Korábbi posztunkban, ahol Gusztáv sorba vette a tízezer forint alatt vagy a körül elérhető városokat, kaptunk kritikát azzal kapcsolatban, hogy nyilván csak idióta lehet, aki a jegyár alapján választ úti célt. Pedig csak abból indultunk ki, hogy átlag magyar pár nem tud főszezonban kifizetni egy oda-vissza jegyet Máltára vagy Alicantéba, erre ugyanis nincs kétszázezer forintja. De mondjuk 30-40 ezre meg van, amiből, ha jól körülnéz, könnyen találhat überfrankó helyeket. Ez meg miért is lenne csóringerség?
No persze annak nyilván nincs sok értelme, hogy megnézzünk valami szakadt gyárvárost csak azért, mert olcsó a jegy. Ugyanakkor egyrészt vannak városok, amelyeket érdemes észben tartani, mert megéri oda látogatni, másrészt olyan városok is vannak, amelyek önmagukban nem nagy durranások, ám jó közlekedési kapcsolataik miatt remek helyszíneket lehet onnan elérni. S ha megvan a lista, hogy hova érdemes pár napra elmenni az általában olcsó útvonalak segítségével, már csak le kell vadászni a megfelelő pillanatban a párezres jegyet. Az elsőre példa Kijev (ezt a háború most felülírhatja), Moszkva (ritka az alacsony ár) vagy Larnaca, a másodikra pedig Brüsszel Charleroi, Milánó, Nápoly vagy Frankfurt. Íme, hogy miért.
Nem kell sokat taglalni, miért érdemes Kijevet, Moszkvát meglátogatni, gyönyörű városok évszázados múlttal és építészettel. Ciprus sem szorul különösebb magyarázatra, főszezonon kívül akár még késő ősszel is kellemes, nem különösebben látványos, de szerethető sziget. A második csoport, vagyis a környékbeli látnivalók miatt látogatandó városok ügye már nehezebb ügy. Nem csak azért, mert tudni kell, mi van a környéken, ez a google maps segítségével már nem nagy kunszt. A nehézség itt az, hogy hogy jutunk oda a reptérről.
Milánó Malpensa tökéletes példa. Pár ezerért elrepültünk, remek. Milánóba bejutni elég drága busszal és vonattal is,. de nem is kell feltétlenül oda menni, a reptérről ugyanis több városba is megy buszjárat. Sajnos a svájci Lugano több mint 30 euró oda-vissza fejenként, ami talán magasabb is, mint az akciós repjegyünk volt. Ennek ellenére érdemes ezt az opciót választani, mert ez nem egy szokványos alpesi város, nem egy tehén- és óralerakat, különleges klímájának köszönhetően ugyanis pálmafák nőnek a hegyek lábánál (külön poszt is lesz róla). De Lugano mellett ellátogathatunk az olasz-svájci határon lévő Comóba, ahol állítólag Geroge Clooney is vett pecót. Hegyek, tavak, tiszta levegő, tökéletes felüdülés. Bármerre indulunk, hanyagolhatjuk a drága reptéri céljáratokat, ha a legközelebbi város vasútállomásáig helyi járattal megyünk, ami 1,80 euróba fáj.
Lugano
Szintén kiváló bázis Nápoly. Maga a város nem nagy eresztés, koszos, rohadó, zajos és szürke, össze sem vethető Budapesttel. Innen érhető el azonban vonattal a kontinens egyik legszebb útvonala a legendás Amalfi-part. Az út a tengerparton visz végig, a hegyek és sziklák között, ahol a városokat is a sziklákba vájták bele - naná, mindenki tengerre néző szobát akart nyilván. Plusz egy nap Capri szigete, s ha nincs vissza gép Nápolyból, a túra végén busszal-vonattal átruccanhatunk akár a csodálatos Materán át Bariba, ami szintén nem nagy szám, egy nagy lomha kikötőváros, de legalább olcsó a szállás és fillérekért haza lehet onnan jönni.
Amlafi, fotó: weather-forecast.com
Északabbra is mehetünk, Pisa ugyanis hasonlóan sokoldalú célpont. A reptérről akár gyalog megközelíthető óvárosban a torony a legérdekesebb, de persze a belváros is megér egy sétát, ha már kiökörködtük magunkat a toronyferdítésben, -tartásban és egyéb fényképek készítésében. Pisából egy óra alatt elérhető Lucca, egy varázslatosan bájos kisváros, amelynek központja egy fallal körülvett, csak gyalog bejárható óváros, de másfél óra vonatozással, vagy 5 eurós busszal abszolválható Firenze is. Lucca önmagában megér két napot, Firenzében pedig csak az Uffiziben is el lehetünk napokig. Egész Toszkánát bejárni pedig több hét kell.
Lucca, fotó: viosititaly.com
Brüsszel a költség szempontjából már problémásabb, Charleroi-ról ugyanis elég drága a bejutás. Egyszer persze Brüsszel maga is megér egy túrát, de a város érintése nélkül is tekereghetünk. Arra számítani kell, hogy a vonat ezen a tájékon brutálisan drága, de legalább pontos. Innen elérhető Gent, s persze kedvenc városunk Bruges, de akár a holland Maastricht is, ha annyira izgatnak bennünket a makrogazdasági adatok. Mielőtt a belga vonatos túrák mellett döntenénk, érdemes megnézni a jegyárakat, mert jól lefaraghatja a büdzsénket. Ha viszont hétvégén utazunk, féláron mérik a retúr vonatjegyeket - a reptérről nem, de Chareleroi állomásról már igen.
Maastricht persze könnyebben megközelíthető a kontinens talán legunalmasabb városából, Eindhovenből. Megmagyarázhatatlan a város népszerűsége, a Wizz akárhonnan indít oda járatot, az működik, de nyilván a többség tovább utazik valahova. Nincs ott semmi. Tényleg. Szerencsére a bárhonnan kategóriában Budapest és Debrecen is benne van, onnan pedig lényegében végig lehet vonatozni Hollandiát Hágán át Amszterdamig. Az ár szintén húzós, mint a szomszédnál, de legalább a Dunántúl léptékű ország gyorsan átszelhető. Mi a Németalföldet a szélmalmok mellett ezért bírjuk nagyon:
Amszterdam, fotó: rewalls.com
Próbáltunk hasonló látnivalókat kapcsolni a fapadossal fillérekért elérhető német városokhoz, de be kell vallanunk, nem igazán jártunk sikerrel. Dortmunddal teljesen kudarcot vallottunk, azt leszámítva, hogy innen átmehetünk Düsseldorfba, ahol a legtöbb japán él Németország viszonylatában, nem sokat találtunk. Frankfurt egy fokkal jobb, hisz maga a város is megér egy sétát, de ha Hahnba érkezünk, inkább mennénk Luxemburgba, mint Frankfurtba. De várjuk a lelkes németországi turisták tapasztalatit, hova buszozzunk ezekből a városokból. Rajna-vidék és Zugspitze nem ér, oda úgyse ezekből a városokból mennénk.
Összességében tehát érdemes 10-15 olcsó de szép várost fejben tartani, és ha éppen utazni támad kedvünk egy hosszú hétvégén, rákereshetünk az akciós ajánlatokra. A kéthetes tengerparton punnyadást ez nem váltja ki, de kit érdekel, főleg ha minden második turista ilyenekre jár.
Utolsó kommentek