Érdekes apróságok derülnek ki a Ryanair legutóbbi gyorsjelentéséből: a néhány éve az utasokat még csak pofázó árunak tartó cég egyre gyorsabban mozdul felfelé, s gyúr az üzleti utasokra. Nyíltan támadja már nem csak a "normál" fapadosokat, mint az easyJet és a Norwegian, de a nagy hagyományos szállítókat is. A siker egyelőre igencsak kérdéses.
Találós kérdés: a Ryanair négy új bázisa közül hány van másodlagos (halálfasza) reptéren? Nulla. Róma Fiumicino, Athén, Lisszabon és Brüsszel mind nagy főreptér, mégis ezekre gyúr a cég, melynek még két éve is az volt a filozófiája, hogy olcsó a jegy, az utasnak ezért kuss a neve, örüljön, hogy elviszik szinte ingyen, ezért aztán ne is pofázzon semmiért. A nagy váltás fél éve jött egy sor utasbarát intézkedés formájában (előzetes helyleosztás, igen magas díjak csökkentése, sokkal könnyebb foglalás, stb.), most pedig már nyíltan kimondják: az üzleti utasokra hajtanak.
Ezek többsége eddig hányingert kapott, ha meghallotta a Ryanair nevet, de az ír cég úgy gondolja, ha ráhajt a zsíros utasok által elvárt szolgáltatásokra és napi sok járatot tesz be nekik, akkor lehet esélye. Nem titkolják, hogy árat akarnak növelni, hogy újraindítsák a profit növekedését.
A hamarosan megnyitandó új bázisok is elsődleges, belvároshoz közeli repterek: Varsó, Köln és Glasgow. Utóbbi azért is érdekes, mert Glasgow-külső (Prestwick) az első halálfasza repterek között volt, amit a Ryanair közel 20 éve elkezdett használni. Az elmúlt időszakban tudtak árat emelni (ez sajna utasszemmel is látszik, hol vannak már az 1-5 eurós jegyek, ha levadásszuk a 15 euróst, örülünk, mint majom a farkának), most viszont azt mondják, télre csökkenést várnak az előző télhez képest is. Az eddigi stratégiát feladva nem tartanak a földön télen egy valag gépet, hanem az üzletemberek által használt útvonalakon nagy sűrítést csinálnak, hogy magukhoz csábítsák őket. Nem mondják ki, de ezen bukni fognak, viszont kisebbet, mint a konkurensek, akik magasabb költséggel dolgoznak. Nem semmi, hogy télre bedobnak 8 százalékkal több kapacitást, mint tavaly.
Az is fontos változás, hogy az eddigieknél jobban ráfekszenek a távoli foglalásokra, több jegyet akarnak távolra eladni, mint eddig. Ezért a szokottnál korábban, már szeptemberben kinyitják a jövő nyári foglalási időszakot, erre érdemes lesz majd figyelni. Eddig a Ryanair árazása olyan volt, hogy előre két-három hónapra szóltak az akciók, akkorra volt a legolcsóbb. Ha tényleg többet akarnak eladni távolra, akkor át kell alakítani az árazási szisztémát is. Figyeljük és beszámolunk róla.
Ami biztos: az új stratégia valószínűleg egy kalap szart se jelent a magyar utasoknak, főleg a dublini és a londoni bázisokat érinti a kapacitásnövelés, mi örülhetünk, ha nem jelentenek be további szűkítést Budapesten.
Végül érdekességként: a Wizz Air is egyre hamarabb nyitja ki a következő foglalási időszakot. A jövő nyarat a varsói bázisról már most árulja és van az útvonalak között egy nagy újdonság: Lisszabon. Kiváncsian várjuk, hogy Budapestről is be merik-e a vállalni a portugál fővárost: régi vágyunk teljesülne.
Utolsó kommentek