Újabb sokak által vágyott célpontra ért el a fapados forradalom: a Ryanair bejelentette, hogy három városból is járatokat indít az Azori-szigetekre. Rögtön bázist nyitnak, a portugál nagyvárosok mellett Londonból is elérhető lesz a szigetcsoport, ahova eddig csak horror áron lehetett eljutni. Mind a kilenc szigeten akadnak kihagyhatatlan látnivalók, a képek pedig magukért beszélnek.
Azt gondoltuk volna, hogy az easyJet lesz a nagyok közül az első, amely lecsap az Azori-szigetekre, hiszen Madeirára már régóta repülnak és igen erős mindkét szárazföldi portugál bázisuk. Ehhez képest az a Ryanair jelentette be az azori indulást, mely épp csak betette a lábát Lisszabonba. De tök mindegy, lényeg, hogy már nem csak nagypénzű turisták és állampénzen urizáló kispályás magyar politikusok juthatnak el a messzi szigetcsoportra, hanem a csóró fapados utasok is.
Az árzuhanásról annyit, hogy a sebtében megtekintett legolcsóbb ajánlatok ma még két fő részére fél milláról szóltak, amiben még nincs benne a temérdek hajójegy, akár helyi repülőjárat és még egy jó kis helyi pálinka sem. Magyarország mellett például az Azori-szigetek kapott kedvezményt a pálinka adóztatására, mivel jellemzően nem gépesíthető, így elég munkaigényes a mezőgazdasági művelés. Ezért, s mivel a szigetek exportja az unió egészéhez viszonyítva elenyésző, kaphattak kedvezményt.
A nehezen művelhetőségen nem sokat segít, hogy a szigetek folyamatosan nőnek: az egész csoport 12 ezer éve bújt ki a tengerből, a legfiatalabb vulkáni kúp pedig 55 éves. Persze ahhoz még kell egy kis idő, hogy így elnövögessen a szigetcsoport a kontinensig, ugyanis 1500 kilométerre van Portugáliától. Az összesen (most épp) 2300 négyzetkilométer terület Madeirához hasonlóan Portugáliához tartozó, autonóm föld. Ennek mind a 240 ezer lakosa örül.
Összesen kilenc szigetből áll a csoport, sajnos mindegyiken van valami kihagyhatatlan látnivaló. Az egyik szigeten fekszik Portugália legmagasabb hegye, a Pico, 2300 méter és nyolc óra alatt mászható meg. A legnyugatibb szigetet mégis hanyagolnánk, ott ugyanis egy évben 300 napot esik az eső, és ezen még az sem javít sokat, hogy a növényzet buja és örökzöld. Mivel a csoport két óceáni áramlat találkozásánál fekszik, a klíma változatos: 16 és 25 fok között alakul éves szinten a hőmérséklet, a havi eső 40-120 milliméter - kivéve ugye Florest, a legnyugatabbit. Madeirához hasonlóan itt is van botanikus kert, de állítólag bálnákat, delfineket és madarakat is lehet lesni majd minden szigetről.
Aki biztosra akar menni, az barlangokat is mászhat, illetve vulkanikus káterben kialakult tavakat nézegethet. Jóllehet a Sao Miguel legnagyobb városa igazi kozmopolita város, azért ez a környék mégiscsak a bakancsosoknak és nem a körömcipősöknek való. Szinte bármelyik szigeten tehetők túrák, mászhatók kalderák, csak győzzük erővel. A szigetek között hajóval, esetenként helyi repülőjáratokkal lehet közlekedni. Szóval bakancsot a lábra, kulacsot a zsákba, irány az Azori-szigetek.
Az új olcsó járatok nagy része természetesen Lisszabonból és Portóból indul Ponta Delgadaba, napi több is, ezekre 30 eurótól már adagolják a jegyeket. London-Stanstedről is lehet utazni hetente egyszer, a szombati járat 50 eurótól érhető el. A magyar utas számára kézenfekvő megoldás a londoni, vagy a lisszaboni átszállás, a portugál fővárosba, ahol amúgy is érdemes megállni pár napra, majdnem pontosan akkor indítja be közvetlen járatait Budapestről a Wizz Air, amikor az első fapados azori járatok is felszállnak. Sajna a lisszaboni árak ma még igen magasak, várni kell még a foglalással. Persze az is lehet, hogy a Ryanair hatására a TAP kénytelen lenyomni az árait és velük is versenyképes árat lehet majd találni Budapestről, közvetlen jeggyel, garantált csatlakozással, csomaggal az árban.
A Ryanair azori bázisnyitásához kapcsolódva néhány szakfórumon már arról megy a vita, hogy elkezd-e e az ír cég a másik irányba is repülni. Észak-Amerikába ugyanis onnan simán elér a jelenlegi Boeing 737-esek hatótávolsága is, a hamarosan érkező MAX-oké meg főleg. A Ryanair amúgy is folyamatosan ígérget transzatlanti járatot, igaz, közvetlent és nagyobb gépekkel, kétosztályos konfigurációban. Ettől még tény, hogy Ponta Delgada ideális megállóhely egy transzatlanti úton.
Utolsó kommentek