Újabb nagypályás jelentkező gondolja úgy Európában, hogy fapadosítással célszerű előre menekülnie. Az Air France-KLM csoport fejlesztési terveiben az szerepel, hogy nagyon keményen megtolják felfelé a Transaviát, melynek három év múlva több gépe lesz, mint a Wizz Airnek. Mindezt ráadásul úgy, hogy ha a francia pilóták tovább lázadnak, ottani bővítés helyett sok új európai bázist hoznak létre. Meglepődnénk, ha ezzel épp Budapest nyerne, de mi is találkoztunk már reményhallal, pár új járatban talán bízhatunk.
Az Air France havi ötmillió forint felett kereső jófej pilótái annyira berágtak cégük fejlesztési elképzelésein, hogy napok óta alig repülnek Budapestre. Persze nem csak ide, a sztrájk kiterjedt, sőt még további egy hétig is eltarthat, az utas meg szív, mint a torkosborz. Egy okkal több, hogy fapadossal utazzunk, náluk általában nincsenek balhézó szakszervezetek és horribilis fizujukat és előjogaikat féltő pilóták. A Lufthansánál lassan minden héten sztrájk van, most meg az Air France is felzárkózik hozzájuk.
De vissza a csoport fejlesztéséhez. Az Air France-KLM a hosszú távú járatokon keres valamennyi pénzt, de a ráhordók, a rövid távú járatok és a Transavia fapados is full veszteségesek. A tervek szerint a rövid távú és közép távú járatokon visszavágnak, jobban ráfekszenek az áruszállításra és a gépjavításra, de a legdurvább változás, hogy drasztikusan növelik a fapados súlyát. Ezt értelmezték úgy a pilóták, hogy majd őket is fapadosítják kis pénzért, ezért lettek marhára pipák. Mindenesetre beszédes, hogy a rövid távú point-to point biznisz súlya a 2012-es 22 százalékról 10-re fog esni 2017-re, ezzel párhuzamosan a Transaviáé 23-ról 43-ra ugrik.
Forrás: Centre of Aviation
Az Air France-nál valószínűleg elunták a szüttyögést és úgy döntöttek, fel kell zárkózni, vagy halál. A fapadosoknál a Ryanair és easyJet mögötti második vonal ugyanis elég sűrű, ráadásul nagy hagyományos szállítók cégei is ott nyomulnak a dobogóért. A Lufthansa-féle Germanwings és az Iberia-British kombó fapadosa, a Vueling mellett jól hasít a Norwegian és nincs messze tőlük a Wizz Air sem. Jelen állás szerint ha valóban 110 Transavia-gép repked majd 2017-ben, a spanyol és a német konkurenst megelőzik és a Wizzt is, mely addigra nagyjából 80-90 géppel tervez. A Norwegian akar a leggyorsabban bővülni, nekik a 110-nál valamivel több gépük lesz.
A Transaviának a tervek szerint a mostani holland és francia ága mellett lesz egy európai része is, a nagy kérdés az, hogy milyen bázisokat hoznak létre, mely piacokra koncentrálnak. Nyugat-Európában nagyon erős a verseny mindenhol, keleten meg a Wizz igen alacsony költségszintjével és nagy ismertségével lesz nehéz versenyeznie a Transaviának. Jelen pillanatban két városból repülnek hozzánk, Rotterdamból és Párizsból. Abban talán kár reménykedni, hogy pesti bázis szóba jöhet náluk, de az talán nem elrugaszkodott várakozás, hogy bárhol nyitnak bázist, onnan - ha már az eddigi nagy bázisokról bejött - megvizsgálják a pesti járat indításának lehetőségét.
Utolsó kommentek