Nem lesznek itt új járatok, kár remélni - nagyjából ezt üzente a Ryanair a magyar utasoknak. Jobban megéri nekik máshova tenni a gépeket, mint hogy itt küzdjenek egy drága reptérrel. A Wizz vezére sem látja úgy, hogy feleződött üzemanyagár mellett rögtön megéri hosszú útvonalakat repülni. Sose lesz nekünk Kanári?
Másfél óra eltéréssel tartott tegnap sajtótájékoztatót a két nagy budapesti fapados cég, s noha nem jelentettek be új útvonalakat, akadt érdekesség bőven. A Wizz sztorija egyszerűbb, a sajtó is lerágta: újra nekifutnak a tőzsdei bevezetésnek, s nagyjából 99 százalék esélyt adunk rá, hogy ezúttal össze is jön a dolog.Na jó, ma már, miután összedőlt az ukrán hrivnya, inkább csak 98-at, de azért ez is elég combos, nem? Hatalmasat fognak kaszálni a cég mostani tulajdonosai, ez borítékolható.
Váradi József vezérigazgató videokonferencia keretében jelentkezett be Londonból, a tőzsdei kérdést lerágták a gazdasági újságírók, mi rákérdeztünk nála, hogy az olajár szakadás rentábilissá tehet-e hosszabb útvonalakat is. Nyilván jó lett volna azt hallani, hogy naná, már ott a csőben a Kanári, de nem, valami olyasmi volt a válasz, hogy az új helyzetben komolyabb árverseny lehet, kérdés, hogy mit reagál javuló helyzetére a most ajándékpénzt kapó konkurencia, a sok gyenge cég, összességében egyáltalán nem biztos, hogy lesz elmozdulás a hosszabb utak irányába. Még úgy se, hogy idén novemberben jön az első 321-es, s onnantól kezdve csak a nagyobb gépekből vesznek át, lassan átáll a flotta a 220 fős madarakra.
A Ryanair vezetői annak apropóján turnézzák végig a cég bázisait, hogy 30 évesek lettek, hozzánk a vállalat második embere, David O'Brian jött. Majdnem olyan vicces, mint hírhedt főnöke, de messze nem olyan beszólogatós. Kábé tízszer elmondta, hogy ha a pesti reptérről azt mondja, drága, akkor az nem fikázgatás, tök jóban vannak, tárgyalgatnak. Persze, biztos, de azért a lényeg mégis az, hogy számukra a magyar piac gyíkfing, 3 gép a 300-ból. Méghozzá azért, mert máshol jobb lehetőségeik vannak.
Kérdeztük, hogy miért adták fel a versenyt a Wizzel szemben a Malév-csőd után egy évvel (a nemzeti légitársaság kipurcanása utáni nyáron 5 Wizz-gép volt Pesten és 5 Ryanair-madár, idén nyáron meg lesz 9 lila és 3 kék-fehér), de a válasz hasonló: a Wizz kevés helyen tud bővíteni, csak Kelet-Európában, nekik fontosabb volt ez a piac. A Ryanairnek azt kellett eldöntenie, hogy szívatja-e magát az árversennyel egy kis piaci részesedésért itt, vagy oda allokálja a kapacitását, ahol az pénzt is hoz. Utóbbit választották és most sincs abban változás, hogy ha jönnek új gépek, azokért harc van, s Budapest főleg a reptér drágasága miatt nem tud versenyképes lenni.
E miatt van az is, hogy nálunk rámentek a tuti útvonalakra, sok London, Dublin, Róma, Barcelona, s csak nagyon kevés kisebb város. Tőle is megkérdeztük az olvasók által nagyon várt Skóciát és Kanárit, de azt mondta, ezek hosszúak, inkább fordulnak addig 3-4-szer Manchester és Dublin között, sokkal jobban kijön nekik a matek ott. Az olajárcsökkenés szerinte is csak arra jó, hogy a gyenge cégek megkönnyebbüljenek, vicces, hogy ő épp a Wizzre célzott, amikor azt mondta, ezek közül van, aki ügyesen kihasználja a lehetőséget, hogy most tőzsdére szaladjon.
Továbbra is olyan piacokra koncentrálnak, mint a spanyol, a brit és az olasz, ez nem jó nekünk. Debrecennel tárgyaltak, de 30 gép jön és 60-ra lenne igény. Idén nagyon ráfekszenek a honlapjuk javítására, erre szükség is van, még mindig elég gázos szerintünk is. Nagyjából ennyi, a lényeg: ne várjon itt senki új útvonalakat, egy-egy beeshet Athén mintájára, de kizárt, hogy újra komoly bővítésbe kezdjenek nálunk, jól elvannak a jelenlegi állóvízben.
Utolsó kommentek