyér, ha meg nem, bőven elég a helyszínen kicsengetni azt a 4 eurót.
Elsőbbségi beszállás: lásd fentebb. Önmagában nem sokat ér, de a hozzá járó második kis kézicsomag jól jöhet. Sokkal olcsóbb, mint egy kis kézit nagyobbítani, nem véletlen, hogy előre foglalva 4 euró, a reptéren már 20. Azt nem tudjuk, hogy kivitelezhető-e az a megoldás, hogy ha pont elcsúszunk egy kis kézivel, de kipakolva belőle pár cuccot átmegy az ellenőrzésen a motyó, akkor a kapunál is megvehető-e a priority. Mégiscsak jobb akár egy egy nylonszatyorba áttenni a felesleget és kiperkálni 20 eurót, mint hogy 35-tel húzzon le a budportos - ennyi a nagy kézi díja a kapunál. Aki tudja, hogy ez működik a kapunál, vagy csak a becsekkolásnál lehet a reptéren priót venni, írja meg pls.
Jegyárfenntartás. A Ryanairnél 2,5 euróért befagyasztható a jegyár 24 órára, fizetni azonnal kell. Ha utána nem foglalunk, így jártunk, a fejenként 2,5 eurót bukjuk. Csak ha nagyon kirívóan olcsó jegyet találtunk, akkor érdemes élni vele, amíg például megfutjuk a kört a haveroknál, hogy ki akar jönni. De az árak gyakran lefelé is mennek, nem kell hebehurgya módon ráugrani erre se.
Végül, nem maradhatnak ki a burzsujjegyek se. Sok szolgáltatás összecsomagolva olcsóbb, mint külön-külön. A döntő többségnek pénzkidobás - írtuk többször, de fogalmazzunk úgy, ahogy egy korábbi kommentelő: örüljünk, hogy cégek és egyéb lúzerek megveszik, ők finanszírozzák a mi filléres jegyeinket. A két ultra érezhetően félreárazta ezeket a csomagokat, voltak akcióik, a Wizznél most is van, féláron esetleg 1 százalék helyett megérheti 5-nek is. A Ryanair egy harmadik, köztes csomagárat is kihozott Leisure Plus néven, aki önmagától szabad akaratából amúgy is 20 kilós pogyót adna fel, kifizetné az elsőbbségi beszállást és ülést is magának választana pénzért (csak normált, a nagy lábter nincs benne), az pár eurót nyerhet akkor, ha csomagban veszi, vagyis ilyen jegyet vesz. Minden más esetben felesleges pénzszórás ez is, alapáras jegyet kell venni és hozzá ha kell, külön a szolgáltatásokat.
Utolsó kommentek